Gå til innhold

to voldtekter og en kjæreste som slår


carina12345

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke, det spørs hvordan du klarer å leve med det i dag. Sliter det på deg i dag, er det lurt å oppsøke fastlegen din og komme deg i terapi fortest mulig. Jeg skjønner at du vegrer deg for å anmelde voldtektene, men det som er skummelt er jo at det nå går to voldteksmenn fri der ute, som kan voldta andre. Så jeg oppfordrer deg til å melde fra, når du er klar for det. Søk først støtte i en terapeut som kan hjelpe deg på veien.

Det går nok tusenvis av overgripere løs i Norge. Sjansen for at en anmeldelse skal ende med en dom er kanskje 3-4 prosent. Fakta faen! Å i tilegg kommer alle de som ikke blir anmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    15

  • ShitDiddelyDo

    12

  • MarieLee

    4

  • hvorfor skjer dette??

    3

Vi mennesker er gode til å skylde på oss selv, men ofte er det ubegrunnet. Det vet også jenta. Det samme er for øvriig tilfelle med voldsofre. "Hadde jeg bare ikke vært så tjukk i hue og gå inn på akkurat den bussen".

Selv satt jeg på dass i Bangkok og spøy i badekaret mens jeg skjelte på meg selv fordi jeg var så tjukk i hue at jeg spise på McDonalds natta før. Hadde jeg ikke spist på McDonalds hadde jeg fått en langt bedre dag.

Sånt kan man bare ikke vite, noe heller ikke jenta- eller fyren som blir utsatt for blind vold kan. Hun kan ikke vite om Mister Nice Guy i baren viser seg å bli Mister Psykopat når hun låser døra bak dem.

Det går heller ikke an å leve livet i frykt, og gå rundt og tenke på den slags.

Men hun bør vite, og ikke bare bør hun vite - hun bør bli fortalt, at det å riste av seg skyhøy promille ved å justere hjemover klokka 3 om natta betyr at hun utsetter seg for unødvendig fare, og hun bør få råd om ikke å gjøre dette uten at de som gir rådene skal få i fleisen at de med det gir henne skyld.

Vi lever ikke i en perfekt verden, og det gjør at vi tar forholdsregler, enten det er generelle reisetips som å holde seg bak gjerder i Sør Afrika etter mørkets frembrudd, eller et generelt råd om å droppe en rusletur rundt Akerselva alene klokken 3 om natta.

Det er mye som ikke er lurt for oss menn også, og jeg er takknemlig for råd - uten at jeg nødvendigvis følger dem. F.eks. vet jeg at politiet i Oslo sier at fremmede ikke skal blande seg inn når de ser bråk i byen. Det kan være livsfarlig, så vi må holde oss unna. Jeg ville likevel ikke klart å stå å se på at en fyr banka dritten ut av en annen uten å gjøre noe. Og det ville ikke vært min feil hvis jeg gikk mellom og ble knivstukket. Det er likevel greit at jeg vet at det kan bli utfallet. For øvrig et latterlig råd fra politiet. Tenke seg til å be folk stå og se på at noen blir slått kvekk ihjel. Et sånt samfunn vil i hvert fall ikke jeg ha. Det er klart vi skal bry oss.

Helt enig i alt du sier i denne tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg uenig med deg. Argumentene dine ligner de om at man skal unngå å kle seg i miniskjørt eller gå alene for å unngå voldtekt. Indirekte lemper man derved ansvaret for voldtekt over på kvinnen, og det provoserer meg.

Er derimot enig med "hvorfor skjer dette", enkelte kvinner ER mer utsatt enn andre for overgrep, og det har ikke noe med å være på feil sted til feil tid, mye sminke eller korte skjørt å gjøre. Det handler nok mer om at noen, særlig om de har vært utsatt for overgrep allerede, lettere inntar offerrollen. Vet ikke hvorfor det er slik.

''Her er jeg uenig med deg. Argumentene dine ligner de om at man skal unngå å kle seg i miniskjørt eller gå alene for å unngå voldtekt.''

Når voldtektsmenns argument for å voldta er "hun gikk i miniskjørt" og/eller "hun var alene", så skjønner jeg ikke hvorfor det er galt å minne jenter om at dette er en risiko. Det hjelper ikke å ha retten på sin side når man ER voldtatt.

