Gå til innhold

Felles økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Mens jeg er inne på bidrag og slike ting.

Hvordan gjør andre det i forhold til felles økonomi og bidrag til barn.

For meg er det viktig å bidra likt med min samboer når det gjelder økonomien. Når er jeg i permisjon og ligger omtrent likt med ham i lønn, men når jeg er tilbake i jobb, vil jeg tjene mer enn ham. For min egen del, har jeg aldri tjent så godt som nå.

Men, personlig, har jeg veldig lite igjen til meg selv.

Som sagt, mener jeg det bare er rett og rimelig at jeg bidrar med like mye som ham i fellesøkonomien. Derfor betaler jeg bidrag ut fra pengene jeg sitter igjen med etterpå. Siden jeg bor et stykke borte, må døtrene mine må ta fly for å komme på besøk til meg, er det jeg som betaler dette.

Som nevnt i tråd angående bidrag til ungdom som har fyllt 18, er far til døtrene lite villig til å bidra, da han mener jeg tjener mer enn nok. Derfor er han aldri med på å betale flyreise når datter på 16 skal beøke meg.

Så når bidrag er betalt, egne utgifter og et lite innskudd på sparing til jentene, både døtrene sørpå og baby her er betalt, sitter jeg igjen med litt penger, men disse forsvinner i flyreise til jentene når de kommer på besøk.

Dette fører til at jeg på enkelte områder føler meg litt bastet og bundet. Min nye samboer vil gjerne spytte inn penger for at jentene skal komme på besøk, eller gi meg pennger som jeg skal bruke på meg selv, men det føles ikke riktig. :-) Har noe iboende i meg om at det er viktig for meg å klare meg selv.

Så dette er ikke et spørsmål som går på at jeg føler at min nye samboer krever mye av meg, men et spørsmål om hvordan andre gjør det i liknende situasjon. Regner med at det er en del familier der ute hvor en av partene må betale bidrag. Skal jeg fire på mine egne krav i forhold til meg selv og la samboer hjelpe meg litt mer, eller gjør jeg bare det som er rett og rimelig i en slik situasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes at når man har felles økonomi, så bør begge bidra etter evne, ikke nødvendigvis 50-50. Du har helt legitime ekstrautgifter pga barna du har fra før, og det visste jo din kjære om da dere flyttet sammen. Bit i deg den teite "stoltheten" og la ham, som har lavere utgifter, bidra. Det at du har litt mer økonomisk frihet kommer jo ham også til gode, ved at du føler deg bedre!

Skrevet

Jeg tenker at det er naturlig at man har felles økonomi med samboer/ektefelle, så da spiller det ikke så stor rolle _hvem_ pengene kommer fra.... Ta imot med takk og vær glad du har en raus samboer :)

Gjest hvorfor gir du ved dørene?
Skrevet

Du kan jo starte med å forlange at faren til datteren din betaler sin del av reisen, slik han er pliktig til.

Skrevet

Du kan jo starte med å forlange at faren til datteren din betaler sin del av reisen, slik han er pliktig til.

Jeg vet jeg kan kreve det, men slik det er nå, bryr han seg ikke om den biten. Og skal jeg ha besøk, må jeg betale. En ond sirkel, for betaler jeg ikke, får jeg ikke truffet dattera mi og jeg ønsker jo ikke at dette skal gå ut over henne.

Betaler jeg, vet jeg jo at han ikke kommer til å betale siden heller.

Gjest hvorfor gir du ved dørene?
Skrevet

Jeg vet jeg kan kreve det, men slik det er nå, bryr han seg ikke om den biten. Og skal jeg ha besøk, må jeg betale. En ond sirkel, for betaler jeg ikke, får jeg ikke truffet dattera mi og jeg ønsker jo ikke at dette skal gå ut over henne.

Betaler jeg, vet jeg jo at han ikke kommer til å betale siden heller.

Men han er forpliktet til å betale. Hva med å bare betale en enveisbillett, til deg? Så får han betale hvis han vil ha henne hjem igjen?

Skrevet

''Derfor er han aldri med på å betale flyreise når datter på 16 skal beøke meg''

Dersom det er du som har flyttet vekk er det rett og rimelig at du betaler. Motsatt flall bør han bidra.

Skrevet

Da jeg flytta inn til gubben så betalte han bidra. I tillegg tjente jeg mer enn han.

Men vi ble enige om felles økonomi. Alt går inn i den felles potten.

I dag betaler ikke han bidrag, og tjener mye mer enn meg. Men fortsatt har vi felles økonomi og eier alt felles.

(Vi skrev også samboeravtale i starten da vi eide forskjellig da vi traff hverandre)

Skrevet

''Derfor er han aldri med på å betale flyreise når datter på 16 skal beøke meg''

Dersom det er du som har flyttet vekk er det rett og rimelig at du betaler. Motsatt flall bør han bidra.

Satte ikke så mye spørsmål ved det om jeg skal betale eller ikke, men om jeg skal senke skuldrene litt og ikke være så sta. For slik det er nå, sitter jeg igjen uten nesten noe penger til meg selv, etter at jeg og samboer har delt felles utgiftene. I og med at jeg holder bidrag og reiser utenom, blir det nesten ikke noe "lommepenger" igjen til meg.

Skrevet

Men han er forpliktet til å betale. Hva med å bare betale en enveisbillett, til deg? Så får han betale hvis han vil ha henne hjem igjen?

Helt ærlig.... da hadde min datter bare blitt værende her. Og ser jeg egoistisk på det, vil jeg jo aller helst det også. Hun har åpent tilbud om å bo her, men det var det der med venner....

Skrevet

Da jeg flytta inn til gubben så betalte han bidra. I tillegg tjente jeg mer enn han.

Men vi ble enige om felles økonomi. Alt går inn i den felles potten.

I dag betaler ikke han bidrag, og tjener mye mer enn meg. Men fortsatt har vi felles økonomi og eier alt felles.

(Vi skrev også samboeravtale i starten da vi eide forskjellig da vi traff hverandre)

Ok. :-)

Kanskje jeg skal slappe litt av og ikke være altfor sta. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...