Gå til innhold

Mere gifting :)

Anbefalte innlegg

Til dere som hadde gode råd og innspill i den forrige tråden min om bryllup (Og selvsagt andre også;))

Blir det bra hvis vi gjør det sånn :

-Skriver alle klokkeslett på invitasjoner, og gjør det helt valgfritt om folk som bare er bedt på fest og kaffe vil se vielsen klokka to, eller komme direkte på festen.

- Serverer koldtbotrd og tapasting i stedet for tre retters middag - fordi det er billigere, og fordi alle liker et eller annet,og fordi koldtbordting kan settes frem igjen til gjestene som ikke har fått mat av oss tidligere, sånn om folk blir fysne under festen.

- At vi informerer gjestene, som ikke er bedt til taler og bordsetting, om at og hvordan, de kan underholde seg selv i nærheten mens familie spiser og sånn, men at de selvsagt kan henge ut i hagen og rundt om, sånn om de foretrekker det. Dette gjelder da de som både vil se vielse og være med på fest.

Vi vurderte lenge å ha eget opplegg, med litt grillings og sånn i hagen, for dem som ikke er best til bords, men om de kan velge å komme senere, må vi det da? Det går an å stikke til sentrum av byen vi gifter oss i i mellomtiden (riktignok med bil eller taxi) og blir det noen igjen kan de selvsagt få øl og snacks. Også setter vi frem mat til disse i en second serving, under festen.

Er dette OK? Vi er usikre på hvordan vi skal få alle til å ha det greit og gøy, vi har bare 54 spiseplasser, men ca dobbelt så mange på fest, det er det som er puslespillet.

Vi tenkte vi kunne hente folk på passende tog, både før vielse, og før kaffe og fest. Så kan folk velge selv. For de som kommer fra lengst unna er det ca 1.5 timer med tog. Behandler vi folk fint nå, eller burde vi gjøre ting annerledes?

Selvsagt kunne vi kutte ned på gjestelista, men da kommer vi til å å oppleve massivt, familiært press påå skjære ned på venner,og det vil vi ikke..;p

Tusen takk om noen gidder å komme med flere innspill til en uerfaren (og noe lavbudsjetts) bryluppsplanlegger :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355133-mere-gifting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes at det høres veldig kjipt ut, å bli invitert til vielsen og så få lov til å stå i hagen mens de utvalgte får servert mat og drikke for deretter å bli tatt inn til varmen etterpå.

Ja. I know. Men de kan komme rett på fest om de vil, og _ikke_ se vielsen, sånn om de vil det.

Uansett hvordan vi snur og vender har vi kun 54 bordplasser, og det får vi ikke endret på.

Folk kan jo stikke ned i sentrum, handle litt, gå på konditori eller på bar eller stikke og ta seg et bad eller hva som helst egentlig imellomtiden. og VIL de kan de sitte io hagen og få øl og snacks? Vi tenkte lenge på å ha et eget opplegg ute i hagen for disse gjestene, men det blir jo bare tullball, ettersom vi ikke har snøring på hvor mange som kommer til å ha lyst til å se vielsen, og hvor mange det er som kommer til å ha noe interesse av å bli i hagen, og vi ikke synes vi kan avkreve folk konkrete svar på sånt i og med at vi ikke kan tilby dem bordplassering uansett.

Så det er uhøflig av oss dette? Jaja, vi får tenke litt mere,men det var da som f'*** hvor vanskelig det skulle være å få det her tilå gå opp på en grei måte a! ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355133-mere-gifting/#findComment-3049030
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Skriver alle klokkeslett på invitasjoner, og gjør det helt valgfritt om folk som bare er bedt på fest og kaffe vil se vielsen klokka to, eller komme direkte på festen.''

Det er helt ok, ellers er det vanlig å utforme invitasjoner omtrent slik:

"Velkommen til feiring av X og Ys bryllup på XX gjestegård Xdag ..... kl. 17 (f.eks.).

