Gå til innhold

Gradert uføretrygd

Anbefalte innlegg

Stemmer det at en person som får innvilget gradert uføretrygd ikke kan jobbe mer enn maks 50%?

En arbeidstaker som i utgangspunktet klarer å jobbe 70% med ikke 100% pga en skade/sykdom, og som får innvilget gradert uføretrygd for den delen hun/han ikke klarer å jobbe, må altså gå ned i stilling?

Så i stedet for å fint klare 70%, må vedkommende ned i en 50% stilling og så motta gradert uføretrygd for 50%?

Synes dette er en merkelig regel. Det får jo folk til å basere mer på trygd og mindre på arbeid - og samtidig mindre tid ute på en arbeidsplass, noe som velidg ofte oppleves positivt for de fleste (altså å jobbe).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353638-gradert-uf%C3%B8retrygd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du finner en link fra aftenposten på psykiatri hvor jeg mener det sto noe om et forslag om å endre denne prosenten.

Pr i dag har en person som jobber over 50% ikke rettigheter i forhold til uføreytelser. Da må vedkommende ha vært sykmeldt og gått på AAP og jobbet under 50% for å kunne søke. Man må jo være sykmeldt et år før man kan søke AAP osv.

Du finner en link fra aftenposten på psykiatri hvor jeg mener det sto noe om et forslag om å endre denne prosenten.

Pr i dag har en person som jobber over 50% ikke rettigheter i forhold til uføreytelser. Da må vedkommende ha vært sykmeldt og gått på AAP og jobbet under 50% for å kunne søke. Man må jo være sykmeldt et år før man kan søke AAP osv.

Jeg kom på attføring rett etter at jeg ble sykemeldt, så vi er ikke nødt

til å gå et år.

Det stemmer at vi må være minst 50 % uføre for å få uføretrygd, men

jeg leste også at de vil endre reglene.

Gjest AtHomeMom

Ja, per i dag er det riktig, og det diskuteres heftig nettopp fordi hvis man hadde hatt lavere uføregrad enn 50 % så ville flere mennesker ha kunnet jobbe mer. Det er for alle normale mennesker bedre at et menneske jobber 80 prosent (20 prosent ufør) enn at de tinges til minst 50 % uføregrad. Jeg skjønner bare ikke tankegangen bak dette.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...