Gå til innhold

Demi Moore og Marianne Auli -go home

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at kvinner skal være fornøyde med seg selv selv om de ikke har kropper som Marianne og Demi. De er også spelemmete - de fleste i Norge har kraftigere benbygning.

Skal kravet, målet alle kvinner hele tiden må strekke seg etter - være å ha en supertrent og fantastisk kropp? Jeg håper da ikke det.

Dersom vi spiser sunt uten å være fanatisk, og får trent normalt så bør vi få være fornøyde med oss selv. Selv etter 3 barnefødsler som medfører litt løst skinn på magen. Hvem er det som kan stå og "dømme" meg fordi jeg ikke gidder å ta 300 sittups hver dag? Må vi liksom passe inn i en mal? Hvorfor?

Jeg syns ikke det og derfor trenger vi ikke å få disse supertynne modellene med sine urealistiske kropper slengt i trynet hvorhen vi går. Det verste er at det medfører at unge kvinner ikke tror de har en normal kropp.

Det er klart det er lov til å være stolt av sin overvektige kropp. Mange overvektige kler sine kilo med stil.

Men det er nettopp mange overvektige (eller normalvektige med litt valker, av typen NRK-dama) som er sykelige opptatt av kropp og kosthold (uten at jeg vet om NRK-dama er det). Denne typen kvinner er en millardindustri for helsekostbransjen der de tyller innpå det mer idiotiske enn det andre for å finne "trivselsvekta", og går på den ene diettet etter den andre.

Det er dere kvinner som mener dette betyr noe. Ikke jeg. Jeg driter langt i 10 kilo for mye.

Det jeg ikke driter langt i er å se hykleriet i å fremstille denne kvinnen som en "ekte kvinne", til unison jubel blant kvinner i hele Norge, og på bekostning av to kvinner som åpenbart ikke er "ekte" - selv om de begge ser langt sunnere ut enn NRK-dama.

Fedme er i ferd med å bli et enormt samfunnsproblem i Norge, og livsstilsrelaterte sykdommer vil koste mange helsa. Vår gjennomsnittsvekt har økt kraftig de siste årene.

Da ser jeg et problem med å hylle valker.

De som burde hylles er trenende og sunne kvinner. Ikke radmagre modeller, men normalt, sunne kvinner som trener og fører et kosthold de lever godt med.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 170
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

45

• Babette

12

• Colette

7

• morsan

6

Skrevet

Det er klart det er lov til å være stolt av sin overvektige kropp. Mange overvektige kler sine kilo med stil.

Men det er nettopp mange overvektige (eller normalvektige med litt valker, av typen NRK-dama) som er sykelige opptatt av kropp og kosthold (uten at jeg vet om NRK-dama er det). Denne typen kvinner er en millardindustri for helsekostbransjen der de tyller innpå det mer idiotiske enn det andre for å finne "trivselsvekta", og går på den ene diettet etter den andre.

Det er dere kvinner som mener dette betyr noe. Ikke jeg. Jeg driter langt i 10 kilo for mye.

Det jeg ikke driter langt i er å se hykleriet i å fremstille denne kvinnen som en "ekte kvinne", til unison jubel blant kvinner i hele Norge, og på bekostning av to kvinner som åpenbart ikke er "ekte" - selv om de begge ser langt sunnere ut enn NRK-dama.

Fedme er i ferd med å bli et enormt samfunnsproblem i Norge, og livsstilsrelaterte sykdommer vil koste mange helsa. Vår gjennomsnittsvekt har økt kraftig de siste årene.

Da ser jeg et problem med å hylle valker.

De som burde hylles er trenende og sunne kvinner. Ikke radmagre modeller, men normalt, sunne kvinner som trener og fører et kosthold de lever godt med.

Jeg lurer litt på hvem du definerer som "overvektig" egentlig... Og hva som er "nok trening" og "sunt nok kosthold".

Jeg har en bmi på 18-19 tipper jeg, blir den over 20 så ser jeg også ut som hun i VG. Da veier jeg ikke 10 kg for mye for å si det sånn... De som er lave ser også fort lubnere ut enn de lange, høye. Uten at de dermed ER det.

Men man snakker ikke om overvekt før Bmi er over 25..

Skrevet

Jeg lurer litt på hvem du definerer som "overvektig" egentlig... Og hva som er "nok trening" og "sunt nok kosthold".

