Gå til innhold

Vet jeg har asperger, men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Siden jeg plutselig kom til å tenke på da jeg leste en bok om asperger nå nylig og igjen oppdaget selv at "Jammen har jeg asperger", så følte jeg for å sjekke om min psykiater kanskje selv hadde begynt å tvile eller glemme det. Jeg vil legge til at jeg er glad for diagnosen nå, for jeg ser jo at den er riktig på sett og vis.(jeg ble minnet om mye)

Jeg sendte derfor en mail med forespørsel om min psykiater trengte flere eksempler på dette, og fikk til svar at det trengte hun ikke da hun var helt sikker. Dette skrev hun med stor tydelighet og utropstegn etterpå. Vel og merke et utropstegn denne gangen. Det kan være fra 1 til 7 utropstegn og jeg vet ikke om dette er en bevist eller ikke, for det har jeg heller ikke fått tid til å spørre om.

Men da blir spørsmålet igjen: "Hvordan kan min psykiater være sikker på fortsatt at jeg har asperger syndrom?"

Jeg syns dette er veldig rart, fordi samtidig har jeg oppdaget at hun har avslått diagnosen til flere, dette har hun til og med selv sagt?, og selv sier hun at muligens har hun vært for streng.

Hvis dere skjønner så blir jo dette da litt merkelig når hun da sier på en måte hun er streng, men så setter diagnosen på meg???

Jeg skrev derfor til min psykiater en gang at jeg muligens derfor var selvdiagnostisert, dette pga av et langt brev jeg sendte i forkant til avdelingen. Min psykiater bekreftet at brevet var nyttig, men at dette ikke var grunnlag for å sette diagnosen, og at jeg ikke kunne karakterisere meg selv som selvdiagnostisert.

Da tenkte jeg , neivel greit. Men så kommer jo spørsmålene veltende, men hvorfor i alle dager fikk jeg da diagnosen??

Det var andre som skulle hatt den vel så mye om ikke mer!

Kanskje min psykiater ser dette nå siden min psykiater sa, "Jeg har kanskje vært for streng".

Da er kanskje saken den at jeg kom inn på avd. på et gunstig tidspunkt, samt at mitt brev virket oppklarende nok. I følge Tony Attwood kan man nemmelig bare ved å lese en mail "oppdage" aspergeren, dette må jeg spørre min psykiater om stemmer.

Jeg er nemmelig helt A 4 som man sier på utsiden, jeg har noen spesielle meninger, men de har jeg blitt flinkere med å ikke legge ut om, slik at sosialt har jeg overlatt det meste til min mann da jeg jo likevel ikke snakker samme språk som andre.

(med det mener jeg at jeg er interessert i å snakke om andre ting)

Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg fikk diagnosen når andre ikke fikk den! Jeg har diskutert det med en venn som har diagnosen og han sier akkurat som meg, men for hans del er det vist hans kone som har vært ute og snakket mye vås. Slik er det ikke for meg, jeg vet ikke om min mann sa noe i det hele tatt.

Jeg vet ikke om dere kan skjønne hvorfor jeg lurer?

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

20

• FGT

5

• determegdet

5

• PieLill

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

''Det kan være fra 1 til 7 utropstegn og jeg vet ikke om dette er en bevist eller ikke, for det har jeg heller ikke fått tid til å spørre om''

Nei, det er helt sikkert ikke bevisst :-) Du henger deg opp i detaljer. Andre ville ikke tenkt på dette en gang. Jeg ville bare synes det var barnslig med mange utropstegn.

Det holder med ett. Utover det, betyr det ingenting.

Det virker som du får noen fixe ideer innimellom (gartner for psykiateren, magedans osv) Nå har du fått det for deg Nhd har asperger og du leter etter alle mulige tegn.

Jeg tror alle har noen trekk, uten dermed å ha diagnosen.

Skrevet

''Det kan være fra 1 til 7 utropstegn og jeg vet ikke om dette er en bevist eller ikke, for det har jeg heller ikke fått tid til å spørre om''

Nei, det er helt sikkert ikke bevisst :-) Du henger deg opp i detaljer. Andre ville ikke tenkt på dette en gang. Jeg ville bare synes det var barnslig med mange utropstegn.

Det virker som du får noen fixe ideer innimellom (gartner for psykiateren, magedans osv) Nå har du fått det for deg Nhd har asperger og du leter etter alle mulige tegn.

Magedans?? Hva snakker du om? Garner? Hva er det?

Skrevet

Hei!

Ja jeg har fikse ideer om mye, men det bør ikke diagnostiseres!

Jeg mener mye som gir mennesker glede, men det bør jo heller ikke diagnostiserer.

Jeg er detaljorientert, men det bør jo heller ikke diagnostiseres.

Jeg skrev ikke at nhd har asperger, men trekk.