Ja, man bør få gjøre som man vil, men faktum er at ikke alle menn forstår at nei er nei, og velger man å kle seg halvnaken samt gå alene, så hjelper det så lite å si at dette er min rett...

Jeg er enig i at kvinner _burde_ få gå som de ville når de ville osv., men siden verden ikke er ideell synes jeg det er litt dumt å oppfordre til adferd og klestyper som man vet provoserer.

Jeg synes SDD er usedvanlig klok i denne tråden, for han påpeker gang på gang at det ikke er den voldtattes skyld uansett. Det hjelper bare så lite når ugjerningen er begått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Her er jeg uenig med deg. Argumentene dine ligner de om at man skal unngå å kle seg i miniskjørt eller gå alene for å unngå voldtekt.''

Når voldtektsmenns argument for å voldta er "hun gikk i miniskjørt" og/eller "hun var alene", så skjønner jeg ikke hvorfor det er galt å minne jenter om at dette er en risiko. Det hjelper ikke å ha retten på sin side når man ER voldtatt.

Ja, man bør få gjøre som man vil, men faktum er at ikke alle menn forstår at nei er nei, og velger man å kle seg halvnaken samt gå alene, så hjelper det så lite å si at dette er min rett...

Jeg er enig i at kvinner _burde_ få gå som de ville når de ville osv., men siden verden ikke er ideell synes jeg det er litt dumt å oppfordre til adferd og klestyper som man vet provoserer.

Jeg synes SDD er usedvanlig klok i denne tråden, for han påpeker gang på gang at det ikke er den voldtattes skyld uansett. Det hjelper bare så lite når ugjerningen er begått...

Det er da ingen i tråden (som jeg har sett) som er uenig i at folk skal passe på, men voldtekt handler sjeldent om "hun gikk i miniskjørt" (det er en stereotype). Overfallsvoldtekter kan skje "alle" (kreken forstår jo at de kan rive klær av folk), men uansett blir det store store flertallet av voldtekter begått av noen som den utsatte kjenner - en (eks)kjæreste, samboer, med-student, osv.

Det som dog er poenget mitt er at det er en vesensforskjell mellom å bli voldtatt og å få lommeboken stjålet på nattestid, som jeg har skrevet til SDD (og kopiert inn i svaret mitt til NHD).

Du nevner hva som ikke hjelper når voldtekten har skjedd, men faktum er at svært mange ofre klarer å vri det til at det er deres egen feil, og derfor er det så viktig å være klar på det, for det kan ha mye å si for hvordan den utsatte takler fremtiden.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tåpelig svar.

Det er som å si "det er ikke din skyld, men du er litt skyldig likevel. Du kjenner heller ikke vedkommende nok til å vite hvilken oppførsel hun har. Noen ganger har man bare jævlig uflaks. Det ser ut som du har kopiert svar fra NHD, et svar jeg selv er uenig i. Og andre fagpersoner også.

Jeg velger å se dette annerledes. En kvinne som har vært utsatt for flere seksuelle overgrep, har en klart forhøyet risiko for å bli utsatt for nye overgrep sammenlignet med en kvinne som ikke har blitt det. Da må det være vår oppgave i hjelpeapparatet å hjelpe henne med å redusere denne risikoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen i tråden (som jeg har sett) som er uenig i at folk skal passe på, men voldtekt handler sjeldent om "hun gikk i miniskjørt" (det er en stereotype). Overfallsvoldtekter kan skje "alle" (kreken forstår jo at de kan rive klær av folk), men uansett blir det store store flertallet av voldtekter begått av noen som den utsatte kjenner - en (eks)kjæreste, samboer, med-student, osv.

Det som dog er poenget mitt er at det er en vesensforskjell mellom å bli voldtatt og å få lommeboken stjålet på nattestid, som jeg har skrevet til SDD (og kopiert inn i svaret mitt til NHD).

Du nevner hva som ikke hjelper når voldtekten har skjedd, men faktum er at svært mange ofre klarer å vri det til at det er deres egen feil, og derfor er det så viktig å være klar på det, for det kan ha mye å si for hvordan den utsatte takler fremtiden.

Med vennlig hilsen

Jeg husker en sak fra noen små år tilbake, der en ung kvinne ble med 5-6-7 menn på naschspiel. Hun trodde de skulle drikke kaffe. Hun ble voldtatt av flere av disse mennene, og da saken kom opp brukte de som argument at "hun inviterte gjennom å gå i miniskjørt".

