Gå til innhold

Mastergrad i sykepleie

Anbefalte innlegg

Hva skal dette være godt for? Hva bli du da? Hvilke jobber kan du få?

Det er liksom om å gjøre å ta mastegradr i dag føler jeg, og i noen yrker ser jeg bare ikke hvorfor det skulle være nødvendig.

På universitetet der jeg bor, tar de vekk flere og flere videreutdannelser i sykepleie, feks psykiatri, geriatri. I sedet satser de mer på mastergradutdannelsen. Hvorfor er det blitt slik tror dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353654-mastergrad-i-sykepleie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lillAerRosa

Sykepleie er vel en sånn utdannelse hvor man lærer litt om alt. Så da ser det til at de som tar master spesialiserer seg innen ett felt. Og så får man bedre betalt

Forstår det godt. Synes selv tre år for å bli sykepleier virker lite.

Dessuten trenger helseinstutisjonene spesialisert kompetanse, visst noen har lyst til å fordype seg så er vel det bare fint?

Både for dem og for oss andre. Langt i fra alle som gjør det.

Jeg er enig. Det har gått inflasjon i mastergrader. Det er flere grunner: mastergrader øker studietilbudet og slik finansieringsgrunnlaget til høyskoler og universitet. Mastergrader hever statusen til studiet. Mastergrader hever statusen til yrket. Samme hva du er eller hva du vil bli - så vil en del av sammligningsgrunnlaget være knyttet til en form for mastergradssertifisering.

Det er ingen grunn til at man skal ha mastergrad i sykepleie for å utføre gjerningen på en skikkelig måte. Jeg er tvilende til mastergradsutdanning for lærere også. Kravet til abstraksjon og analyse blir uansett fortrengt av lettvindt pedagogikkpjatt blant udugelige høyskolelærere og late studenter.

Jeg er enig. Det har gått inflasjon i mastergrader. Det er flere grunner: mastergrader øker studietilbudet og slik finansieringsgrunnlaget til høyskoler og universitet. Mastergrader hever statusen til studiet. Mastergrader hever statusen til yrket. Samme hva du er eller hva du vil bli - så vil en del av sammligningsgrunnlaget være knyttet til en form for mastergradssertifisering.

Det er ingen grunn til at man skal ha mastergrad i sykepleie for å utføre gjerningen på en skikkelig måte. Jeg er tvilende til mastergradsutdanning for lærere også. Kravet til abstraksjon og analyse blir uansett fortrengt av lettvindt pedagogikkpjatt blant udugelige høyskolelærere og late studenter.

''Jeg er tvilende til mastergradsutdanning for lærere også. Kravet til abstraksjon og analyse blir uansett fortrengt av lettvindt pedagogikkpjatt blant udugelige høyskolelærere og late studenter.

''

Nå blei jeg nysgjerrig på hvilken bakgrunn du har for denne uttalelsen. :)

''Jeg er tvilende til mastergradsutdanning for lærere også. Kravet til abstraksjon og analyse blir uansett fortrengt av lettvindt pedagogikkpjatt blant udugelige høyskolelærere og late studenter.

''

Nå blei jeg nysgjerrig på hvilken bakgrunn du har for denne uttalelsen. :)

Det kan jeg ikke si:-)

Annonse

''Kravet til abstraksjon og analyse blir uansett fortrengt av lettvindt pedagogikkpjatt blant udugelige høyskolelærere og late studenter.''

Jeg må innrømme at jeg har gjort meg lignende tanker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...