Gå til innhold

feite er ikke late.

Gjest harikkenickfortiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, for man legger jo kun på seg hvis kaloriinntaket er større enn forbruket. Vet ikke om det er mulig å endre denne "regelen" ved evt feil i stoffskiftet engang... men det skal jo ikke være slik at man må sulte for å holde vekta heller...

Nei, selv ikke feil i stoffskiftet endrer på den regelen, men forbruket blir så redusert (av at kroppen er på sparebluss) at antall kalorier alltid vil gå i pluss så lenge de spiser.

Med vennlig hilsen

Videoannonse
Annonse
  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

13

• ShitDiddelyDo

10

• Spirello

2

• BobbyPeru

2

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ja, for man legger jo kun på seg hvis kaloriinntaket er større enn forbruket. Vet ikke om det er mulig å endre denne "regelen" ved evt feil i stoffskiftet engang... men det skal jo ikke være slik at man må sulte for å holde vekta heller...

Tenk deg at en kvinne på 18 år spiser 3000 kcal pr dag. Mye energi forsvinner kanskje i form av varme, siden hun er relativt inaktiv. I alle fall holder hun vekten.

Som 40 åring spiser hun 2000-2500 kcal pr dag, og trimmer mer. Likevel går hun sakte opp.

Hva har skjedd? Jeg tror det er her det genetiske kommer inn. Noen er uheldige, og har en forbrenning som skrus ned med økende alder. De spiser det samme- eller mindre- enn de gjorde som 18 åringer, og de trimmer mer. Men likevel går de sakte, sakte opp (halvt kilo året blir faktisk 5 kg på 10 år).

Skjønner ikke helt det her, selv. Men det er dette jeg har observert.

Gjest MayLynn
Skrevet

Jeg tror nok at mange overvektige hadde følt at de "sultet" om de spiste det jeg spiser i løpet av en dag.

Kan ikke trene så mye for tiden pga skade så jeg lever på ca 1300 kcal pr dag. Noen dager mindre og noen dager mer.

Klart - hvis man er vant med å spise mye og så spiser mindre så vil man jo bli sulten på 1300 kcal pr dag. Magesekken må få tid til å krympe.

Selv er jeg ikke sulten for jeg er vant til det.

Gjest Feit og tjukk men ikke i hodet
Skrevet

Jeg oppfatter ikke at debatten har svingt i den retning som du oppfatter. Men lurer på hvordan du mener at samfunnet skal ta tak i et økende helseproblem? At forskjellige individer har forskjellig oppfatning/tilnærmimg til en sak kan man ikke komme utenom.

''Folk som ikke sliter med vekten selv, tror at fedme er like enkelt å kontrollere for alle og ser ned på overvektige.''

http://www.klikk.no/helse/dinkost/vektkontroll/article617532.ece

Det hjelper i alle fall ikke at alle tynne tror det bare er å spise mindre og bevege seg mer.

Tror ellers at man bør sette grensen ned før legen bryr seg. Nå bryr legen seg når du har fått en sykdom eller når du har en BMI langt over fedme.

Og med å bry seg er det ikke nok med å si spis mindre, beveg deg mer. Man må forsøke å se sin pasient og være interessert i oppfølging. Men legestanden er i dag laget for å behandle sykdommer, men de har ikke kapasitet før du har blitt syk. Derfor burde alle overvektige over en viss BMI gjerne rundt 28 FØR du er blitt feit, få tilbud om å komme til spesialister på området. Disse må gjerne skremme deg med høyst realistiske konsekvenser av fedme.

Men at alle slanke kommer og sier skjerp deg, det hjelper ikke i det hele tatt .

Skrevet

Tenk deg at en kvinne på 18 år spiser 3000 kcal pr dag. Mye energi forsvinner kanskje i form av varme, siden hun er relativt inaktiv. I alle fall holder hun vekten.

Som 40 åring spiser hun 2000-2500 kcal pr dag, og trimmer mer. Likevel går hun sakte opp.

Hva har skjedd? Jeg tror det er her det genetiske kommer inn. Noen er uheldige, og har en forbrenning som skrus ned med økende alder. De spiser det samme- eller mindre- enn de gjorde som 18 åringer, og de trimmer mer. Men likevel går de sakte, sakte opp (halvt kilo året blir faktisk 5 kg på 10 år).

1) Hjerneaktivitet (som på skolen) kan bruke utrolig mye energi. Det er en av grunnene til at blodårene til hjernen er såpass store - for å kjøle den ned.

