Gå til innhold

Er det lov å oppbevare penger i safe i hjemmet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vet? har hørt det ikke er lov, at alle penger du har skal være i bank.

Skrevet

Du kan bygge hus av femmere dersom du har lyst, men pengene skal oppgis til skattemyndighetene.

Skrevet

Uten å vite det sikkert, vil jeg absolutt tro det er lov, men du skal oppgi dem i selvangivelsen.

Skrevet

Det er lov å ha kontanter hjemme, enten de er i safe, under madrassen eller andre steder.

Det som ikke er lov, er å ha dem utenfor banken for å skjule inntekten / formuen for skattemyndighetene.

Skrevet

Les dette lovutkast:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/nouer/2009/nou-2009-04/13.html?id=549369

Iflg. lovutkastet er det ikke lov å betale en person mer enn 10.000 kroner i kontanter i løpet av et år, dette gjelder ved fradragsrett for firmaer.

Hvis du tar deg tid til å lese hele lovutkastet ser du at regjeringen vil stramme inn bruken av kontant betaling.

Interessant, men det sier jo lite om at det ikke er lov å oppbevare kontanter (har riktignok ikke lest linken)?

Gjest høstløv
Skrevet

Interessant, men det sier jo lite om at det ikke er lov å oppbevare kontanter (har riktignok ikke lest linken)?

Nei, men hva er vitsen med å ha en mengde kontanter i en safe, hvis en ikke får lov til å bruke de.

Jeg mener å huske at det var kom et forslag på Stortinget om at en ikke skulle ha lov til å betale med kontanter i butikken, hvis beløpet var høyere enn kr 5.000. (Dette var et annet forslag enn det jeg henviste til)

Skrevet

Nei, men hva er vitsen med å ha en mengde kontanter i en safe, hvis en ikke får lov til å bruke de.

Jeg mener å huske at det var kom et forslag på Stortinget om at en ikke skulle ha lov til å betale med kontanter i butikken, hvis beløpet var høyere enn kr 5.000. (Dette var et annet forslag enn det jeg henviste til)

''Nei, men hva er vitsen med å ha en mengde kontanter i en safe, hvis en ikke får lov til å bruke de.

''

Det vil jo ikke være forbud mot å bruke dem, men en vil ikke kunne bruke store beløp på en gang. Jeg tenker meg at enkelte ønsker å spare penger i kontanter, enten grunnet lave renter, manglende tillitt til banker eller annet.

Skrevet

"Vitsen" er jo å ha svart inntekt, få den utbetalt i kontanter og leve i luksus av dem, mens man har en mer normal inntekt på papiret som går inn på konto som man trekker regninger fra.

Men man må holde balansen - det vil f.eks. virke mistenkelig hvis man holder seg med diverse biler, båter osv., som betales med kontanter fra en bærepose, slik du påpeker.

Skrevet

Mine penger har jeg akkurat der jeg har lyst til å ha dem. Det finnes ingen lov for det:-)

Skrevet

Er det deg apelsin?

Klart det er lov å ha penger i safe,

ulempen er at du ikke får rente på det og at du selv har ansvar for pengene skulle noe bli borte.

Du kan ha forsikring på det, da må du oppgi hva du har i safen til forsikringen mener jeg? Om du skulle bli ranet ;-)

Og blir det brann- pass på at safen er brannsikker.

Det du kanskje tenker på er skatteunndragelse,

at man har masse kontanter hjemme som man har tjent svart og mottatt kontant så skatteetaten ikke skal få rede på det. Det er ulovlig.

Men å oppbevare litt kontanter hjemme i en safe er ingen ulovlighet.

Gjest høstløv
Skrevet

"Vitsen" er jo å ha svart inntekt, få den utbetalt i kontanter og leve i luksus av dem, mens man har en mer normal inntekt på papiret som går inn på konto som man trekker regninger fra.

Men man må holde balansen - det vil f.eks. virke mistenkelig hvis man holder seg med diverse biler, båter osv., som betales med kontanter fra en bærepose, slik du påpeker.

'' det vil f.eks. virke mistenkelig hvis man holder seg med diverse biler, båter osv., som betales med kontanter fra en bærepose, slik du påpeker.''

Dette har jeg ikke antydet med ett ord.

Skrevet

'' det vil f.eks. virke mistenkelig hvis man holder seg med diverse biler, båter osv., som betales med kontanter fra en bærepose, slik du påpeker.''

Dette har jeg ikke antydet med ett ord.

Jeg mente at du viste til at man ønsker å begrense _bruk_ av kontanter som betalingsmiddel.

F.eks. ved å kjøpe større ting kontant enn hva som er naturlig.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg mente at du viste til at man ønsker å begrense _bruk_ av kontanter som betalingsmiddel.

F.eks. ved å kjøpe større ting kontant enn hva som er naturlig.

Ja, det var et helt annet språk, og det er jo det regjeringen legger opp til ved å innføre tiltak mot svart arbeide.

http://www.skatteetaten.no/no/Artikler/2010/21-dagers-fengsel-for-a-betale-snekkeren-svart/

Ikke dermed sagt at jeg er enig med regjeringen, for jeg synes at det blir for mye overformynderi.

Gjest no milk today
Skrevet

Er det deg apelsin?

Klart det er lov å ha penger i safe,

ulempen er at du ikke får rente på det og at du selv har ansvar for pengene skulle noe bli borte.

Du kan ha forsikring på det, da må du oppgi hva du har i safen til forsikringen mener jeg? Om du skulle bli ranet ;-)

Og blir det brann- pass på at safen er brannsikker.

Det du kanskje tenker på er skatteunndragelse,

at man har masse kontanter hjemme som man har tjent svart og mottatt kontant så skatteetaten ikke skal få rede på det. Det er ulovlig.

Men å oppbevare litt kontanter hjemme i en safe er ingen ulovlighet.

''Men å oppbevare litt kontanter hjemme i en safe er ingen ulovlighet.''

Det er ikke ulovlig å oppbevare mye kontanter hjemme heller, så lenge man oppgir beløpet på selvangivelsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...