Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Linfrø har du i deigen. Du kan også putte dem i musa.

Teknikk for å få i seg tran: Finn frem en skarp kniv og en skje. Fyll skjeia med tran. Dersom du ikke klarer å svelge tranfaenskapet, tar du kniven og skjærer av deg en finger som straff. Du skal se at det går greit å svelge tran.

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

19

• Sør

10

• morsan

6

• ShitDiddelyDo

6

Mest aktive i denne tråden

eneste tranen jeg klarer å svelge er lofotens medisintran på blå flaske, den smaker "rent". halsen min lukker seg ikke opp for vanlig tran... med eller uten sitron.

Jeg sørger for å spise fiskelever iblandt, da TROR jeg at jeg fyller "kravet"... tar derfor aldri tran mere...men OM jeg er helt nødt, blir det den blå. ja---

Pga d-vitaminer og mørketida?

Det er i hvert fall derfor jeg bruker det (på denne tiden av året - begynte igjen for et par dager siden).

De siste årene har jeg fått en del merkelige symptomer på mørket hver gang høsten starter. Det toppa seg i fjor da jeg rett og slett svimte av. Tran er et av tiltakene jeg innbiller meg at hjelper.

Rare greier. Dette har skjedd merkelig ting på denne tiden hver høst de siste årene. Ellers er jeg helt fin. I år har jeg forsøkt å være fore var, og begynt med tran, uttøying av nakke (spesielt) og rygg, osv. Der ser greit ut til nå, men jeg lover å si fra hvis naken våkner opp i lufta på vei ned mot gølvet ved enden av senga i år også. :)

Men D-vitaminer (som varer lenge, etter det jeg husker) får du så det holder i Thailand.

Dog var poenget mitt mest at man kan få vitamin D på langt mer behagelige måter enn tran - solskinn eller tabletter, for eksempel. (Altså, for de som ikke nyter tran.)

Det med å svime av er jeg rimelig sikker ikke har noe med vitmin D eller tran å gjøre. Vitamin D varer lenge. Jeg vet ikke om det har noe med høst/mørketid å gjøre, selv om det er en nærliggende forklaring. Hvis mørketiden volder deg problemer får du dagslyslamper billig på Clas Ohlson.

Utover det høres Thailand-på-blå-resept ut som en god idé!

Med vennlig hilsen

Annonse

''Omega-3 får du i en vanlig diett, for eksempel fra fet fisk.''

Men vi spiser ikke så mye fet fisk at vi får i oss nok. Nå snakker jeg generelt, naturligvis, mulig at du spiser rikelig med fet fisk og får i deg nok d-vitamin og omega-3 på den måten.

:-)

''Vitamin D produserer kroppen din selv fra solskinn, eller du kan ta som tablett.''

Solskinn er noe vi har litt for lite av gjennom vinteren, dessverre. Det er også temmelig kaldt til tider, sånn at vi er lite ute og vi får derfor enda mindre sol på kroppen.

''De andre vitaminene er også i en vanlig diett.''

Du er selvsagt klar over at det "sunne norske kostholdet" ikke er så sunt lenger som vi liker å innbille oss?

''Det er ikke noen spesiell grunn til å ta tran som jeg kan se, hvis man ikke har en hang til selvplaging. ;-)''

Akkurat det med selvplaging er jeg enig med deg i. Tran er forferdelig.

''Akkurat det med selvplaging er jeg enig med deg i. Tran er forferdelig.''

Nettopp - og det er vesentlig mindre ille måter å få i seg Omega 3 og vitamin D. :-)

Med vennlig hilsen

''Vitamin D produserer kroppen din selv fra solskinn,''

De andre har kommentert dette med lite sol i Norge vinterstid.

Men jeg har lest at dette problemet er enda større for mørkhudete folk i Norge - huden deres beskytter dem "for godt" mot solen, herunder d-vitaminproduksjonen. Så for mørkhudede er det ekstra viktig å passe på bat man får i seg nok d-vitaminer i den mørkeste årstiden.