2) Hvis man spiser "galen nok" diett, så vil sannsynligvis kroppen gå i sparebluss-modus.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Skjønner at det kan føles slik....

Hva mener du vil hjelpe overvektige?

Jeg har all respekt for deg og dine svar Togli, så du får ikke ta det personlig i denne tråden. Men se mitt svar til Hmmm lurer.

Det er ikke slik at jeg skal si at jeg sitter med fasiten heller. Men jeg har vært normalvektig i store deler av mitt liv, og jeg vet hvor enkelt det er når man bare er det helt av seg selv. Har normal appettitt også videre.

Skrevet

Skjønner at det kan føles slik....

Hva mener du vil hjelpe overvektige?

Det blir som at jeg var ekspert for de med Anorexi. Jeg har jo ikke det problemet, og kan gladelig anbefale de å spise mer. Men alle skjønner at med anorexi er det ikke så enkelt, men man skjønner det ikke med fedme. Derfor må vi ha mennesker med kunnskap som kan noe om dette. Innse at mye også sitter i hodet, og i genene.

Dessuten tror jeg vi er helt på vilspor med alle som har tjent rått på å be oss om å kutte i fett. Samtidig som overvekten har økt. VG-vektklubb er en av de.

Og gjerne dobbel pris på alle usunne matvarer. Da tenker jeg ikke på Bacon. Men man kan begynne med potetgull og godteri. Egentlig burde man gjøre det med det meste av halvfabrikata også. Samt senke pris på frukt og grønt, og rene varer.

Skrevet

Det blir som at jeg var ekspert for de med Anorexi. Jeg har jo ikke det problemet, og kan gladelig anbefale de å spise mer. Men alle skjønner at med anorexi er det ikke så enkelt, men man skjønner det ikke med fedme. Derfor må vi ha mennesker med kunnskap som kan noe om dette. Innse at mye også sitter i hodet, og i genene.

Dessuten tror jeg vi er helt på vilspor med alle som har tjent rått på å be oss om å kutte i fett. Samtidig som overvekten har økt. VG-vektklubb er en av de.

Og gjerne dobbel pris på alle usunne matvarer. Da tenker jeg ikke på Bacon. Men man kan begynne med potetgull og godteri. Egentlig burde man gjøre det med det meste av halvfabrikata også. Samt senke pris på frukt og grønt, og rene varer.

''Dessuten tror jeg vi er helt på vilspor med alle som har tjent rått på å be oss om å kutte i fett. Samtidig som overvekten har økt. VG-vektklubb er en av de.''

De som ber folk kutte fett er hovedsakelig leger osv, som ikke tjener på det.

''Og gjerne dobbel pris på alle usunne matvarer. Da tenker jeg ikke på Bacon. Men man kan begynne med potetgull og godteri. Egentlig burde man gjøre det med det meste av halvfabrikata også. Samt senke pris på frukt og grønt, og rene varer.''

Hvorfor ikke bacon?

Og hvorfor halvfabrikata?

Så lenge det ikke er enighet om hva som er sunt, så er det intet grunnlag for skatt.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg tror nok at mange overvektige hadde følt at de "sultet" om de spiste det jeg spiser i løpet av en dag.

Kan ikke trene så mye for tiden pga skade så jeg lever på ca 1300 kcal pr dag. Noen dager mindre og noen dager mer.

Klart - hvis man er vant med å spise mye og så spiser mindre så vil man jo bli sulten på 1300 kcal pr dag. Magesekken må få tid til å krympe.

1300? Det høres veldig lite ut! Har akkurat dytta i meg en potetgullpose alene, og den er jo halve dagsinntaket ditt. Hva spiser du på en typisk dag da?

Skrevet

''Dessuten tror jeg vi er helt på vilspor med alle som har tjent rått på å be oss om å kutte i fett. Samtidig som overvekten har økt. VG-vektklubb er en av de.''

De som ber folk kutte fett er hovedsakelig leger osv, som ikke tjener på det.

''Og gjerne dobbel pris på alle usunne matvarer. Da tenker jeg ikke på Bacon. Men man kan begynne med potetgull og godteri. Egentlig burde man gjøre det med det meste av halvfabrikata også. Samt senke pris på frukt og grønt, og rene varer.''

Hvorfor ikke bacon?

Og hvorfor halvfabrikata?

Så lenge det ikke er enighet om hva som er sunt, så er det intet grunnlag for skatt.

Med vennlig hilsen

Nei, som sagt jeg sitter ikke med fasiten.

