Gå til innhold

Bør media kobles inn i denne saken?

Anbefalte innlegg

Gjest miljøterapeuten
Skrevet

Jobber som miljøterapeut på en institusjon med mennesker som både har fysiske handikap og psykiske problemer. Dette er en institusjon med spesialistkompetanse.

En mann som har bodd der i over femten år får ikke lov til å bo der lenge da hans hjemkommune synes en million i året er for dyrt. De vil derfor sende han tilbake til hjemstedet i Nordnorge,hvor det ikke er noen spesialistkompetanse på hans problemer. Han er også alvorlig psykisk psyk, og å skulle sende han hjem til et opplegg/tilbud som ikke kan ivareta han er rett og slett forferdelig. Min leder har satt en advokat på saken uten at det hjelper for hjemkommunen sin del.

Det virker ikke som om hjemkommunen forstår noe av problemene til denne mannen. De har et kommet med et tilbud som ikke kan gi han noe særlig sosialt nettverk. Av hensyn til taushetsplikten kan jeg ikke gå nærmere inn på akkuat hva diagnosen innebærer, men det er en sammensatt problematikk.

Er det noe mer man kan gjøre i en slik sak? Haddet det hjulpet å koble inn media?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes hundre om ikke tusenvis av tilfeller der folk lider under fattige kommuner... Du kan alltids prøve å få med deg media, men det kan hende du blir avvist. Kanskje dere får stå fram som anonyme...

Skrevet

Snakk med brukeren og hans pårørende. Jeg har stor tro på medias makt.

Gjest miljøterapeuten
Skrevet

Det finnes hundre om ikke tusenvis av tilfeller der folk lider under fattige kommuner... Du kan alltids prøve å få med deg media, men det kan hende du blir avvist. Kanskje dere får stå fram som anonyme...

Det jeg synes er ekstra ille, er at kommunen sier opp plassen etter femten år. Da har man rukket å skaffe seg et nettverk og en trygghet et sted i de årene. Å da plutselig måtte flytte tilbake gjør jo mye med en person som er etablert et annet sted.