Gå til innhold

trene 3 ganger i uken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ganske hektisk timeplan som gjør at det er vanskelig å få tid til å trene. Så noen ganger må jeg faktisk trene 2 dager etter hverandre dersom jeg skal ha sjans til å klare 3 dager i uken.

Jeg trener f.eks mandag, og deretter torsdag+fredag. Men er det uheldig? Altså har hørt det skal gå 48 timer mellom hver trening, så lurer derfor på om det er best å trene 2 ganger i uken eller om det går greit at jeg noen ganger må trene to dager etter hverandre?

Videoannonse
Annonse
Gjest det kommer selvfølgelig an på
Skrevet

Det kommer selvfølgelig helt an på hva du trener ;)

Å trene harde knebøy mandag og harde knebøy igjen tirsdag er ingen god ide.

Du kan imidlertid godt gå på spinning mandag, hard styrketrening tirsdag, yoga onsdag, styrke igjen torsdag, step fredag, styrke lørdag og pilatessøndag uten at det er noe som helst problem.

Du kan også trene flere ganger om dagen uten at det er noe problem, alt avhengig av hva og hvordan og hvor hardt du trener, og i hvor god form du er.

Det finnes folk som sykler 2 mil hver vei til jobb hver dag også. For andre er det svært anstrengende trening, for å si det sånn

Skrevet

Det kommer selvfølgelig helt an på hva du trener ;)

Å trene harde knebøy mandag og harde knebøy igjen tirsdag er ingen god ide.

Du kan imidlertid godt gå på spinning mandag, hard styrketrening tirsdag, yoga onsdag, styrke igjen torsdag, step fredag, styrke lørdag og pilatessøndag uten at det er noe som helst problem.

Du kan også trene flere ganger om dagen uten at det er noe problem, alt avhengig av hva og hvordan og hvor hardt du trener, og i hvor god form du er.

Det finnes folk som sykler 2 mil hver vei til jobb hver dag også. For andre er det svært anstrengende trening, for å si det sånn

La oss si jeg trener f.eks Body Jam (danse-trening i 60 min) mandagen og torsdagen. Fredagen blir det f.eks 45 min rask gange på tredemølle i 8 grader stigning.

Går det greit?

Skrevet

La oss si jeg trener f.eks Body Jam (danse-trening i 60 min) mandagen og torsdagen. Fredagen blir det f.eks 45 min rask gange på tredemølle i 8 grader stigning.

Går det greit?

Prøv :) Du merker det nok om det ikke går.

Skrevet

Prøv :) Du merker det nok om det ikke går.

Dvs jeg blir trøtt? Jeg bare lurer på om det går greit rent kroppslig sett å trene to dager etter hverandre - altså om jeg vil fortsette å gå ned i vekt selv om jeg trener slik, eller om det er bortkastet?

Skrevet

Det skulle vel gå greit å trene tre dager i uken, selv om to av dagene er etter hverandre.

Jeg gjør det når jeg ikke har mulighet for å fordele treningen utover uka.

Passer dog på at jeg trener ulike muskelgrupper. Variasjon er jo uansett greit.

Skrevet

Dvs jeg blir trøtt? Jeg bare lurer på om det går greit rent kroppslig sett å trene to dager etter hverandre - altså om jeg vil fortsette å gå ned i vekt selv om jeg trener slik, eller om det er bortkastet?

Det er ikke bortkastet. Merker du tegn på overtrening må du selvfølgelig kutte. Men hvorfor ikke f.eks ta torsdagen eller fredagen til styrketrening i steden? Styrketrening er undervurdert hvis du vil forbrenne fett.

Skrevet

Dersom du varierer treningen så er selvfølgelig ikke det noe problem. Jeg har i flere år trent mandag, tirsdag, onsdag og torsdag, noen ganger bytter jeg f.eks onsdagstreningen med å trene fredag eller lørdag også.

Skrevet

Går det greit?

Ideelt sett mener jeg man burde trene 4 ganger i uken, da gjerne to økter med styrke og to økter med kardio, men dersom du trener 3 ganger burde du i hvertfall bytte ut en økt med styrketrening.

Skrevet

Ideelt sett mener jeg man burde trene 4 ganger i uken, da gjerne to økter med styrke og to økter med kardio, men dersom du trener 3 ganger burde du i hvertfall bytte ut en økt med styrketrening.