Jeg har en bmi på 18-19 tipper jeg, blir den over 20 så ser jeg også ut som hun i VG. Da veier jeg ikke 10 kg for mye for å si det sånn... De som er lave ser også fort lubnere ut enn de lange, høye. Uten at de dermed ER det.

Men man snakker ikke om overvekt før Bmi er over 25..

BMI er et latterlig mål da det ikke tar høyde for muskler (som veier betydelig mer enn fett - altså kan fort en godt trent kvinne ha en BMI som ikke tilsier at hun er i god form).

Men det er ikke jeg som definerer overvekten i Norge. Det er det helsemyndighetene som gjør. Det er leger som sier at vi har blitt så utrolig mye feitere enn før, og jeg antar disse sitter på tall. Spesielt rart synes jeg heller ikke det er når man ser hva slags matvarer som selger, hvor mye vi spiser sammenlignet med før, og hvor stille vi sitter sammenlignet med før. Spesielt er det bekymringsfullt at barn i større grad enn tidligere ikke er ute og leker hele dagen, blir kjørt til skolen i stedet for å gå i 30 minutter, og får en eller annen ferdigmiddagvariant foreldra stresser inn i ovnen.

Dere voksne synes jeg ikke så synd på. Dere burde vite bedre, men jeg er litt bekymret for den oppvoksne generasjon som lærer av mors latterlige Nutrilet-vaner før hun kaster seg på ferdigmatbølgen igjen, samtidig som utseendefokuset stiger proporsjonalt med fedmen.

Jeg synes ikke NRK-dama er overvektig, med klær på synes jeg hun er riktig så snasen, men hvis hun er interessert i å holde seg i eget utseende også i framtiden, kunne hun nok med fordel legge inn noen treningsøkter i uka. ;)

Det er dog hennes sak, og ikke noe jeg blander meg oppi. Jeg ville ikke hatt noen problemer med valker av den typen. Problemet er at de fort kan utvikle seg hvis hun ikke gjør noe tiltak.

Det ironiske oppi alt dette er at gym som SATS og Elixia aldri har hatt flere kunder. Folk trener tilsynelatende som aldri før. Men alle som trener jevnt ser at dette er bare tull. 90 % kjøper et abonnement, trener tre ganger, går lei, er bundet til 12 måneder, og fyller så opp studioet uka etter jul fordi de har dårlig samvittighet.

Skrevet

Kanskje hun vil fremstå som tykkere enn hun egentlig er fordi poenget er at alle bør være stolte av kroppen sin? Ikke bare de som er som henne - normalt slanke? Det var det jeg antok ihvertfall.

Det hadde virket mer redelig om hun viste fram hvordan hun virkelig ser ut, i stedet for å gjøre bildet latterlig med den strømpebuksen og late som hun har ekstra valker. Nå er det ikke sin egen kropp hun er stolt av, nå er det mer: "Se på meg, jeg er ikke redd for å vise frem en kvinnekropp som jeg samtidig latterliggjør." Hadde hun vist seg fra sin beste side, hadde hun fått frem at hun var stolt av det hun hadde.

Skrevet

Det hadde virket mer redelig om hun viste fram hvordan hun virkelig ser ut, i stedet for å gjøre bildet latterlig med den strømpebuksen og late som hun har ekstra valker. Nå er det ikke sin egen kropp hun er stolt av, nå er det mer: "Se på meg, jeg er ikke redd for å vise frem en kvinnekropp som jeg samtidig latterliggjør." Hadde hun vist seg fra sin beste side, hadde hun fått frem at hun var stolt av det hun hadde.

Jeg ser det ikke som at hun latterligjør kvinnekroppen, hun latterligjør kanskje de som er så utrolig selvopptatte at de må ta bilder og legge på twitter?

Samtidig som hun latterligjør dem så prøver hun å si at man bør være stolt av den kroppen man har.

Men - utrolig hvor forskjellig man kan tolke dette tydeligvis... egentlig er det nok mest en slags spøk hele greia.

Skrevet

BMI er et latterlig mål da det ikke tar høyde for muskler (som veier betydelig mer enn fett - altså kan fort en godt trent kvinne ha en BMI som ikke tilsier at hun er i god form).

