Gå til innhold

Noen strikke-glade her inne?

Anbefalte innlegg

Tenkte å begynne med strikking - aldri for sent må vite!

Anbefaler dere å strikke med garn i 100% ull eller syntetisk? Vil starte karrieren min med å strikke en cardigan til jentene mine, men hvilket garn anbefaler dere?

Noen tips til billige nettsider? Vært på e-bay og sett, utallige gode tilbud her, men jeg har jo som sagt ikke peiling på hverken kvalitet eller tykkelse...

Denne jakken er fin: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=112&d_id=9&lang=no

Hvilke alternative billigere garn kan dere anbefale meg??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353444-noen-strikke-glade-her-inne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

FIn jakke! Jeg er ikke så kreativ med garn, så ville nok brukt garnet som står i oppskrifta. Alpakka. Men det er et dyrt garn. Ellers ville jeg brukt 100% ull.

Så vidt meg bekjent er det ikke så ofte man finner billig ull-garn. Det koster det det koster.

Anbefaler ikke garn fra nille eller rema. det er grovt og det stikker. Duger kun til sokker. Ta deg en tur i garnforretning. Der har de erfaring og kan gi deg tips og råd om garn, pinner og evt andre oppskrifter. Strikking er en flott hobby, og det kan gjøres samtidig som man ser på tv eller bmens man bare sitter og snakker sammen

Jeg strikker mye og jeg bruker alltid anbefalt garn. Hvis du bruker garn som ikke har samme strikkefasthet som det står i oppskriften, kan det fort bli for stort eller for lite. Hvis du ser på mønsteret du linket til, så ser du at det står garnalternativer. Der står det hvilke andre typer garn du kan velge.

Gjest garnbutikken

Bare tull at det MÅ være 100% ull. Det er det som oftest ikke i noe av det du kjøper heller. At man blander inn andre ting gjør at kvaliteten på plagget ofte blir bedre. Man kan unngå siging. Man gjør at du kan maskinvaske plagg. osv osv.

Ren alpakka er som oftest FOR varmt for de fleste. Men perfekt til pulsvarmere f eks.

Ull som er forsterket er best til sokker og barnebukser f eks.

Til herreklær er blandingsprodukter veldig bra, da plaggene blir lettere. Det samme gjelder til kåper og lange jakker.

Normenn er hysteriske når det gjelder ull. De tror ull er det beste til alt innen strikking. Samtidig står de i butikken og forteller at det klør :o)

Ellers anbefaler jeg ikke å gå til innkjøp av billig-garn fra billigkjedene. Når du først skal legge så mye jobb i et plagg, skal man kjøpe garn av god kvalitet. Ikke får du hjelp i disse butikkene heller. Så kjøp og støtt heller en garnbutikk. Der får du hjelp, og de har som o ftest kurs også.

Annonse

Bare tull at det MÅ være 100% ull. Det er det som oftest ikke i noe av det du kjøper heller. At man blander inn andre ting gjør at kvaliteten på plagget ofte blir bedre. Man kan unngå siging. Man gjør at du kan maskinvaske plagg. osv osv.

Ren alpakka er som oftest FOR varmt for de fleste. Men perfekt til pulsvarmere f eks.

Ull som er forsterket er best til sokker og barnebukser f eks.

Til herreklær er blandingsprodukter veldig bra, da plaggene blir lettere. Det samme gjelder til kåper og lange jakker.

Normenn er hysteriske når det gjelder ull. De tror ull er det beste til alt innen strikking. Samtidig står de i butikken og forteller at det klør :o)

Ellers anbefaler jeg ikke å gå til innkjøp av billig-garn fra billigkjedene. Når du først skal legge så mye jobb i et plagg, skal man kjøpe garn av god kvalitet. Ikke får du hjelp i disse butikkene heller. Så kjøp og støtt heller en garnbutikk. Der får du hjelp, og de har som o ftest kurs også.

''Bare tull at det MÅ være 100% ull. Det er det som oftest ikke i noe av det du kjøper heller.''

Helt uenig med deg. Dessuten: står det 100% ull, så er det jo det. Eller mener du at meste parten av garnet er feilmerket?

''Ellers anbefaler jeg ikke å gå til innkjøp av billig-garn fra billigkjedene. Når du først skal legge så mye jobb i et plagg, skal man kjøpe garn av god kvalitet. ''

Det som selges hos Europris/Nille er faktisk norske produkter av god kvalitet.

Jeg strikker mye og jeg bruker alltid anbefalt garn. Hvis du bruker garn som ikke har samme strikkefasthet som det står i oppskriften, kan det fort bli for stort eller for lite. Hvis du ser på mønsteret du linket til, så ser du at det står garnalternativer. Der står det hvilke andre typer garn du kan velge.

''Hvis du bruker garn som ikke har samme strikkefasthet som det står i oppskriften..''

Og finner man et garn med samme strikkefasthet, så er det ingenting i veien for å ta et annet garn enn det som er anbefalt.

Anbefaler ikke garn fra nille eller rema. det er grovt og det stikker. Duger kun til sokker. Ta deg en tur i garnforretning. Der har de erfaring og kan gi deg tips og råd om garn, pinner og evt andre oppskrifter. Strikking er en flott hobby, og det kan gjøres samtidig som man ser på tv eller bmens man bare sitter og snakker sammen

''Anbefaler ikke garn fra nille eller rema. det er grovt og det stikker. Duger kun til sokker.''

Det der stemmer jo ikke. Du kan få tak i både babyull og andre typer garn (som ikke er sokkegarn) både hos Europris og Nille. Rema-garnet vet jeg ikke noe om.

''Anbefaler ikke garn fra nille eller rema. det er grovt og det stikker. Duger kun til sokker.''

Det der stemmer jo ikke. Du kan få tak i både babyull og andre typer garn (som ikke er sokkegarn) både hos Europris og Nille. Rema-garnet vet jeg ikke noe om.

Jo, det stemmer. Jeg kjøpte baby-ull hos Nille, og det var ubrukelig. Genseren ble "stikkete" og "kløete" og ble bare brukt en gang. Hvis du kjenner på ordentlig baby-ull fra en spesialforretning og nille-garn kjenner du tydelig forskjell.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...