Det burde jeg sikkert, men styrketrening er årsaken til at jeg nesten ikke orket å trene på veldig lenge - det er så kjedelig at jeg mister motivasjonen.

Skrevet

Det burde jeg sikkert, men styrketrening er årsaken til at jeg nesten ikke orket å trene på veldig lenge - det er så kjedelig at jeg mister motivasjonen.

Men har du gått på body pump timer da? Det er ikke så kjedelig

? Jeg tror du vil merke raskere forskjell dersom du bytter ut en time med styrketrening.

Styrketrening gir jo ganske raske resultater, og det er jo veldig motiverende :-)

Skrevet

Men har du gått på body pump timer da? Det er ikke så kjedelig

? Jeg tror du vil merke raskere forskjell dersom du bytter ut en time med styrketrening.

Styrketrening gir jo ganske raske resultater, og det er jo veldig motiverende :-)

Det har de ikke på Sprek og Blid. Aldri prøvd styrke som en time, bare styrke som er lagt opp på ulike apparater.

Skrevet

Du kan fint trene tre dager på rad, men sørg i så fall for at du ikke trener samme muskelgruppe to dager på rad (noe som kan være vanskelig dersom du trener tre dager på rad).

Med dette mener jeg også: Ikke tren skuldre eller triceps dagen etter bryst (eller omvendt). Ikke tren rygg dagen etter biceps (eller omvendt).

De ukene du kun kan trene to dager, og må trene f.eks. mandag og tirsdag, ville jeg gjort følgende:

Mandag: Hele overkroppen.

Tirsdag: Bein.

Nå snakker jeg om vekttrening. Det er intet problem å løpe to dager på rad, sykle to dager på rad eller drive med aerobic to dager på rad.

Skrevet

Det har de ikke på Sprek og Blid. Aldri prøvd styrke som en time, bare styrke som er lagt opp på ulike apparater.

Ja styrke på ulike apparater er jeg enig er kjedelig, selv om det bra trening.

Men har de ikke noe form for styrketrening som en time der du trener? Høres veldig rart ut.

Skrevet

Ja styrke på ulike apparater er jeg enig er kjedelig, selv om det bra trening.

Men har de ikke noe form for styrketrening som en time der du trener? Høres veldig rart ut.

Jeg så på timeplanen nå, og det finnes flere timer med styrke. Det har liksom aldri falt meg inn i å se etter styrketimer egentlig.

Men nå skal jeg prøve en slik time, kanskje det er kjekkere enn apparater :)

Skrevet

Jeg så på timeplanen nå, og det finnes flere timer med styrke. Det har liksom aldri falt meg inn i å se etter styrketimer egentlig.

Så flott! Lykke til :-)

Skrevet

Og siden du ikke trener med vekter kan du bare drite i det jeg skrev over.

Skrevet

Du kan fint trene tre dager på rad, men sørg i så fall for at du ikke trener samme muskelgruppe to dager på rad (noe som kan være vanskelig dersom du trener tre dager på rad).

Med dette mener jeg også: Ikke tren skuldre eller triceps dagen etter bryst (eller omvendt). Ikke tren rygg dagen etter biceps (eller omvendt).

De ukene du kun kan trene to dager, og må trene f.eks. mandag og tirsdag, ville jeg gjort følgende:

Mandag: Hele overkroppen.

Tirsdag: Bein.

Nå snakker jeg om vekttrening. Det er intet problem å løpe to dager på rad, sykle to dager på rad eller drive med aerobic to dager på rad.

Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente egentlig.

"Nå snakker jeg om vekttrening. Det er intet problem å løpe to dager på rad, sykle to dager på rad eller drive med aerobic to dager på rad"

Jeg trener for å gå ned i vekt. Og hittil er det bare kondisjonstrening jeg trener, dvs body jam (dansetrening 60 min) mandag og torsdag, fredagen trener jeg rask gange i 45 min i 8 graders stigning på tredemølle.

Går det greit?

Og hvorfor skal man ikke trene samme muskelgruppe to dager etter hvearndre?

Skrevet

Og siden du ikke trener med vekter kan du bare drite i det jeg skrev over.

Joda, jeg trener vekter av og til, trener armene. Men jeg kan f.eks trene armene mandagen og fredagen (og droppe trene vekt f.eks torsdagen?)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...