Gå til innhold

Blodprøver


Arja

Anbefalte innlegg

Tok nylig noen blodprøver ved et legebesøk. Hadde en hb på 17,0, erytrocytter på 5,3 og hematokrit på 0,57. Er ikke disse litt høye? Legen nevnte ingenting..Hva kan dette komme av? (CRP var på 0 og SR var 1). Er 26 år og kvinne.

Er dette bare en normal variasjon? Jeg bør vel kanskje bli blodgiver? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Kjære Arja. Dette er unormalt høye verdier,men det er noen som har så høy blodprosent uten at det er tegn til noen sykdom. Jeg vil anbefale at dette følges opp med en kontroll,og at du også tenker på hvor mye du har drukket på forhånd,fordi væskemangel vil gi falskt høye verdier.Evt.bør også gamle prøvesvar finnes,slik at man kan se om det foreligger noen endring fra tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Kjære Arja. Du har unormalt høye verdier,men dette finnes hos noen mennesker uten at det er tegn på sykdom.Jeg synes disse prøvene bør kontrolleres, og evt.frembringes også gamle prøvesvar til sammenligning. Du skal også tenke etter hvor mye du har drukket på forhånd,da væskemangel kan være med på å gi falskt høye verdier.Hvis du ellers er frisk,vil du kunne egne deg som blodgiver.

Informasjon via internett erstatter ikke en legekonsultasjon.For en sikekr vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet,bør du derfor rådføre deg med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...