Men det er ikke jeg som definerer overvekten i Norge. Det er det helsemyndighetene som gjør. Det er leger som sier at vi har blitt så utrolig mye feitere enn før, og jeg antar disse sitter på tall. Spesielt rart synes jeg heller ikke det er når man ser hva slags matvarer som selger, hvor mye vi spiser sammenlignet med før, og hvor stille vi sitter sammenlignet med før. Spesielt er det bekymringsfullt at barn i større grad enn tidligere ikke er ute og leker hele dagen, blir kjørt til skolen i stedet for å gå i 30 minutter, og får en eller annen ferdigmiddagvariant foreldra stresser inn i ovnen.

Dere voksne synes jeg ikke så synd på. Dere burde vite bedre, men jeg er litt bekymret for den oppvoksne generasjon som lærer av mors latterlige Nutrilet-vaner før hun kaster seg på ferdigmatbølgen igjen, samtidig som utseendefokuset stiger proporsjonalt med fedmen.

Jeg synes ikke NRK-dama er overvektig, med klær på synes jeg hun er riktig så snasen, men hvis hun er interessert i å holde seg i eget utseende også i framtiden, kunne hun nok med fordel legge inn noen treningsøkter i uka. ;)

Det er dog hennes sak, og ikke noe jeg blander meg oppi. Jeg ville ikke hatt noen problemer med valker av den typen. Problemet er at de fort kan utvikle seg hvis hun ikke gjør noe tiltak.

Det ironiske oppi alt dette er at gym som SATS og Elixia aldri har hatt flere kunder. Folk trener tilsynelatende som aldri før. Men alle som trener jevnt ser at dette er bare tull. 90 % kjøper et abonnement, trener tre ganger, går lei, er bundet til 12 måneder, og fyller så opp studioet uka etter jul fordi de har dårlig samvittighet.

Jeg er ikke en av de "dere" du sikter til - kjenner meg ikke igjen i noe av det du skriver.

Og hva vet du om hun NRK dama trener eller ei?

Skrevet

Jeg er ikke en av de "dere" du sikter til - kjenner meg ikke igjen i noe av det du skriver.

Hun sa selv i intervjuet at hun ikke har tid til å trene.

Skrevet

Hun sa selv i intervjuet at hun ikke har tid til å trene.

Ok - jeg tolket det slik som at hun ikke hadde tid til å trene-trene - altså sånn Hollywood trening. "Kroppen er prosjektet mitt og meningen med livet - trening"

Men vet jo ikke. Enig i at alle bør trene noe, feks minimum gå en halvtimes tur hver dag el tilsvarende.

Skrevet

''Jeg er ikke en av de "dere" du sikter til - kjenner meg ikke igjen i noe av det du skriver.''

Jeg har ikke kommentert deg, men et samfunn hvor trenden går mot overvekt, og hvor det plutselig er greit å mobbe de som ikke er overvektige. I dagens VG kritiseres Aulie for sin "15 år gamle konfirmasjonskropp", mens NRK-dama roses for (nøyaktig sitat) "å vise fingeren til kroppsflinkisene i Hollywood".

Hvor sykt er det ikke å kritisere de som faktisk gjør noe for sitt utseende? Her i en tid hvor vi utvilsomt er i ferd med å forfalle og bli sykere som følge av dette forfallet? Der alle anbefaler oss både trening og et godt kosthold?

Og dette til gjengjeld i verdens første offisielle framsnakkuke!

''Og hva vet du om hun NRK dama trener eller ei?''

Det aner jeg ikke.

Skrevet

Ok - jeg tolket det slik som at hun ikke hadde tid til å trene-trene - altså sånn Hollywood trening. "Kroppen er prosjektet mitt og meningen med livet - trening"

Men vet jo ikke. Enig i at alle bør trene noe, feks minimum gå en halvtimes tur hver dag el tilsvarende.

''Ok - jeg tolket det slik som at hun ikke hadde tid til å trene-trene - altså sånn Hollywood trening. "Kroppen er prosjektet mitt og meningen med livet - trening"

Men vet jo ikke. Enig i at alle bør trene noe, feks minimum gå en halvtimes tur hver dag el tilsvarende.''

