Gå til innhold

Værsegod, her er hundebåndet!

Anbefalte innlegg

Gjest Best å holde munn?
Skrevet

Jeg var for ikke så lenge siden på besøk hos en veninne. Han har tre barn under skolealder. Hun har også en hund.

Vi snakket litt om hunden og hun sa hun måtte innrømme at de ikke klarte å gå tur hver dag. Jeg svarte som jeg mener at har man først skaffet seg hund så bør en også gå daglige turer. Jeg sa også "stakkars hund". Da ble hun tydligvis irritert. Hvis du mener det så er hundebåndet her, så kan du gå tur med hunden så ofte du synes synd på ham. Jeg sa som det var at det var faktisk ikke mitt ansvar. Men da svarte hun at da skulle jeg heller ikke blande meg inn i hennes saker. Når jeg kunne være så frekk og gjøre det så måtte jeg også tåle å få høre dette tilbake. Jeg burde også skjønne at det ikke var bare bare og få gått tur med tre små barn men at det ville komme lettere tider hvor de lettere fikk tid til det,

Fikk litt hakeslpe ja og vi har ikke snakket siden. Bør jeg gå tur med bikkja siden jeg blandet meg inn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det var bra at du sa i fra jeg....Selv om hun ble sur så kan det hende at det fikk henne til å tenke mer på hundens behov.

Syns det er tullete å anskaffe seg hund dersom man ikke har tid til den....

Skrevet

Jeg syns du skulle tatt henne på ordet og gått tur med hunden. Da hadde du fått vist henne at du virkelig mente det, at hunder trenger tur hver dag. Jeg syns det var riktig av deg å si i fra.

Hunden er ikke ditt ansvar, og det blir kanskje feil om du nå i ettertid begynner å gå tur med den. Men for hundens skyld, er det fint om du får det til.

Gjest Philliphus
Skrevet

De fleste hunder klarer seg helt fint i perioder hvor man ikke får gått tur hver dag. Så lenge hunden ikke viser tegn på stress eller overvekt og får være sammen med flokken sin så har den det bra.

I båndtvang perioder har det ofte blitt lite trim på bikkjene mine da det medfører mer stress enn trim. Da er både jeg og bikkjene mer fornøyde med å kule'n sammen.

Skrevet

Jeg synes du blander deg for mye inn. En hund har det ikke vondt selv

om den ikke får gå tur hver dag. Det er også forskjell på hunderaser hvor

mye de trenger å gå.

Jeg har en hund som ikke alltid har lyst til å gå tur. Jeg må presse på

for å få den med meg. Spesielt i dårlig vær. Så selv om den ikke får gå

tur hver dag, trenger du ikke å bekymre deg hvis den har det godt ellers.

Hun går kanskje en del tur med den selv om det ikke er hver dag.

Skrevet

De fleste hunder klarer seg helt fint i perioder hvor man ikke får gått tur hver dag. Så lenge hunden ikke viser tegn på stress eller overvekt og får være sammen med flokken sin så har den det bra.

I båndtvang perioder har det ofte blitt lite trim på bikkjene mine da det medfører mer stress enn trim. Da er både jeg og bikkjene mer fornøyde med å kule'n sammen.

Jeg syns du var litt vel moraliserende og jeg kan godt skjønne at hun ble provosert. Jeg syns man skal være forsiktig med å blande seg inn i andres saker. Noen ganger får jeg en følelse av at noen har bare behov for å rakke ned på andre og gi andre dårlig samvittighet. Sier ikke at du har behov for det men det kan godt hende hun opplever deg sånn og at du har liten innlevelse i hennes livssituasjon. Om du syns synd på hunden så spør henne heller om du kan få låne den litt for å gå tur.

Skrevet

Nei, det er hennes ansvar å gå tur med hunden selvfølgelig. Har hun ikke tid til å gå tur med hunden bør hun heller ikke ha hund. Omplassering bør ikke være noen lett utvei, men for hundens beste hadde nok en omplassering vært på sin plass.

Skrevet

Jeg synes du blander deg for mye inn. En hund har det ikke vondt selv

om den ikke får gå tur hver dag. Det er også forskjell på hunderaser hvor

mye de trenger å gå.

Jeg har en hund som ikke alltid har lyst til å gå tur. Jeg må presse på

for å få den med meg. Spesielt i dårlig vær. Så selv om den ikke får gå

tur hver dag, trenger du ikke å bekymre deg hvis den har det godt ellers.

Hun går kanskje en del tur med den selv om det ikke er hver dag.

En hund skal selvfølgelig ha tur hver dag.

Skrevet

Kommer jo veldig an på da. Hvis de har stor hage der hunden kan løpe løs og gjøre fra seg klarer den seg fint uten lange turer hver eneste dag. Og så kommer det litt an på rasen, noen raser trives godt i lag med eierne uansett, og tar det gjerne med ro hvis det er dårlig vær og flokken er samlet, mens andre blir småsprø hvis det blir for stillesittende og kjedelig.

Men hvis de ikke har hage og hunden må stå i bånd ute må den jo gå litt hver dag. Kanskje hun mente hun ikke fikk gått _lange_ turer hver dag, men at de selvfølgelig går rundt kvartalet så den får gjort fra seg?