Er klar over at dette er èn sak, men det har vært et gjennomgående argument dette med norske kvinners klesstil på byen, samt alkoholinntak og det faktum at de går alene. Jeg mener IKKE at det noen gang er kvinnens feil at hun blir voldtatt, overhode ikke, men jeg ville aldri satt meg i en slik posisjon _fordi_ det hjelper så lite at man har retten på sin side når jævelskapen har slått til.

Det du nevner om kjentfolk, samboere og sånt, det blir i en litt annen kategori enn disse overfallsvoldtektene gjort av ukjente.

Jeg synes SDD illustrerer veldig godt med å sammenligne med andre ting, som f.eks. å gå over veien på grønn mann. Det hjelper lite at det var grønn mann om man allikevel blir påkjørt fordi man ikke så seg for.

Gjentar til slutt: Det er ALDRI offerets feil, det er bare smart å forsøke å unngå situasjoner der man -kan- ende opp som offer. Når man -kan- velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker en sak fra noen små år tilbake, der en ung kvinne ble med 5-6-7 menn på naschspiel. Hun trodde de skulle drikke kaffe. Hun ble voldtatt av flere av disse mennene, og da saken kom opp brukte de som argument at "hun inviterte gjennom å gå i miniskjørt".

Er klar over at dette er èn sak, men det har vært et gjennomgående argument dette med norske kvinners klesstil på byen, samt alkoholinntak og det faktum at de går alene. Jeg mener IKKE at det noen gang er kvinnens feil at hun blir voldtatt, overhode ikke, men jeg ville aldri satt meg i en slik posisjon _fordi_ det hjelper så lite at man har retten på sin side når jævelskapen har slått til.

Det du nevner om kjentfolk, samboere og sånt, det blir i en litt annen kategori enn disse overfallsvoldtektene gjort av ukjente.

Jeg synes SDD illustrerer veldig godt med å sammenligne med andre ting, som f.eks. å gå over veien på grønn mann. Det hjelper lite at det var grønn mann om man allikevel blir påkjørt fordi man ikke så seg for.

Gjentar til slutt: Det er ALDRI offerets feil, det er bare smart å forsøke å unngå situasjoner der man -kan- ende opp som offer. Når man -kan- velge.

Men overfallsvoldtekter av ukjente er relativt sjeldne, sammenliget med (eks)kjæreste, mann, "kamerat", osv.

For det andre, og jeg har ikke referansen lengre, så viser studier at det faktisk er relativt irrelevant hvordan man går kledt. Man kan like gjerne bli "utvalgt" selv om man går med langbukser og jakke.

Poenget er dog, fundamentalt, at selvsagt skal man passe seg (det er det da ingen som er uenig i), men at det er en vesensforskell mellom "tyveri av kredittkort" og "voldtekt", i og med at svært mange av de som utsettes for voldtekt klarer å skylde på seg selv, noe som "kredittkort-ofre" neppe gjør. Og derfor kreves en annen strategi, for hvis ikke så legger man sten til byden for de som allerede er blitt utsatt, og de som blir utsatt i fremtiden.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å se dette annerledes. En kvinne som har vært utsatt for flere seksuelle overgrep, har en klart forhøyet risiko for å bli utsatt for nye overgrep sammenlignet med en kvinne som ikke har blitt det. Da må det være vår oppgave i hjelpeapparatet å hjelpe henne med å redusere denne risikoen.

''Jeg velger å se dette annerledes. En kvinne som har vært utsatt for flere seksuelle overgrep, har en klart forhøyet risiko for å bli utsatt for nye overgrep sammenlignet med en kvinne som ikke har blitt det. Da må det være vår oppgave i hjelpeapparatet å hjelpe henne med å redusere denne risikoen.''

Helt enig, men da må man huske hvordan hun (muligvis) tenker.

La oss si at denne kvinne var i et mangeårig forhold med et krek som har klart å overbevise henne om at hun "fortjener det" og at det er hennes feil at han gjør det (siden hun er så "umulig"), og alle de andre begrunnelsene du har hørt en million ganger.