Det er en vanlig misforståelse at Hollywood-folket trener så forbaska mye. 3.5 timer i uka, som du foreslår, er for øvrig mer enn nok, forutsatt at det er litt kvalitet over treninga. 3.5 timer i uka kan tilsvare 4 joggeturer eller 4 økter på SATS. Det bør holde for alle.

Kostholdet er uansett det viktigste.

Skrevet

''Jeg er ikke en av de "dere" du sikter til - kjenner meg ikke igjen i noe av det du skriver.''

Jeg har ikke kommentert deg, men et samfunn hvor trenden går mot overvekt, og hvor det plutselig er greit å mobbe de som ikke er overvektige. I dagens VG kritiseres Aulie for sin "15 år gamle konfirmasjonskropp", mens NRK-dama roses for (nøyaktig sitat) "å vise fingeren til kroppsflinkisene i Hollywood".

Hvor sykt er det ikke å kritisere de som faktisk gjør noe for sitt utseende? Her i en tid hvor vi utvilsomt er i ferd med å forfalle og bli sykere som følge av dette forfallet? Der alle anbefaler oss både trening og et godt kosthold?

Det aner jeg ikke.

Det var vel heller de innsugne kinna og trurmunnen som ble kommentert ang Aulie...

Skrevet

Det var vel heller de innsugne kinna og trurmunnen som ble kommentert ang Aulie...

+ konfirmasjonskroppen.

Gjest annaconpanna
Skrevet

BMI er et latterlig mål.

Det går ikke an å argumentere for at det er sunt med svære valker rundt livet uansett hvor normalt det er.

Jeg antar denne valken rundt livet kommer av barnefødsler. De fleste kvinner får en annen mage etter en fødsel enn de hadde før. Dessuten står hun og bøyer seg frem for riktig å vise frem valken. Jeg syns ikke hun er feit, men hun er veldig utrent, det ser man spesielt på lårene.

Gjest annaconpanna
Skrevet

Men jeg tror faktisk ikke legestanden hyler opp om de ekstra kiloene denne dama har... Det er ikke mennesker i denne størrelsen som får helseproblemer. Denne dama ser ut som en størrelse 40 og det er ikke usunt. Jeg vil tro man må opp i størrelse 44 (kanskje noen ned i str 42) før man kan snakke om helsemessig negativ vekt...

Jeg tror ikke vi (du..) skal snakke så høyt (pga hysterisk slankende ungjenter) om hvilken størrelse som gjør noen overvektige, fordi en høy person lett må opp i størrelse 44 eller 46, selv om hun er normalt slank. Skuldrene og hoftene står i stil med høyden.

Skrevet

Jeg synes for øvrig dette er et merkelig fenomen. Jeg er enig med NRK-dama i at alt i media er perfeksjon, og det ser uekte ut.

Men hvorfor hyle mot to stykker som holder seg i god form? Burde ikke nettopp god form være noe å strebe mot?

Hvorfor ikke heller hyle mot botox og ekstremsminke og kleshysteri og silikon og diverse operasjoner og anorektiske tilstander?

I stedet hyles det mot sunnhet. "Fytterakkar'n, lizz, to kvinner som jobber litt med kroppene sine og derfor ikke er feite, for noen svin som tror de er bedre enn oss som ikke dropper en kilo majones når vi vil kose oss".

Er i grunnen enig med deg i det. Nå syns jeg Aulie er superteit og likte sånn sett NRK-damas stunt, men da jeg leste noe ala "jeg krøket meg ekstra sammen for å få fram valkene bedre" tenkte jeg som deg: hvorfor i all verden skal fett være noe å promotere? Jeg er imidlertid uenig i vurderingen av at Vagland ser ut til å ha 10 kg for mye, og fatter ikke hvorfor det ble et poeng for henne å posere som om hun har det.

Skrevet

Jeg antar denne valken rundt livet kommer av barnefødsler. De fleste kvinner får en annen mage etter en fødsel enn de hadde før. Dessuten står hun og bøyer seg frem for riktig å vise frem valken. Jeg syns ikke hun er feit, men hun er veldig utrent, det ser man spesielt på lårene.

Jeg synes heller ikke hun er "feit", og din "veldig utrent" er en god beskrivelse. NRK-dama ser fryktelig dvask ut.

Skrevet

Jeg synes heller ikke hun er "feit", og din "veldig utrent" er en god beskrivelse. NRK-dama ser fryktelig dvask ut.