Skrevet

Tja - jeg vil påstå at fokus må endres fra "det er et problem å være overvektig", til "hvordan kan man hjelpe de som er overvektige OG ønsker å gjøre noe med det".

Man kan ikke bare anta at alle overvektige ønsker å gå ned i vekt, og å fordømme dem for at de ikke klarer/vil/gjør det vi mener de bør gjøre.

Da blir vi jury, dommer og skrapretter.

Med vennlig hilsen

Det har du helt rett i!

Det blir feil å tro at alle overvektige faktisk ønsker å gå ned i vekt....

Skrevet

Nei, selv ikke feil i stoffskiftet endrer på den regelen, men forbruket blir så redusert (av at kroppen er på sparebluss) at antall kalorier alltid vil gå i pluss så lenge de spiser.

Med vennlig hilsen

Sikkert riktig.. og da gjelder det å komme seg til legen for å få hjelp..

Skrevet

Jo eldre man blir jo vanskeligere er det jo å holde vekta... Når jeg var tjue slet jeg med å gå opp i vekt. Jeg kunne sikkert spist smør dagen lang uten å gå opp et gram.... Nå er jeg 40 og vekta holdes i sjakk med sunn mat (jeg er heldig og kan spise sjokolade og potetgull også). Om noen år kan det være jeg kun kan spise slike ting en kveld i uka...

Skrevet

Det er klart... Jo større magesekk man har, jo mer mat trenger man nok...men på den annen side er det jo slik at man kan fylle magen med mye som gir lite kalorier, så da gjelder det å finne mat som kroppen tar imot uten at vekta øker.

Skrevet

Jeg har all respekt for deg og dine svar Togli, så du får ikke ta det personlig i denne tråden. Men se mitt svar til Hmmm lurer.

Det er ikke slik at jeg skal si at jeg sitter med fasiten heller. Men jeg har vært normalvektig i store deler av mitt liv, og jeg vet hvor enkelt det er når man bare er det helt av seg selv. Har normal appettitt også videre.

Jeg skjønner det ikke er lett.... Er vel bare litt oppgitt av enkelte av mine venninner som er overvektige og klager over at de nesten ikke spiser. men det er også de av mine venninner som alltid kommenterer på Facebook hva de har til middag, at de har bakt boller, kake etc ;) De er altså over middels opptatt av mat ;)

Skjønner at ikke alle er sånn :)

Skrevet

Enig med deg i det med maten! Dessuten er det utrolig mye uvitenhet rundt hva slags mat man bør spise/ikke spise osv... og mange rekker ikke å sette seg inn i gode, sunne matoppskrifter. Søstra mi var overvektig før.. Hun endra livsstil og lager den mest fantastiske mat man kan tenke seg (på null komma niks tid ;-)) og er slank som en sylfide idag :)

Skrevet

Dette er, med all respekt, togli og Jubalong, det reneste vås.

Det er klart det finnes noen med psykiske problemer som trøstespiser, nøyaktig som det finnes noen med sykdom og noen med genetiske problemer som gjør det vrient å gå ned i vekt, men dette er mindretallet. Det er ikke disse som sørger for at vi blir feitere og feitere. Det alle de moderate overvektige som sørger for den stadig styggere statistikken - de som grunnet livsstil fort kan dra på seg helseproblemer som dermed vil gjøre dem disponert for ekstrem overvekt.

Eller mener dere at jeg er psykisk syk når jeg velger sofaen i stedet for joggeturen? Er dere syke når dere velger rødvin og ost i stedet for trening?

Selvfølgelig ikke. Dette er av bekvemmelighetshensyn. Det er langt mer behagelig å velge sofaen i stedet for jogging i høstværet, og det er langt enklere å dytte litt ekstra ost på nasjonalretten og slenge den i ovnen i 18 minutter enn å styre med fisk og grønnsaker.

For de aller fleste har dette ingenting med psykiske problemer å gjøre, men bekvemmelighet.

Det vet dere like godt som meg. Dere er sannsynligvis sånn selv, nøyaktig som jeg er sånn og de fleste av mine venner og deres venner er sånn. De færreste av disse lider av annet enn max moderat overvekt, og de, som jeg, er late, og velger den mest behagelige løsningen - altså sofaen og grandis kontra joggesko og superundertøy i høstværet.

Enig i det du sier, men det er bevist at psyken også kan påvirke matinntaket - så her er ikke alt sort/hvitt ;)

Når man døyver indre smerte med mat så sier det seg selv at man får et problem.

