Gå til innhold

Vet jeg har asperger, men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke lest igjennom ditt innlegg, det skal jeg gjøre senere i dag, men jeg fanget opp noe om utredning. Det enda vanskelig å utrede voksne med diagnose Asperger syndrom. AS er nok en av de mest krevende diagnoser og utrede, nettopp fordi at voksne mennesker med AS er så svært forskjellige. Der ikke nok kompetanse i helsevesenet generelt, noe også fagfolk har gitt utrykk for, men at det i den seneste tid er blitt litt mer oppdaterte. En Nevropsykolog kan ha god kompetanse, men da må han eller hun ha mer interesse for AS en det som er vanlig, skulle jeg tro.

• 3 uker senere...
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

20

• FGT

5

• determegdet

5

• PieLill

4

Mest aktive i denne tråden

Madelenemie
Skrevet

Har ikke lest igjennom ditt innlegg, det skal jeg gjøre senere i dag, men jeg fanget opp noe om utredning. Det enda vanskelig å utrede voksne med diagnose Asperger syndrom. AS er nok en av de mest krevende diagnoser og utrede, nettopp fordi at voksne mennesker med AS er så svært forskjellige. Der ikke nok kompetanse i helsevesenet generelt, noe også fagfolk har gitt utrykk for, men at det i den seneste tid er blitt litt mer oppdaterte. En Nevropsykolog kan ha god kompetanse, men da må han eller hun ha mer interesse for AS en det som er vanlig, skulle jeg tro.

Hei!

Jeg forstod ikke hva du mente med det du skrev?

Du må nok være mer konkret :)

Madelenemie
Skrevet

Som tidligere nevn, psykiatri er ingen eksakt vitenskap! Det er ikke som diabetes eller epilepsi.

Jeg har vært lenge i psykiatrien og fått en haug med diagnoser f ra det ene til det andre. Sist var det en som spurte om jeg hadde tenkt på at jeg kunne ha et snev av asperger syndrom. Det har aldri noen behandlere vært inne på før. Jeg tenker at det må være lov å være litt sær og spesiel uten at man på liv og død skal ha en diagnose.

Jeg tror også at det har mye med hva slags forhold til terapeuten og hvilken livsfase man befinner seg i som avgjør diagnoser..

Folk med AS kan jo også være veldig forskjellige. Tenk heller at du har noen trekk av disse kriteriene som noen folk har laget, og ikke at du har et syndrom. Ingen passer heller hundre prosent inn i en diagnose. Og mange av disse kriteriene tror jeg vi alle sliter med, men noen sliter mer enn andre. Og så blir det sånn at noen tilfredstiller kravene til å komme inn under diagnosen. Det er mange andre som også sliter men hvor de ikke fikk en høy nok poengsum til å havne i den båsen. Dette er en spekterdiagnose.

Jeg tror heller ikke at AS er noen statisk tilstand. Jeg tenker mer på det som dysleksi. De fleste dyslektikere blir aldri veldig gode lesere. De må øve og trene mer enn andre, og de må lære på en annen måte. Kanskje det gjelder for deg også?

Jeg kjenner meg igjen fordi jeg også fikk en liknende diagnose en gang. Jeg fikk fullstendig sammenbrudd. En annen instans var uenig i dette, så jeg tror det er mye subjektivt.

Forsøk å tenke på alle dine ressurser en dine svakheter. Du er den du er. Du er ikke en diagnose. Og ligger forholdene til rette så er det jo ingenting i veien for at du kan ha et bra og meningsfullt liv.

Hei!

Takk for svar :)

I mitt tilfelle har de vært inne på denne før, da jeg var barn syns de jeg passet inn i infantil psykose (barneautisme) skjønner du, så de har tenkt likt, men jeg ser det bare ikke alltid selv.

Madelenemie
Skrevet

Det er i noen tilfeller lett å bli veldig fokusert på en diagnose, det er på sett og vis en ganske personlig ting. Men hva om du ikke fokuserer så mye på asperger syndrom og heller mer konkret på hva du mener du sliter med/trenger hjelp til?

Er det er dette med at du ønsker å bli lege og at det er inkompatibelt med Asperger syndrom? Om du tror at du vil mestre det å være lege og samtidig gjør godt arbeid har det vel ingen ting å si om det står Asperger syndrom et sted? Nå kjenner jeg ikke noe særlig til Aperger syndrom, men ved andre tilstander som f.eks. ADHD eller bipolar lidelse er det jo vidt forskjellig hvordan de utater seg fra person til person og i hvilken grad personen klarer å mestre problemene det skaper.

Hei!

Jeg er nok litt opphengt i at det er et syndrom og noe jeg i følge min psykiater ikke kan gjøre noe for å bli kvitt.

Og JA det kan ha noe med mine muligheter for å bli lege å gjøre.

Men min psykiater mener det er uforenelig med legepraksis, oppfyller man kriteriene for asperger syndrom er det vist nok helt uforenlig med å være lege, men ikke forsker, studiet vil jeg også klare, men begrensingene er av en sånn karakter at det umuliggjør å jobbe som lege. Noe jeg på en måte forstår, men jeg tenker inni mellom at jeg er bedre fungerende og kanskje ikke oppfyller kriteriene så godt som de tror.

Det blir jo et definisjonsspørsmål.

Madelenemie
Skrevet

''Jeg sendte derfor en mail med forespørsel om min psykiater trengte flere eksempler på dette, og fikk til svar at det trengte hun ikke da hun var helt sikker. Dette skrev hun med stor tydelighet og utropstegn etterpå. Vel og merke et utropstegn denne gangen. Det kan være fra 1 til 7 utropstegn og jeg vet ikke om dette er en bevist eller ikke, for det har jeg heller ikke fått tid til å spørre om.''

