Gå til innhold

Bør media kobles inn i denne saken?

Anbefalte innlegg

Gjest miljøterapeuten
Skrevet

Jobber som miljøterapeut på en institusjon med mennesker som både har fysiske handikap og psykiske problemer. Dette er en institusjon med spesialistkompetanse.

En mann som har bodd der i over femten år får ikke lov til å bo der lenge da hans hjemkommune synes en million i året er for dyrt. De vil derfor sende han tilbake til hjemstedet i Nordnorge,hvor det ikke er noen spesialistkompetanse på hans problemer. Han er også alvorlig psykisk psyk, og å skulle sende han hjem til et opplegg/tilbud som ikke kan ivareta han er rett og slett forferdelig. Min leder har satt en advokat på saken uten at det hjelper for hjemkommunen sin del.

Det virker ikke som om hjemkommunen forstår noe av problemene til denne mannen. De har et kommet med et tilbud som ikke kan gi han noe særlig sosialt nettverk. Av hensyn til taushetsplikten kan jeg ikke gå nærmere inn på akkuat hva diagnosen innebærer, men det er en sammensatt problematikk.

Er det noe mer man kan gjøre i en slik sak? Haddet det hjulpet å koble inn media?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes hundre om ikke tusenvis av tilfeller der folk lider under fattige kommuner... Du kan alltids prøve å få med deg media, men det kan hende du blir avvist. Kanskje dere får stå fram som anonyme...

Skrevet

Snakk med brukeren og hans pårørende. Jeg har stor tro på medias makt.

Gjest miljøterapeuten
Skrevet

Det finnes hundre om ikke tusenvis av tilfeller der folk lider under fattige kommuner... Du kan alltids prøve å få med deg media, men det kan hende du blir avvist. Kanskje dere får stå fram som anonyme...

Det jeg synes er ekstra ille, er at kommunen sier opp plassen etter femten år. Da har man rukket å skaffe seg et nettverk og en trygghet et sted i de årene. Å da plutselig måtte flytte tilbake gjør jo mye med en person som er etablert et annet sted.

Noe anderledes blir det om en får et tilbud som en vet fra begynnelsen av kan vare kortvarig. Da har en også mulighet til å vurdere å bo i andre byer, boformer osv.

Jeg lurer på hvor mye det koster en kommune å ta inn flyktninger og integrere dem. Hvorfor mye koster det kommunen? Og hvor mye koster et funksjonshemmet barn med store hjelpebehov?

Skrevet

Det er ikke opp til deg om det skal kobles inn media eller ei, det er opp til pårørende. Og samtidig kan det jo være mye du ikke vet om i situasjonen siden du bare er en miljøterapeut omringet av spesialmiljøterapeuter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...