Gå til innhold

Kremt, går det an å "lure" Tollpost?

Gjest En veldig stor fortollings-motstander!!!

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er; Hvis en bestilling fra utlandet blir stoppet av tollen og kun følgeseddel ligger i pakken, vil jo Tollpost ta kontakt og be om kvittering/ordrebekreftelse. Kan vi da på noe vis bli avslørt hvis firma som sender varene ettersender en ordrebekreftelse/kvittering med en lavere verdi enn det vi egentlig har betalt for ordren (betalt med bankkort)?

Fortsetter under...

'' vil jo Tollpost ta kontakt og be om kvittering/ordrebekreftelse. ''

Ja, vil de egentlig det?

Jeg bestilte en gang en ting fra utlandet der prisen lå godt iver fortollingsgrensa, og jeg hadde derfor forventet både fortollingsgebyr og moms beregnet på kjøpesummen. Men selgeren hadde ikke angitt dette utenpå pakka, og posten (som fortollet denne) hadde her bare antatt en salgsverdi og beregnet moms på det. Grunnlaget var høyere enn kjøpesummen :-(

Jeg ble ikke kontaktet om dette, og det er ingenting som tyder på at selger ble kontaktet om dette heller.

'' vil jo Tollpost ta kontakt og be om kvittering/ordrebekreftelse. ''

Ja, vil de egentlig det?

Jeg bestilte en gang en ting fra utlandet der prisen lå godt iver fortollingsgrensa, og jeg hadde derfor forventet både fortollingsgebyr og moms beregnet på kjøpesummen. Men selgeren hadde ikke angitt dette utenpå pakka, og posten (som fortollet denne) hadde her bare antatt en salgsverdi og beregnet moms på det. Grunnlaget var høyere enn kjøpesummen :-(

Jeg ble ikke kontaktet om dette, og det er ingenting som tyder på at selger ble kontaktet om dette heller.

Vet om tilfeller der Tollpost har bedt kjøper vise til varens verdi ved å be kjøper sende ordrebekreftelse/kvittering da pakken ikke har inneholdt dette.

Og da lurer jeg på, hvis firma man handler hos er villig til å sende en ordrebekreftelse som viser en lavere verdi enn det man egentlig har betalt - kan dette da oppdages mon tro?

Vet om tilfeller der Tollpost har bedt kjøper vise til varens verdi ved å be kjøper sende ordrebekreftelse/kvittering da pakken ikke har inneholdt dette.

Og da lurer jeg på, hvis firma man handler hos er villig til å sende en ordrebekreftelse som viser en lavere verdi enn det man egentlig har betalt - kan dette da oppdages mon tro?

Aner ikke - har ikke forsøkt.

På jobben er vi så snille eller dumme at vi lager proformafakturaer på en lav verdi, dersom kunden ber om det. Foreløbig har uingen tatt hverken oss eller kundene!

Jeg har gjort dette noen ganger. Aldri havnet i noe trøbbel for det. Noe man kan gjøre om man handler hos noen via eBay er å sjekke om de kan sende som gave. Da kan ikke Tollpost gjøre så mye. I alle fall ikke så lenge salgsverdien er under 1000kr.

Annonse

Gjest Lurendrei

Vi har lurt tollpost med å få merket varen "vareprøve" fordi vareprøver skal ikke fortolles.

En gang gikk dette veldig fint, men det var en veldig liten pakke. Men neste gang vi forsøkte oss(med en litt større pakke), lot de seg ikke lure, og fikk tilsendt en regning på 100kr.

Vi har lurt tollpost med å få merket varen "vareprøve" fordi vareprøver skal ikke fortolles.

En gang gikk dette veldig fint, men det var en veldig liten pakke. Men neste gang vi forsøkte oss(med en litt større pakke), lot de seg ikke lure, og fikk tilsendt en regning på 100kr.

100,- kr?? Hva har du da betalt for egentlig??

For varer over kr. 200,- sendt fra utlandet må en betale 10,7% tollavgift. Denne avgiften blir plusset på vareverdien sammen med fraktkostnader, og vi må betale 25% mva av dette igjen. Til slutt skal de sannelig ha en god sum for å ha regnet og fortollet pakken i tillegg (forenklet tollavgift).

Altså; denne "loven" satt av regjeringen er godt og vel 40 år gammel men gjelder i aller høyeste grad ennå. Du blir DREPT med avgifter for pakker over kr. 200,- (og husk, koster varen kr 150,- og frakten kr. 60,- ja så vips så er totalen over kr. 200,- og du må plutselig betale omtrent 50% mer enn utgangspunktet.

Utrolig provoserende synes iallefall jeg!

Gjest Shira :o)

100,- kr?? Hva har du da betalt for egentlig??

For varer over kr. 200,- sendt fra utlandet må en betale 10,7% tollavgift. Denne avgiften blir plusset på vareverdien sammen med fraktkostnader, og vi må betale 25% mva av dette igjen. Til slutt skal de sannelig ha en god sum for å ha regnet og fortollet pakken i tillegg (forenklet tollavgift).

Altså; denne "loven" satt av regjeringen er godt og vel 40 år gammel men gjelder i aller høyeste grad ennå. Du blir DREPT med avgifter for pakker over kr. 200,- (og husk, koster varen kr 150,- og frakten kr. 60,- ja så vips så er totalen over kr. 200,- og du må plutselig betale omtrent 50% mer enn utgangspunktet.

Utrolig provoserende synes iallefall jeg!

'' (og husk, koster varen kr 150,- og frakten kr. 60,- ja så vips så er totalen over kr. 200,- og du må plutselig betale omtrent 50% mer enn utgangspunktet.

''

Det stemmer ikke. Dersom varen er under 200 kr, regnes ikke frakt med. Dersom varen er over 200 kr så vil også frakten regnes med.

''Skal du handle i utenlandske nettbutikker, bør du være oppmerksom på hvilke regler som gjelder ved innføring til Norge.

Under 200 kroner: Fritatt for mva og toll

Varer med en verdi inntil 200 kroner og bøker (uansett verdi) til personlig bruk er fritatt for mva og tollavgifter ved innførsel til Norge.

Når varens verdi er under 200 kroner, slipper du å betale mva eller tollavgifter, selv om eventuelle frakt- og forsikringskostnader gir deg en totalpris over 200 kroner.

''

Klippet fra:

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=590713

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...