Da må man jo være virkelig forsiktig så man ikke bare bekrefter (selv om vi ikke mener det slik) det kreket allerede har fortalt henne (varianter av "det er hennes egen skyld, og siden hun er så dum fortjener hun ikke bedre), og i stedet si at det er ulovlig å voldta uansett. Så kan man også, i tillegg, sørge for at hun får nok selvtillit og styrke til å forlate forholdet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

''Jeg velger å se dette annerledes. En kvinne som har vært utsatt for flere seksuelle overgrep, har en klart forhøyet risiko for å bli utsatt for nye overgrep sammenlignet med en kvinne som ikke har blitt det. Da må det være vår oppgave i hjelpeapparatet å hjelpe henne med å redusere denne risikoen.''

Helt enig, men da må man huske hvordan hun (muligvis) tenker.

La oss si at denne kvinne var i et mangeårig forhold med et krek som har klart å overbevise henne om at hun "fortjener det" og at det er hennes feil at han gjør det (siden hun er så "umulig"), og alle de andre begrunnelsene du har hørt en million ganger.

Da må man jo være virkelig forsiktig så man ikke bare bekrefter (selv om vi ikke mener det slik) det kreket allerede har fortalt henne (varianter av "det er hennes egen skyld, og siden hun er så dum fortjener hun ikke bedre), og i stedet si at det er ulovlig å voldta uansett. Så kan man også, i tillegg, sørge for at hun får nok selvtillit og styrke til å forlate forholdet.

Med vennlig hilsen

Jeg kan forsikre deg at vi, etter beste evne, både prøver å få med oss både hvordan hun tenker og hvordan hun føler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forsikre deg at vi, etter beste evne, både prøver å få med oss både hvordan hun tenker og hvordan hun føler.

Det tror jeg på, men "hun" leser jo også det som skrives her.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok tusenvis av overgripere løs i Norge. Sjansen for at en anmeldelse skal ende med en dom er kanskje 3-4 prosent. Fakta faen! Å i tilegg kommer alle de som ikke blir anmeldt.

Det er helt for j... at det skal være sånn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei!

Jeg har selv vært igjennom to voldtekter og et tre år langt mishandlende forhold, og har nå jobbet hardt med meg selv og er snart helt over overgrepene.

Desverre er det ingen enkel vei å komme videre etter overgrep. Det krever hard jobb, gjerne mye støtte fra andre og at man får traumene, følelsene, tankene og opplevelsene fra overgrepene og etter ut.

Å prate med noen er derfor absolutt å anbefale, gjerne i selvhjelpsgrupper for voldtatte - der føler man et samhold, og kan dele alle tanker og erfaringer med mennesker som har vært igjennom det samme og som forstår deg.

Ellers er det også mye annet smart som du kan gjøre, er du kreativ så kan du få ut følelsene ved å skrive, fotografere, male, tegne, lage musikk etc, eller kanskje skrive en blogg hvor du får ut dine opplevelser?

Selv har jeg gått i en selvhjelpsgruppe som heter Anonyme Voldtektsofre her i Østfold, jeg har en blogg (www.marieleeweb.blogg.no) som jeg har skrevet og delt mine dypeste tanker og følelser etter overgrepene, og jeg har jobbet på hardkjør - tenkt enormt mye på overgrepene, kjent på følelsene, analysert alt mulig og er den dag i dag så og si over overgrepene, jeg må bare bli kvitt angsten helt og begynne å leve livet ordentlig igjen - så er jeg ferdig!

Det virker jo også utifra teksten din at du har andre problemer og utfordringer i tillegg, og det har jeg også hatt så det har holdt.

Husk bare å holde ut, og prøv å utfordre deg selv til å tørre å kjenne litt på følelsene overgrepene har gitt deg, og gjerne prate om dem.

Hvis du trenger noen å prate med så er det bare å sende en mail til meg på [email protected], jeg hjelper deg gjerne. (:

Og, som et svar på det du lurte på om hvorfor vonde ting alltid ser ut til å skje med deg, her er svaret:

Når man sliter psykisk så skjer det kjemiske forandringer i hjernen som får den til å tenke mer og mer negativt, og man takler alt verre.

Når man i tillegg da blir utsatt for overgrep så blir man naturligvis veldig ødelagt psykisk av dette, og derfor har man en utstråling som gjerne sender ut vibber som usikkerhet, frykt, depresjon etc, og dette fanger nye mulige overgripere opp.