Det kunne vært mer nyttig om du prøvde å svare på det jeg spurte om, ikke fikse ideer, men hvorfor i alle dager jeg fikk diagnosen?

Jeg ville ikke ha svar på fikse ideer, det må være lov å ha.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Magedans?? Hva snakker du om? Garner? Hva er det?

Det skulle stå gartner.

Skrevet

''I følge Tony Attwood kan man nemmelig bare ved å lese en mail "oppdage" aspergeren, dette må jeg spørre min psykiater om stemmer.''

Jeg ser at du har hengt deg opp i dette med at du sendte et brev til avdelingen, og hvorvidt du dermed er selvdiagnostisert eller ikke.

Poenget med sitatet over: Jeg tror ikke det nødvendigvis er meningsinnholdet i et brev eller en mail skrevet av en person med asperger som gjør vedkommende lett å identifisere, det er skrivestilen og måten ting legges frem på.

Og ut fra det du skriver nå (og har skrevet tidligere) tenker jeg også at det ikke er så mye tvil rundt diagnosen din. Men jeg er ikke psykiater, så min mening trenger ikke veie tyngre enn noen andres, selvsagt.

Skrevet

Det skulle stå gartner.

Hei!

Å ja, takk, men hva mente du med magedans?

Skrevet

''I følge Tony Attwood kan man nemmelig bare ved å lese en mail "oppdage" aspergeren, dette må jeg spørre min psykiater om stemmer.''

Jeg ser at du har hengt deg opp i dette med at du sendte et brev til avdelingen, og hvorvidt du dermed er selvdiagnostisert eller ikke.

Poenget med sitatet over: Jeg tror ikke det nødvendigvis er meningsinnholdet i et brev eller en mail skrevet av en person med asperger som gjør vedkommende lett å identifisere, det er skrivestilen og måten ting legges frem på.

Og ut fra det du skriver nå (og har skrevet tidligere) tenker jeg også at det ikke er så mye tvil rundt diagnosen din. Men jeg er ikke psykiater, så min mening trenger ikke veie tyngre enn noen andres, selvsagt.

Hei!

Takk, det er mulig du har rett.

For Gro Dahle er den forfatteren jeg forstår meg best på og jammen viste det seg ikke at hun nettopp har diagnosen asperger syndrom.

Da får jeg bare lure videre og kanskje spørre min psykiater om hun kan forklare det bedre hvis hun er av den oppfatning at man kan "få et vist inntrykk" av det gjennom det skriftlige.

Ja jeg kan nok pga av det skriftlige ha fått diagnosen, tror jeg, men det er en del andre ting som må fylles ut på et skjema, slik at jeg har nok da fylt det ut på en måte som oppfylte poengsummen for asperger syndrom.

Imidlertid misforstod jeg den gang flere spørsmål fordi jeg har min egen oppfatning av hva ord betyr. Men dette har jo mere med misforståelser å gjøre som nå er oppklart.

Jeg har da også skrevet til forfatteren av ASQ skjemaet og gjort han oppmerksom på feilene disse unøyaktigheten kan medføre.

Min psykiater var helt enig i at dette kan jo klart medføre misforståelser og dermed feildiagnostisering.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hei!

Jeg tror muligens jeg blander deg med en annen person når det gjelder denne magedansgreia. Beklager:-)

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hei!

Det var salsa (ikke magedans) og de detaljerte beskrivelsene du hadde rundt dette, jeg tenkte på.

Skrevet

Det var salsa (ikke magedans) og de detaljerte beskrivelsene du hadde rundt dette, jeg tenkte på.

Hei!

Ja det stemmer, det er noe ganske annet enn magedans.

Skrevet

''Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg fikk diagnosen når andre ikke fikk den! ''

Du fikk diagnosen fordi din psykiater forholder seg til hva som er kriteriene for diagnosen og så har vurdert det slik at du oppfyller kriteriene.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hei!

Ja jeg har fikse ideer om mye, men det bør ikke diagnostiseres!

Jeg mener mye som gir mennesker glede, men det bør jo heller ikke diagnostiserer.

Jeg er detaljorientert, men det bør jo heller ikke diagnostiseres.

Jeg skrev ikke at nhd har asperger, men trekk.

Det kunne vært mer nyttig om du prøvde å svare på det jeg spurte om, ikke fikse ideer, men hvorfor i alle dager jeg fikk diagnosen?

Jeg ville ikke ha svar på fikse ideer, det må være lov å ha.

Jeg tror du fikk diagnosen pga. summen av flere ting som du selv har vært veldig flink til å beskrive. Faktisk har jeg lært en del om denne diagnosen pga. det du har skrevet.

Jeg synes du skal holde fast på det tidligere har skrevet, at du er glad for å ha fått diagnosen og at du får god hjelp av psykiater.

