Gå til innhold

Utsatt for flere ulike overgrep igjennom livet


Gjest Åffår

Anbefalte innlegg

Gjest Åffår

Startet med et par overgrep som 4-åring. Så et par episoder på ungdomsskolen hvor jeg ble utsatt for overgrep/misbrukt da jeg var overstadig beruset. Ble voldtatt som overstadig beruset 20-åring på vei hjem fra byen. Siden dette har jeg blitt utsatt for flere mindre overgrep, feks på utesteder. Feks har jeg opplevd at menn har smettet inn på toalettet sammen med meg, helt uten forvarsel og prøvd seg på meg, ikke hørt på meg da jeg har bedt dem om å gå ut og heller ikke sluppet meg ut. Men her har jeg heldigvis sluppet unna til slutt. Dette har skjedd 3 ganger i løpet av de siste to årene med forskjellige menn. En av dem kjente jeg fra før.

Har jo lest litt om dette. At de som har vært utsatt for overgrep, ofte blir det igjen og igjen. At vi antagelig sender ut noen ubevisste signaler som tiltrekker overgripere?!

Har jo tenkt på om dette kan gjelde meg også, men hvordan kan jeg vite hva jeg gjør galt når jeg ikke ser disse signalene selv? Hvordan skal jeg da kunne jobbe med meg selv for å slutte å sende ut disse evt signalene?

Hvordan er egentlig (den stigmatiserende) oppførselen til et overgrepsoffer?

Ønsker virkelig ærlige svar på dette, slik at jeg kan være obs på hvordan jeg evt ubevisst oppfører meg og på den måten kanskje unngå flere overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest det er mine erfaringer

Jeg har ikke noen klare svar om dette, fordi jeg er i samme situasjon selv. Lang rekke av overgrep bak meg fra barndommen av. En risikofaktor er nok å være overstadig beruset. Det i tilegg til å vanke sammen med fulle kåte menn kan lett gjøre deg til et offer.

Når jeg har blitt voldtatt har jeg blitt helt skrekkslagen og handlingslammet. Kunne ha kjempet imot hardere, hylt og sparket, men turte ikke. Hadde jeg turt, kunne kanskje voldtekten endt med bare et forsøk, og ikke fullbyrdet.

Har også lært meg at det er lettere å avvise menn ved å opptre som en "bitch". Opplevde at en mann fulgte etter meg på vei til byen, ropte etter meg. Jeg gikk så fort jeg kunne, men han hang på kilometer etter kilometer. Da snudde jeg meg, gikk rett mot han, såg så sur ut som jeg greide. Å spurte "Hva vil du?".

Han snøvlet noe om nachspill, og jeg avviste han så med høy og tyrdlig stemme. Noe som fikk han til å gi opp.

Om noen klår på meg på byen, sier jeg også fra med klar stemme, og skubber de vekk det hardeste jeg kan om jeg må. Slikt skjer med de fleste damer på byen. Noen synes det er greit og andre ikke.

Har grublet på det samme som du mang en gang og tror kanskje det er noe med vesenet mitt som virker veldig imøtekommende. Jeg smiler hele tiden på fest. Må se mer bitch ut om jeg blir usikker på noen.

Har også erfart at hvilken tittel menn har, hva de jobber med og hvor pålitelig de framstår, har ingenting å si. Stolte på dette før, men har blitt utsatt for overgrep fra menn med jobb på høgskolen, i politiet, helsevesenet... Så jeg stoler ikke på noen før jeg har kjent dem over tid i alle slags situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åffår

Jeg har ikke noen klare svar om dette, fordi jeg er i samme situasjon selv. Lang rekke av overgrep bak meg fra barndommen av. En risikofaktor er nok å være overstadig beruset. Det i tilegg til å vanke sammen med fulle kåte menn kan lett gjøre deg til et offer.

Når jeg har blitt voldtatt har jeg blitt helt skrekkslagen og handlingslammet. Kunne ha kjempet imot hardere, hylt og sparket, men turte ikke. Hadde jeg turt, kunne kanskje voldtekten endt med bare et forsøk, og ikke fullbyrdet.

Har også lært meg at det er lettere å avvise menn ved å opptre som en "bitch". Opplevde at en mann fulgte etter meg på vei til byen, ropte etter meg. Jeg gikk så fort jeg kunne, men han hang på kilometer etter kilometer. Da snudde jeg meg, gikk rett mot han, såg så sur ut som jeg greide. Å spurte "Hva vil du?".

Han snøvlet noe om nachspill, og jeg avviste han så med høy og tyrdlig stemme. Noe som fikk han til å gi opp.

Om noen klår på meg på byen, sier jeg også fra med klar stemme, og skubber de vekk det hardeste jeg kan om jeg må. Slikt skjer med de fleste damer på byen. Noen synes det er greit og andre ikke.

Har grublet på det samme som du mang en gang og tror kanskje det er noe med vesenet mitt som virker veldig imøtekommende. Jeg smiler hele tiden på fest. Må se mer bitch ut om jeg blir usikker på noen.