Det er derfor ifølge forskning at ofre som allerede har blitt utsatt for overgrep gjerne blir utsatt for det igjen.

Derfor for å sørge for at noe slikt ikke skjer igjen så er den mest effektive løsningen å jobbe seg igjennom overgrepene og problemene og komme videre, slik at man ikke utstråler disse følelsene lenger.

Da ser ikke overgripere på deg lenger som et "lett offer", men heller sterk, og da er sannsyneligheten for at det vil skje igjen minimal.

Ønsker deg alt godt videre, og håper du klarer å komme videre i livet. (:

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har selv vært igjennom to voldtekter og et tre år langt mishandlende forhold, og har nå jobbet hardt med meg selv og er snart helt over overgrepene.

Desverre er det ingen enkel vei å komme videre etter overgrep. Det krever hard jobb, gjerne mye støtte fra andre og at man får traumene, følelsene, tankene og opplevelsene fra overgrepene og etter ut.

Å prate med noen er derfor absolutt å anbefale, gjerne i selvhjelpsgrupper for voldtatte - der føler man et samhold, og kan dele alle tanker og erfaringer med mennesker som har vært igjennom det samme og som forstår deg.

Ellers er det også mye annet smart som du kan gjøre, er du kreativ så kan du få ut følelsene ved å skrive, fotografere, male, tegne, lage musikk etc, eller kanskje skrive en blogg hvor du får ut dine opplevelser?

Selv har jeg gått i en selvhjelpsgruppe som heter Anonyme Voldtektsofre her i Østfold, jeg har en blogg (www.marieleeweb.blogg.no) som jeg har skrevet og delt mine dypeste tanker og følelser etter overgrepene, og jeg har jobbet på hardkjør - tenkt enormt mye på overgrepene, kjent på følelsene, analysert alt mulig og er den dag i dag så og si over overgrepene, jeg må bare bli kvitt angsten helt og begynne å leve livet ordentlig igjen - så er jeg ferdig!

Det virker jo også utifra teksten din at du har andre problemer og utfordringer i tillegg, og det har jeg også hatt så det har holdt.

Husk bare å holde ut, og prøv å utfordre deg selv til å tørre å kjenne litt på følelsene overgrepene har gitt deg, og gjerne prate om dem.

Hvis du trenger noen å prate med så er det bare å sende en mail til meg på [email protected], jeg hjelper deg gjerne. (:

Og, som et svar på det du lurte på om hvorfor vonde ting alltid ser ut til å skje med deg, her er svaret:

Når man sliter psykisk så skjer det kjemiske forandringer i hjernen som får den til å tenke mer og mer negativt, og man takler alt verre.

Når man i tillegg da blir utsatt for overgrep så blir man naturligvis veldig ødelagt psykisk av dette, og derfor har man en utstråling som gjerne sender ut vibber som usikkerhet, frykt, depresjon etc, og dette fanger nye mulige overgripere opp.

Det er derfor ifølge forskning at ofre som allerede har blitt utsatt for overgrep gjerne blir utsatt for det igjen.

Derfor for å sørge for at noe slikt ikke skjer igjen så er den mest effektive løsningen å jobbe seg igjennom overgrepene og problemene og komme videre, slik at man ikke utstråler disse følelsene lenger.

Da ser ikke overgripere på deg lenger som et "lett offer", men heller sterk, og da er sannsyneligheten for at det vil skje igjen minimal.

Ønsker deg alt godt videre, og håper du klarer å komme videre i livet. (:

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg har selv vært igjennom to voldtekter og et tre år langt mishandlende forhold, og har nå jobbet hardt med meg selv og er snart helt over overgrepene.

Desverre er det ingen enkel vei å komme videre etter overgrep. Det krever hard jobb, gjerne mye støtte fra andre og at man får traumene, følelsene, tankene og opplevelsene fra overgrepene og etter ut.

Å prate med noen er derfor absolutt å anbefale, gjerne i selvhjelpsgrupper for voldtatte - der føler man et samhold, og kan dele alle tanker og erfaringer med mennesker som har vært igjennom det samme og som forstår deg.

Ellers er det også mye annet smart som du kan gjøre, er du kreativ så kan du få ut følelsene ved å skrive, fotografere, male, tegne, lage musikk etc, eller kanskje skrive en blogg hvor du får ut dine opplevelser?