Sannsynligvis er du mildt "angrepet" av asperger. Jeg tror jeg ville hatt problememer med å forstå det om du ikke har sagt det selv. Nå når du har fortalt det, skjønner jeg det.

Du har noen handicap i forhold til oss uten diagnosen, men så kan det se ut som du også har noen fordeler :-)

F.eks forstår jeg godt hvorfor du blir anbefalt å skrive bok :-)

Og du har karakterer til å komme inn på medisinstudiet. Det er det ikke hvem som helst som har.

Skrevet

Du har fått diagnosen fordi du oppfyller kriteriene for asperger. Jeg er ikke psykiater eller lege, men utifra det jeg har lest av deg så synes jeg ikke det er vanskelig å forstå at du har fått denne diagnosen. Det er tydelig at du ikke ser det helt selv, men jeg tror nok de fleste kan se det, sett utenifra.

Jeg synes du skal slå deg til ro med at du har denne diagnosen. Du er ikke noe annerledels av den grunn.

Skrevet

Hvorfor holder du deg så mye her på pasykiatrisk ? Hvorfor går du ikke heller inn på et forum som www.autismesiden.no der er mye mer forståelse å hente der ? En treffer mer likestilte, eller i hvertsfall med samme diagnose.

Skrevet

For å få en diagnose trengs det grundig utredning. Har du vært gjennom det? Vanligvis blir en stilt haugevis med spørsmål, og svarene en gir kan peke mot en evt. diagnose.

Har psykiateren din stilt deg mange spørsmål? Eller har hun bare antatt diagnosen AS på deg utifra "synsing" og generell oppfatning av deg som person gjennom å prate vanlig med deg i timene? I såfall synes jeg hun er lite grundig, og jeg ville bedt om en second opinion av en annen lege/psykiater/psykolog. For meg virker det nemlig ikke som om du har AS. Til det synes jeg du er FOR reflektert ift til din egen situasjon... Men nå synser jeg også...

Den beste måten å finne det ut på er ved en grundig utredning av folk som vet hva ulike psykiatriske diagnoser dreier seg om.

Skrevet

''Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg fikk diagnosen når andre ikke fikk den! ''

Du fikk diagnosen fordi din psykiater forholder seg til hva som er kriteriene for diagnosen og så har vurdert det slik at du oppfyller kriteriene.

''Du fikk diagnosen fordi din psykiater forholder seg til hva som er kriteriene for diagnosen og så har vurdert det slik at du oppfyller kriteriene.''

Ja, normalt sett er det slik det foregår. Men det er jo ikke sikkert at hennes psykiater har fulgt "reglene", men heller har "synset" seg fram til diagnosen. Slik Madelenemie fremstiller tingene, kan det virke sånn...

Skrevet

''Du fikk diagnosen fordi din psykiater forholder seg til hva som er kriteriene for diagnosen og så har vurdert det slik at du oppfyller kriteriene.''

Ja, normalt sett er det slik det foregår. Men det er jo ikke sikkert at hennes psykiater har fulgt "reglene", men heller har "synset" seg fram til diagnosen. Slik Madelenemie fremstiller tingene, kan det virke sånn...

''Ja, normalt sett er det slik det foregår. Men det er jo ikke sikkert at hennes psykiater har fulgt "reglene", men heller har "synset" seg fram til diagnosen. Slik Madelenemie fremstiller tingene, kan det virke sånn...''

Jeg ser ingen grunn til å betvile at Madelenemie har blitt grundig vurdert av sin psykiater. Såvidt jeg har forstått har hun hatt langvarig kontakt med behandler, og har en behandler som jobber innenfor en enhet som har spesialisert seg på nettopp denne typen lidelser.

Skrevet

Har du et klart bilde av hva som skal til for at du skal slå deg til ro med et svar på disse spørsmålene?

mvh

Skrevet

''Jeg sendte derfor en mail med forespørsel om min psykiater trengte flere eksempler på dette, og fikk til svar at det trengte hun ikke da hun var helt sikker. Dette skrev hun med stor tydelighet og utropstegn etterpå. Vel og merke et utropstegn denne gangen. Det kan være fra 1 til 7 utropstegn og jeg vet ikke om dette er en bevist eller ikke, for det har jeg heller ikke fått tid til å spørre om.''

Skal man følge språkreglene skal utropstegn benyttes ved bydende setninger og utrop. Som 'Kom hit!' 'Hør etter!' 'Au!' Korriger meg gjerne dere som er mer bevandret i språklige termer.

I uformelt skriftspråk (miss)brukes utropstegn til så mangt.

Her oppfatter jeg utropstegnene som en understrekning av at dette mener vedkommende virkelig og ønsker at leseren skal ta konsekvensen av. Flere utropstegn er ofte en sterkere understrekning enn bare ett, men kan også være helt tilfeldig.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...