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

''Folk som ikke sliter med vekten selv, tror at fedme er like enkelt å kontrollere for alle og ser ned på overvektige.''

http://www.klikk.no/helse/dinkost/vektkontroll/article617532.ece

Det hjelper i alle fall ikke at alle tynne tror det bare er å spise mindre og bevege seg mer.

Tror ellers at man bør sette grensen ned før legen bryr seg. Nå bryr legen seg når du har fått en sykdom eller når du har en BMI langt over fedme.

Og med å bry seg er det ikke nok med å si spis mindre, beveg deg mer. Man må forsøke å se sin pasient og være interessert i oppfølging. Men legestanden er i dag laget for å behandle sykdommer, men de har ikke kapasitet før du har blitt syk. Derfor burde alle overvektige over en viss BMI gjerne rundt 28 FØR du er blitt feit, få tilbud om å komme til spesialister på området. Disse må gjerne skremme deg med høyst realistiske konsekvenser av fedme.

Men at alle slanke kommer og sier skjerp deg, det hjelper ikke i det hele tatt .

Er enig i at oppfølging fra lege kan være en hjelp for mange i en periode, og selvfølgelig at de som er overvektige pga av helse må få den hjelp de behøver.

Men å sykeliggjøre fedme generelt er jeg ikke enig i. De aller aller fleste av oss legger på oss pga av feilaktige vaner. Og for å snu trenden må myndighetene på en eller annen måte sette fokus på det. De økte avgiften på sukker og har kommet med nøkkelhullsmerking. Det har også de siste årene vært fokusert veldig mye på helsemessige konsekvenser av overvekt og effekt av trening. Men til sist er det hver og en som må velge hvilken vei hun vil gå. Og da må det i utgangspunktet være opp til denne personen å prøve å finne sin metode for å greie å legge om livsstilen.

Men lett er det nok ikke for noen.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Enig i det du sier, men det er bevist at psyken også kan påvirke matinntaket - så her er ikke alt sort/hvitt ;)

Når man døyver indre smerte med mat så sier det seg selv at man får et problem.

Det er ingen tvil om at psyken kan føre til overvekt. Noen spiser seg opp mens andre kapper seg opp.

Men dette er et mindretall, og vi kan ikke ta debatten basert på disse, ei heller kan vi kritisere en som går ut og faktisk sier svært mye fornuftig, som KJ nå gjorde, bare fordi folk henger seg opp i to ord hun brukte - her "feit" og "lat".

Det første er et stygt ord, og hun burde ordlagt seg annerledes.

Det andre ordet er for de aller fleste helt korrekt - og hun burde roses for å fortelle folk at dette ikke er enkelt, og krever innsats og slit.

De som burde ha tyn er alle som lokker med enkle utveier, "10 minutter om dagen er nok", "få vaskebrett på 5 minutter", "gå ned 20 kilo på 2 uker", osv.

Ikke KJ - som tross uheldige ord sa svært mye fornuftig.

Men folk vil ha det enkle. Ikke det som koster. Og KJs måte koster i slit.

For øvrig anbefaler Folkehelseinstituttet 60 minutters fysisk aktivitet hver dag.

Hadde folk hørt på disse hadde det vært håp, men det gjør de ikke - fordi de er late. :)

Jeg har tro på å kalle en spade for en spade. ;)

Skrevet

Det er ingen tvil om at psyken kan føre til overvekt. Noen spiser seg opp mens andre kapper seg opp.

Men dette er et mindretall, og vi kan ikke ta debatten basert på disse, ei heller kan vi kritisere en som går ut og faktisk sier svært mye fornuftig, som KJ nå gjorde, bare fordi folk henger seg opp i to ord hun brukte - her "feit" og "lat".

Det første er et stygt ord, og hun burde ordlagt seg annerledes.

Det andre ordet er for de aller fleste helt korrekt - og hun burde roses for å fortelle folk at dette ikke er enkelt, og krever innsats og slit.

De som burde ha tyn er alle som lokker med enkle utveier, "10 minutter om dagen er nok", "få vaskebrett på 5 minutter", "gå ned 20 kilo på 2 uker", osv.

Ikke KJ - som tross uheldige ord sa svært mye fornuftig.

Men folk vil ha det enkle. Ikke det som koster. Og KJs måte koster i slit.

For øvrig anbefaler Folkehelseinstituttet 60 minutters fysisk aktivitet hver dag.

Hadde folk hørt på disse hadde det vært håp, men det gjør de ikke - fordi de er late. :)

Jeg har tro på å kalle en spade for en spade. ;)

Jau, jau, ser poengene dine ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...