Gå til innhold

Alltid ærlig hos legen?

Anbefalte innlegg

Er det _alltid_ smart å være helt dønn ærlig hos legen? Når man gjør ting som legen helt sikkert ikke synes noe om..? Redd hun tenker at jeg ikke trenger henne da.., siden jeg styrer sånn på egenhånd. Samtidig har vel hun best grunnlag til å kunne hjelpe meg når hun veit mest mulig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35412-alltid-%C3%A6rlig-hos-legen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg sier alltid sannheten til psykologen eller legen min, men det hender at jeg utelater fakta. Psykologen har sagt at det er helt greit at jeg utelater fakta selv om disse faktaene er viktige.

Det som skjer hvis man ikke snakker sant til behandler er at behandler ikke kan stole på deg og dermed blir det et vanskelig forhold dere i mellom.

Så et godt råd er at du alltid skal snakke sant, men er det noe du ikke har lyst til å fortelle så trenger du ikke si det.

Bare et lite råd som jeg bruker selv.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dersom legen skal kunne hjelpe deg, må du være ærlig. Det er nesten umulig å hjelpe en pasient som lyver.

Du kan være sikker på at legen oppfatter seg som en motstander mot sykdommen. Du må velge parti. Er du på lag med legen eller sykdommen? Kun hvis du velger å være på lag med legen og spille med åpne kort, kan dere sammen bekjempe sykdommen.

Hei

Jeg sier alltid sannheten til psykologen eller legen min, men det hender at jeg utelater fakta. Psykologen har sagt at det er helt greit at jeg utelater fakta selv om disse faktaene er viktige.

Det som skjer hvis man ikke snakker sant til behandler er at behandler ikke kan stole på deg og dermed blir det et vanskelig forhold dere i mellom.

Så et godt råd er at du alltid skal snakke sant, men er det noe du ikke har lyst til å fortelle så trenger du ikke si det.

Bare et lite råd som jeg bruker selv.

Hmja..takk!!

Veit ikke hva jeg vil si og ikke. Liksom litt redd for at hun blir sint.., men men, får se..

*klem*

Håper det går bra med deg..

Dersom legen skal kunne hjelpe deg, må du være ærlig. Det er nesten umulig å hjelpe en pasient som lyver.

Du kan være sikker på at legen oppfatter seg som en motstander mot sykdommen. Du må velge parti. Er du på lag med legen eller sykdommen? Kun hvis du velger å være på lag med legen og spille med åpne kort, kan dere sammen bekjempe sykdommen.

Hm..trur jeg forstår..

Men hvis jeg forteller legen det som jeg luret på om jeg skal si eller ikke, så.., forteller jeg på en måte at jeg er på lag med sykdommen.., for det er ikke så fornuftig det som jeg lurer på å fortelle. I noen tilfeller er det kanskje fornuftig og er mot sykdommen, men man skal liksom ikke drive på å styre selv, uten at lege har vært innblanda i det før..(så vanskelig å forklare hva jeg mener, tør ikke si det altfor tydelig. Skulle ønske det gikk med mail fremdeles)

Takk i alle fall..Trur jeg lar det stå, hvis jeg får levert papira mine da..

Hvor mange sider med skrift er det akseptabelt å levere?

Annonse

Hei Huva:-)

Merker at jeg blir nysgjerrig over hva det er du driver med som du regner med at legen er sånn i mot...*s*

Dette med ærlighet i terapi er en av mine store kjepphester - og jeg har en rimelig hjemmesnekret "regel" om dette: "Nybegynnere" har lov til å utelate fakta hvis det er den eneste måten de klarer å forholde seg til terapeuten på. "Viderekommende" bør kreve av seg selv at de er 100% ærlige mht alt de antar å være vesentlig. Jeg tror at det å gi slipp på sine "hemmeligheter" for mange er veien til et liv med mye større frihet.

Du er jo "viderekommende" - så dermed vet du hva jeg tenker om dette:-)

[email protected]

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...