Hvis du oppriktig syns synd på hunden kan du jo tilby deg å gå tur av og til, det er kjempefin trim det. Det har vært perioder av livet her i huset også hvor de lange turene har uteblitt, og våre hunder har ikke lidd noen nød for det. Men stort sett går de minst en time i skogen hver dag de da, så det er ikke synd på dem :-)

Gjest Philliphus
Skrevet

Nei, det er hennes ansvar å gå tur med hunden selvfølgelig. Har hun ikke tid til å gå tur med hunden bør hun heller ikke ha hund. Omplassering bør ikke være noen lett utvei, men for hundens beste hadde nok en omplassering vært på sin plass.

Det går helt fint å ikke gå tur med hunden hver dag i travle tider. Må jo luftes så den kan få gjort fra seg men det tur greiene gir ikke hundene så mye, særlig ikke hvis den må gå i bånd. Da går det heller an å finne på andre ting hunden kan gjøre inne for å stimulere den som å gjemme godbiter rundt i huset som den kan søke etter.

Onsdag1365380628
Skrevet

Greit nok, hunder bør få tur og trim hver dag, men jeg hadde ikke likt at en venninne på besøk hadde kommet med en slik kommentar. Da hadde jeg nok tatt frem båndet og tilbudt henne å gå tur med hunden selv.

Jeg er selv hundeeier og i travle tider prioriteres ikke turgåing. Men jeg er ingen dårlig hundeeier av den grunn. Hunden får lek og moro både inne og ute i hagen, og er ellers en rolig og fornøyd krabat å ha med å gjøre.

Så mitt råd til deg, hold slike kommentarer for deg selv. Men tilby gjerne litt hjelp.

Skrevet

Som trebarnsmor er jeg sjeleglad vi ikke har hund!

Hadde vi hatt det, og jeg i utgangspunktet hadde hatt dårlig samvittighet fordi jeg ikke klarte å prioritere hunden nok, så hadde jeg blitt både trist og sint om ei venninne hadde sagt som deg.

Du har selvsagt helt rett, men hverdagen henger ikke alltid i hop...

Skrevet

Hehe fantastisk at hennes tirade virkelig fikk deg til å fundere på om du burde gå tur med hennes hund ;)

Skrevet

Hun syntes kanskje det var irriterende og skuffende med belærende venninne når hun innrømmet at hun sliter litt for tiden, så egentlig synes jeg hun svarte godt for seg :)

Skrevet

Du sier ikke noe om hvilken rase det er, noen raser trenger mer tur og stimulering enn andre. Og noen hunder er flinkere enn andre til å aktivisere seg selv f. eks. i hagen. Jeg har en som heldigvis er flink til å leke alene, men hvis han ikke får minimum to timer tur i løpet av dagen går både han og jeg på veggene...

Hvis jeg hadde mulighet til det, ville jeg nok tilbudt meg å ta hunden med på tur et par ganger i uka. Avtal en eller to faste dager som du går tur med den. Jeg har en (pensjonist)nabo som tar pelsdyret med på tur av og til, og det er utrolig deilig å få støvsuge uten noen som jakter på støvsugeren eller skal drepe moppen.

Gjest neida, det tregner man ikke
Skrevet

En hund skal selvfølgelig ha tur hver dag.

Det kommer da an på hva slags type det er. Mange som ikke trenger noen tur hver dag. Og det er mye annet man kan gjøre med en hund også.

Skrevet

Det kommer da an på hva slags type det er. Mange som ikke trenger noen tur hver dag. Og det er mye annet man kan gjøre med en hund også.

Det virker ikke som denne hunden får noen lengre turer heller så da må den hvertfall ha tur hver dag. En hund trenger å bruke både hode og kropp. Løpe løs i ulendt terreng, og gå kontrollerte turer i bånd på jevnere underlag.

Skrevet

Greit generelt å være ærlig men det går å begrense seg og vet du ;)

Når din venninde akkurat har fortalt hvor stri hennes hverddag er så er det jo litt malplassert å gi henne mer dårlig samvittighet ved å påpeke hennes feil og mangler vedr. bikkja da :)

Det er klart at vi alle vet at en hun bør luftes i lange turer hver dag, og kaninen bør ikke stå i bur hele dagen men få hoppe rundt litt, og marsvinet og hamsteren bør få løpe litt rundt hver dag, og fuglen bør få strekke vingene en times tid hver dag osv osv osv

Hvor mange er det som kjører en perfekt linje her tror du?

Vi vet alle hvordan alt bør være, men de færreste av oss klarer å ha det slik hele tiden

Og ei god venninde bør vel først og fremst være der for støtte og godt selskap og ikke gi mer dårlig samvittighet og pepper på toppen av en hverddag med helt sikker nok dårlig samvittighet og stress fra før

Mener jeg

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg syns det var bra at du sa i fra jeg....Selv om hun ble sur så kan det hende at det fikk henne til å tenke mer på hundens behov.

Syns det er tullete å anskaffe seg hund dersom man ikke har tid til den....

''Syns det er tullete å anskaffe seg hund dersom man ikke har tid til den....''

Enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...