Skal man følge språkreglene skal utropstegn benyttes ved bydende setninger og utrop. Som 'Kom hit!' 'Hør etter!' 'Au!' Korriger meg gjerne dere som er mer bevandret i språklige termer.

I uformelt skriftspråk (miss)brukes utropstegn til så mangt.

Her oppfatter jeg utropstegnene som en understrekning av at dette mener vedkommende virkelig og ønsker at leseren skal ta konsekvensen av. Flere utropstegn er ofte en sterkere understrekning enn bare ett, men kan også være helt tilfeldig.

mvh

Hei!

Takk for informasjonen.

Madelenemie
Skrevet

Hei Madelenemie,

Lytt til det PieLill sier. (Og det trolig alle andre her også sier.) Ta det til deg. Verken fastlegestilling eller nødhjelp er noe for deg. Det passer ikke for deg - og det er uansett om du kaller det du har A, B eller C.

Hvis du vet at du har et vondt kne, så velger du ikke en karriere hvor man må springe hele tiden. Er du 1,45 høy, satser du ikke på å bli basketballstjerne.

Du bruker ufattelig mye tid til å spekulere i dette, og å kaste bort tid på meningsløse diskusjoner om diagnoser. Det gir deg ikke noe, Madelenemie.

Med vennlig hilsen

Hei!

Ja jeg skal ta det til meg, spesielt det med at jeg kaster bort tiden, det gjør jeg og det er dumt av meg!

Takk :)

Skrevet

Hei!

Jeg forstod ikke hva du mente med det du skrev?

Du må nok være mer konkret :)

Jeg har sett litt nærmer på innlegget ditt nå, men jeg kan ikke minnes ar det er så lenge siden jeg svarte på dette ?

Det du skriver er vanskelig å sette seg inn i, for du snakker om de andre og deg ? Men jeg mener da at Psykiatere generelt ikke har den beste kompetanse for å utrede AS. Men mange har vel fått nå etter hvert mye oppdateringer om diagnosen, og mer vil det jo bli. Når ble du diagnostisert av en psykiater ? ellers så mener jeg fortsatt som jeg skrev over, at det å sette diagnosen AS på en voksen, og spesielt kvinne, er ikke lett. Ingen med AS er like, så det krever en individuell behandling av hver enkelt. Det har ingen ting med strenghet eller rimelighet å gjøre.

Det kommer mye info fra min nye bok som kommer ut i august om AS

Madelenemie
Skrevet

Jeg har sett litt nærmer på innlegget ditt nå, men jeg kan ikke minnes ar det er så lenge siden jeg svarte på dette ?

Det du skriver er vanskelig å sette seg inn i, for du snakker om de andre og deg ? Men jeg mener da at Psykiatere generelt ikke har den beste kompetanse for å utrede AS. Men mange har vel fått nå etter hvert mye oppdateringer om diagnosen, og mer vil det jo bli. Når ble du diagnostisert av en psykiater ? ellers så mener jeg fortsatt som jeg skrev over, at det å sette diagnosen AS på en voksen, og spesielt kvinne, er ikke lett. Ingen med AS er like, så det krever en individuell behandling av hver enkelt. Det har ingen ting med strenghet eller rimelighet å gjøre.

Det kommer mye info fra min nye bok som kommer ut i august om AS

Hei!

Min psykiater jobber stort sett mest med dette og er veldig sikker på at jeg har asperger. Hun mener for mange får diagnosen i dag som ikke skal ha den, hun sa at "det er vi enige om her på voksenhabiliteringen", så jeg er ganske sikker på at hun har god kompetanse.

For øvrig kjenner jeg meg langt tryggere på psykiatere da de i bunn har en konkret utdanning der ikke alt bare er diffust, dette er min psykiater enig i, så vi er ganske enige på den måten min psykiater og jeg.

:)

Jeg ville vært langt mere skeptisk til psykologer og private sentre enn offentlige sykehus med spesialisttjenester.

Gjest segunda
Skrevet

Jeg forstår hvorfor du lurer ut fra din diagnose. Dvs. at du kan ha for konkret oppfatning av psykiaterens uttale at h*n var muligens for streng.

Gjest segunda
Skrevet

Hei!

Min psykiater jobber stort sett mest med dette og er veldig sikker på at jeg har asperger. Hun mener for mange får diagnosen i dag som ikke skal ha den, hun sa at "det er vi enige om her på voksenhabiliteringen", så jeg er ganske sikker på at hun har god kompetanse.

For øvrig kjenner jeg meg langt tryggere på psykiatere da de i bunn har en konkret utdanning der ikke alt bare er diffust, dette er min psykiater enig i, så vi er ganske enige på den måten min psykiater og jeg.

Jeg ville vært langt mere skeptisk til psykologer og private sentre enn offentlige sykehus med spesialisttjenester.

Jeg oppdaget nå at det er en gammel tråd etter at jeg hadde svart deg. Din psykiater er ikke den eneste som mener at asperger er blitt sekkediagnose i våre dager, men det er ingen grunn til å tvile på hennes kompetanse.

Skrevet

Jeg oppdaget nå at det er en gammel tråd etter at jeg hadde svart deg. Din psykiater er ikke den eneste som mener at asperger er blitt sekkediagnose i våre dager, men det er ingen grunn til å tvile på hennes kompetanse.

Hei!

Ja jeg vet det, men det var hyggelig at du svarte meg. :)

Fint at du også forstår at asperger syndrom er blitt litt for mye en sekkediagnose, for det mener nemlig min psykiater og da er du i det man kaller "godt selskap" (hva nå det skal være godt for å si det) Men godt selskap er du i hvis du mener det samme som min psykiater for hun er både klok og snill og tenker annerledes om det meste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...