Selv har jeg gått i en selvhjelpsgruppe som heter Anonyme Voldtektsofre her i Østfold, jeg har en blogg (www.marieleeweb.blogg.no) som jeg har skrevet og delt mine dypeste tanker og følelser etter overgrepene, og jeg har jobbet på hardkjør - tenkt enormt mye på overgrepene, kjent på følelsene, analysert alt mulig og er den dag i dag så og si over overgrepene, jeg må bare bli kvitt angsten helt og begynne å leve livet ordentlig igjen - så er jeg ferdig!

Det virker jo også utifra teksten din at du har andre problemer og utfordringer i tillegg, og det har jeg også hatt så det har holdt.

Husk bare å holde ut, og prøv å utfordre deg selv til å tørre å kjenne litt på følelsene overgrepene har gitt deg, og gjerne prate om dem.

Hvis du trenger noen å prate med så er det bare å sende en mail til meg på [email protected], jeg hjelper deg gjerne. (:

Og, som et svar på det du lurte på om hvorfor vonde ting alltid ser ut til å skje med deg, her er svaret:

Når man sliter psykisk så skjer det kjemiske forandringer i hjernen som får den til å tenke mer og mer negativt, og man takler alt verre.

Når man i tillegg da blir utsatt for overgrep så blir man naturligvis veldig ødelagt psykisk av dette, og derfor har man en utstråling som gjerne sender ut vibber som usikkerhet, frykt, depresjon etc, og dette fanger nye mulige overgripere opp.

Det er derfor ifølge forskning at ofre som allerede har blitt utsatt for overgrep gjerne blir utsatt for det igjen.

Derfor for å sørge for at noe slikt ikke skjer igjen så er den mest effektive løsningen å jobbe seg igjennom overgrepene og problemene og komme videre, slik at man ikke utstråler disse følelsene lenger.

Da ser ikke overgripere på deg lenger som et "lett offer", men heller sterk, og da er sannsyneligheten for at det vil skje igjen minimal.

Ønsker deg alt godt videre, og håper du klarer å komme videre i livet. (:

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å se dette annerledes. En kvinne som har vært utsatt for flere seksuelle overgrep, har en klart forhøyet risiko for å bli utsatt for nye overgrep sammenlignet med en kvinne som ikke har blitt det. Da må det være vår oppgave i hjelpeapparatet å hjelpe henne med å redusere denne risikoen.

Enig, og for å hjelpe henne med det må hun jo også få hjelp til å komme videre slik at hun ikke utstråler sinnstemningene som tiltrekker psykopater overgripere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Jeg velger å se dette annerledes. En kvinne som har vært utsatt for flere seksuelle overgrep, har en klart forhøyet risiko for å bli utsatt for nye overgrep sammenlignet med en kvinne som ikke har blitt det. Da må det være vår oppgave i hjelpeapparatet å hjelpe henne med å redusere denne risikoen.

Helt enig med deg.

Jeg var en slik som konstant "havnet" i situasjoner som var potensielt eller faktisk truende i forbindelse med gutter/menn. Det viste seg at jeg hadde en viss naivitet og uforsiktighet, i tillegg til at jeg ikke visste hva en klar grense er for noe. Jeg var tilnærmet grenseløs i kroppspråk og stemmeleie, selv om jeg trodde meg tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åffår

Jeg velger å se dette annerledes. En kvinne som har vært utsatt for flere seksuelle overgrep, har en klart forhøyet risiko for å bli utsatt for nye overgrep sammenlignet med en kvinne som ikke har blitt det. Da må det være vår oppgave i hjelpeapparatet å hjelpe henne med å redusere denne risikoen.

"En kvinne som har vært utsatt for flere seksuelle overgrep, har en klart forhøyet risiko for å bli utsatt for nye overgrep sammenlignet med en kvinne som ikke har blitt det"

HVORFOR er det sånn? Kan du gi eksempler på hvilke evt signaler jenter som har blitt utsatt for overgrep utstråler? er det usikkerhet og svakhet (lett offer) eller er de (ubevisst) mer seksuelt aggresive i væremåte, slik at menn misoppfatter dem som lette på tråden eller at de egentlig "vil bli voldtatt"? Kan du ikke være så snill og ihvertfall prøve å svare på dette. Betyr mye for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...