Hei,

Ja, det er helt korrekt. Det er mange som får vitamin D mangel (særlig de som bruker hijab, osv.). Dog finnes det heldigvis andre måter enn tran å få i seg vitamin D. :glad:

Med vennlig hilsen

Men D-vitaminer (som varer lenge, etter det jeg husker) får du så det holder i Thailand.

Dog var poenget mitt mest at man kan få vitamin D på langt mer behagelige måter enn tran - solskinn eller tabletter, for eksempel. (Altså, for de som ikke nyter tran.)

Det med å svime av er jeg rimelig sikker ikke har noe med vitmin D eller tran å gjøre. Vitamin D varer lenge. Jeg vet ikke om det har noe med høst/mørketid å gjøre, selv om det er en nærliggende forklaring. Hvis mørketiden volder deg problemer får du dagslyslamper billig på Clas Ohlson.

Utover det høres Thailand-på-blå-resept ut som en god idé!

Med vennlig hilsen

Thailand på blå resepet er utvilsomt bedre enn tran. ;)

Men i Thailand trenger jeg ikke d-vitaminer. Jeg ligger i solsteiken og suger til meg den ene d-vitaminen etter den andre hele dagen. ;)

Jeg vet man får d-vitaminer på andre måter, men litt smerte bør man tåle. Dessuten synes jeg sitronsmaken er god. Den originale er derimot en lumsk jævel.

Thailand på blå resepet er utvilsomt bedre enn tran. ;)

Men i Thailand trenger jeg ikke d-vitaminer. Jeg ligger i solsteiken og suger til meg den ene d-vitaminen etter den andre hele dagen. ;)

Jeg vet man får d-vitaminer på andre måter, men litt smerte bør man tåle. Dessuten synes jeg sitronsmaken er god. Den originale er derimot en lumsk jævel.

''Men i Thailand trenger jeg ikke d-vitaminer. Jeg ligger i solsteiken og suger til meg den ene d-vitaminen etter den andre hele dagen. ;)''

Huden din lager vitamin D vha UV-A eller UV-B strålene fra solen, og det varer *veldig* lenge.

Men tran-drikking er nok heller noe som har med selv-plaging og gammel pietistisk tankegang. Det er sikkert populært i KrF! :-)

Med vennlig hilsen

Oj, endelig et ordentlig trantriks. Da må jeg få byttet den til sitronsmak. Takk. En god grunn til å ikke åpne flaska i kveld.

Hei,

Husk at grapefruktjuice visstnok reagerer med flere typer medisiner. (Jeg husker ikke hvilke, men husker jeg har lest om det flere steder.)

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest good luck

Er tranen ferskest mulig smaker den ingenting :)

Et triks jeg brukte før var å drikke sana sol etter tran, men da må du passe på å

ta kun halv dose av hver.

Så kan du godt drikke et glass appelsinjuice etterpå, det får vekk verste smaken.

Nå har det seg sånn at både jeg og min datter på 2 elsker tran.

Datteren min sier fysj til Sana Sol og nam - mer! Til tran hehe :)

Hei,

Ja, det er helt korrekt. Det er mange som får vitamin D mangel (særlig de som bruker hijab, osv.). Dog finnes det heldigvis andre måter enn tran å få i seg vitamin D. :glad:

Med vennlig hilsen

''Dog finnes det heldigvis andre måter enn tran å få i seg vitamin D. :glad:''

Ja, halleluja!! :-D

''????''

Nå?kom?jeg?litt??ut?av?det??Jeg?går?ikke?på?noen?diett?Ønsker?likevel?å?ta?tran??

''Nå?kom?jeg?litt??ut?av?det??Jeg?går?ikke?på?noen?diett?Ønsker?likevel?å?ta?tran??''

"Diett" kan også bety "det du spiser til vanlig". Det behøver ikke å bety "slankediett" eller annen type spesialdiett.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...