Har også erfart at hvilken tittel menn har, hva de jobber med og hvor pålitelig de framstår, har ingenting å si. Stolte på dette før, men har blitt utsatt for overgrep fra menn med jobb på høgskolen, i politiet, helsevesenet... Så jeg stoler ikke på noen før jeg har kjent dem over tid i alle slags situasjoner.

Takk for svaret og fint å få høre om dine erfaringer! Godt å vite at en ikke er alene!

Jeg er nok også veldig smilende og imøtekommen, særlig når jeg er påvirket av alkohol. Jeg har nok også en tendens til å være litt ubevisst flørtete. Men er veldig streng og tydelig når jeg opplever at gutter har misoppfattet signalene mine. Da er det derimot ofte nesten for sent. Det er sjeldent jeg roter meg opp i disse situasjonene som edru, så her bør jeg nok være ekstra obs og forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei hei! (:

Jeg har selv vært utsatt for flere overgrep, så føler med deg.

Du har helt rett i det du skriver at du har lest - ofre for overgrep tiltrekker seg nye overgripere lettere.

Grunnen til dette er at når man har blitt utsatt for overgrep så blir man gjerne underkuet, krenket og dypt traumatisert, og dette gjør at man sender ut signaler om at man er usikker, føler frykt osv.

Dette fanger overgripere opp, og dermed har man større sjans for å bli utsatt for overgrep igjen.

Det eneste du kan gjøre for å få en permanent stopp på dette er rett og slett å jobbe deg igjennom overgrepene, og bearbeide alt du har av vonde følelser, opplevelser og tanker.

Hvis du skal gjøre det så anbefaler jeg deg å begynne i en selvhjelpsgruppe for overgrepsofre, kanskje begynne hos psykolog, og å kjenne på alle følelser og opplevelser som kommer opp til overflaten - og ikke fortrenge de.

Det vil selvfølgelig være tøft en periode, men oer tid vil du kjenne at det blir lettere og lettere, og at du mestrer flere og flere ting.

Derfor kan det være smart at du har støtte og noen som du kan prate med, gjerne mennesker som har blitt utsatt for overgrep selv.

Hvis du vil så kan du gjerne kontakt deg på mail så kan jeg forklare mer til deg, mailen min er [email protected].

Du kan også gjerne besøke bloggen min som jeg har brukt under min bearbeidelsesprosess, som har hjulpet meg mye: marieleeweb.blogg.no.

Ønsker deg lykke til, og alt godt. (:

Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åffår

Hei hei! (:

Jeg har selv vært utsatt for flere overgrep, så føler med deg.

Du har helt rett i det du skriver at du har lest - ofre for overgrep tiltrekker seg nye overgripere lettere.

Grunnen til dette er at når man har blitt utsatt for overgrep så blir man gjerne underkuet, krenket og dypt traumatisert, og dette gjør at man sender ut signaler om at man er usikker, føler frykt osv.

Dette fanger overgripere opp, og dermed har man større sjans for å bli utsatt for overgrep igjen.

Det eneste du kan gjøre for å få en permanent stopp på dette er rett og slett å jobbe deg igjennom overgrepene, og bearbeide alt du har av vonde følelser, opplevelser og tanker.

Hvis du skal gjøre det så anbefaler jeg deg å begynne i en selvhjelpsgruppe for overgrepsofre, kanskje begynne hos psykolog, og å kjenne på alle følelser og opplevelser som kommer opp til overflaten - og ikke fortrenge de.

Det vil selvfølgelig være tøft en periode, men oer tid vil du kjenne at det blir lettere og lettere, og at du mestrer flere og flere ting.

Derfor kan det være smart at du har støtte og noen som du kan prate med, gjerne mennesker som har blitt utsatt for overgrep selv.

Hvis du vil så kan du gjerne kontakt deg på mail så kan jeg forklare mer til deg, mailen min er [email protected].

Du kan også gjerne besøke bloggen min som jeg har brukt under min bearbeidelsesprosess, som har hjulpet meg mye: marieleeweb.blogg.no.

Ønsker deg lykke til, og alt godt. (:

Marie.

Takk for sent, men godt svar ;)

fant min egen måte å takle og komme over overgrepene på, og føler i dag at jeg stort sett er ferdig med det. (Selv om jeg stusser og filosoferer litt over det av og til).

Fin blogg! Du skriver veldig bra! Og hjelper på denne måten mange som har vært igjennom et overgrep, ved at de ikke føler seg så alene og kanskje tørr å åpne seg mer om overgrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sent, men godt svar ;)

fant min egen måte å takle og komme over overgrepene på, og føler i dag at jeg stort sett er ferdig med det. (Selv om jeg stusser og filosoferer litt over det av og til).

Fin blogg! Du skriver veldig bra! Og hjelper på denne måten mange som har vært igjennom et overgrep, ved at de ikke føler seg så alene og kanskje tørr å åpne seg mer om overgrepet.

Så flott å høre at du fant din vei! (: Ingenting er bedre enn det.

Jo, tusen takk for det. (:

Klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...