Kan jeg spørre om noe? Jeg er omtrent like utrent som denne dama, og omtrent i samme alder. Kanskje noe flatere mage og mindre valker. Er det egentlig mulig å trene opp igjen kroppen slik at den ser synlig fastere ut, eller skal det så mye til som jeg frykter. Ser for meg to timers styrketrening seks dager i uka, og det har jeg nok ikke kapasitet til. Turer i skog og mark gjør jeg jevnlig, men kroppen ser ikke noe særlig mer trent ut for det.

Skrevet

Det aner jeg ikke.

Har du lest hvilken diett den godeste "sunne" Demi Moore sverger til?

Gjest annaconpanna
Skrevet

''Jeg tror det hele har lite med kropp å gjøre, egentlig. Hun roses vel egentlig for å være lite selvhøytidelig, for å gi litt faen istedenfor å gjøre seg deilig som later til å være de andres mål:)''

Men den delen av dette stuntet har jeg sansen for.

Det er reaksjonene der hun kalles en "ekte kvinne" jeg reagerer på. Akkurat som om Moore og Aulie ikke er ekte kvinner.

(Selv om sistnevnte er så rar at NRK-dama muligens har et poeng - for alt jeg vet er hun fra en annen planet).

''Det er reaksjonene der hun kalles en "ekte kvinne" jeg reagerer på. Akkurat som om Moore og Aulie ikke er ekte kvinner. ''

Med uttrykket "ekte kvinne" i denne sammenhengen tror jeg det er ment "gjennomsnittskvinnen". Tar man et gjennomsnitt av den kvinnelige befolkningen er det langt fler som ser ut som nrk-dama enn Demi Moore. Demi Moore har fikset både her og der på kroppen sin, noe som fort kan tolkes som "uekte," og da er det synd at det er sånne kropper som regnes for hva man bør strekke seg etter. Jeg er enig i at det bør trenes mer og spises mer sunt her i landet. Det jeg ikke liker med dette er at Demi har muligheten til å betale noen for å gjøre henne vakker, i tillegg til at hun har tid og penger til å leie inn en personlig trener som sparker henne i ræva. I tilleg har hun kanskje en personlig kokk som lager sunne måltider til henne også. All ære til sunne, trenende kvinner, men ikke la det bli malen som alle unge jenter må strekke seg etter.

Skrevet

Kan jeg spørre om noe? Jeg er omtrent like utrent som denne dama, og omtrent i samme alder. Kanskje noe flatere mage og mindre valker. Er det egentlig mulig å trene opp igjen kroppen slik at den ser synlig fastere ut, eller skal det så mye til som jeg frykter. Ser for meg to timers styrketrening seks dager i uka, og det har jeg nok ikke kapasitet til. Turer i skog og mark gjør jeg jevnlig, men kroppen ser ikke noe særlig mer trent ut for det.

Det er aldri for sent å begynne å trene!

Et par dager i uka med vekter og full gjennomkjøring av kroppen (burde ikke ta mer enn 60 minutter per gang), burde gjøre litt. Magetrening er sikkert ikke dumt, og kan gjøres når som helst. Ikke for å få bort fettet, men for å stramme opp magemusklene. Pushups er også bra, og knebøy funker like godt hjemme som i aerobiksalen.

Ellers en eller annen form for utholdenhetstrening for å kvitte seg med litt overflødig fett.

Hvis du synes jogging høres ok ut kan du eventuelt bytte ut skogsturene med skogsjogging? Det er mange muligheter. Alt fungerer, og det beste er å finne noe du selv trives med. Men du bør svette litt.

De fleste kan også pynte litt på kostholdet sitt. Man må ikke nødvendigvis gjøre de helt store omveltningene, men det avhenger av hvordan du spiser i dag. Det å fjerne pizza og godteri og hauger av Mocca-kaffer (som jo er utrolig godt) fra menyen, kan fort være nok.

Fordelen med jogging (eller lignende) er at det kan gjøres når som helst, hvis du plutselig har noen kvarter til overs. Vekttrening krever et studio, tur til og fra, osv. Det kan fort bli litt for mye styr for mange i en hektisk hverdag, men det er absolutt å anbefale for de som har muligheten (og ikke minst lyst - det vil fungere dårlig hvis hver økt er et ork, men det gjelder egentlig alt).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...