Vielsen finner sted i X kirke kl. 14."

Så er det, som du sier, opp til den enkelte om de også kommer i vielsen (hvilket nok de fleset gjør).

''Serverer koldtbotrd og tapasting i stedet for tre retters middag - fordi det er billigere, og fordi alle liker et eller annet,og fordi koldtbordting kan settes frem igjen til gjestene som ikke har fått mat av oss tidligere, sånn om folk blir fysne under festen.''

Det er jo helt greit, men vær forberedt på en ganske urolig bordsetting med koldtbord. I bryllup er det jo gjerne ganske mye taler etc. og det er enkelt for planleggingens del å legge disse mellom rettene. Ikke så lett når folk forsyner seg selv, og det til enhver tid er noen fra bordet, men det lar seg vel gjøre, ved å kalle folk til bordet med bjelle, eller noe sånt :).

''At vi informerer gjestene, som ikke er bedt til taler og bordsetting, om at og hvordan, de kan underholde seg selv i nærheten mens familie spiser og sånn, men at de selvsagt kan henge ut i hagen og rundt om, sånn om de foretrekker det. Dette gjelder da de som både vil se vielse og være med på fest.''

Smak og behag, men jeg tror jeg ville foretrukket ikke å ha kaffegjestene hengende rundt mens middagen pågår. Hvis du først foreslår at de "henger rundt" forplikter du deg jo også delvis til å ha et tilbud til dem, og du har vel nok å styre med.

''Vi vurderte lenge å ha eget opplegg, med litt grillings og sånn i hagen, for dem som ikke er best til bords, men om de kan velge å komme senere, må vi det da? Det går an å stikke til sentrum av byen vi gifter oss i i mellomtiden (riktignok med bil eller taxi) og blir det noen igjen kan de selvsagt få øl og snacks. Også setter vi frem mat til disse i en second serving, under festen. ''

"Grillings & sånt" i hagen til 50 mennesker høres jo ut som et stort arrangement. Tror jeg ville avstått fra å arrangere noe for disse gjestene, så får de heller klare seg selv eller slå seg sammen på eget initiativ, om de ønsker. Antakelig ønsker noen like godt å dra hjem eller til hotellet.

Dette er bare mine tanker, finnes sikkert mange ok måter å gjøre det på :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355133-mere-gifting/#findComment-3049038
Del på andre sider

''Skriver alle klokkeslett på invitasjoner, og gjør det helt valgfritt om folk som bare er bedt på fest og kaffe vil se vielsen klokka to, eller komme direkte på festen.''

Det er helt ok, ellers er det vanlig å utforme invitasjoner omtrent slik:

"Velkommen til feiring av X og Ys bryllup på XX gjestegård Xdag ..... kl. 17 (f.eks.).

Vielsen finner sted i X kirke kl. 14."

Så er det, som du sier, opp til den enkelte om de også kommer i vielsen (hvilket nok de fleset gjør).

''Serverer koldtbotrd og tapasting i stedet for tre retters middag - fordi det er billigere, og fordi alle liker et eller annet,og fordi koldtbordting kan settes frem igjen til gjestene som ikke har fått mat av oss tidligere, sånn om folk blir fysne under festen.''

Det er jo helt greit, men vær forberedt på en ganske urolig bordsetting med koldtbord. I bryllup er det jo gjerne ganske mye taler etc. og det er enkelt for planleggingens del å legge disse mellom rettene. Ikke så lett når folk forsyner seg selv, og det til enhver tid er noen fra bordet, men det lar seg vel gjøre, ved å kalle folk til bordet med bjelle, eller noe sånt :).

''At vi informerer gjestene, som ikke er bedt til taler og bordsetting, om at og hvordan, de kan underholde seg selv i nærheten mens familie spiser og sånn, men at de selvsagt kan henge ut i hagen og rundt om, sånn om de foretrekker det. Dette gjelder da de som både vil se vielse og være med på fest.''

Smak og behag, men jeg tror jeg ville foretrukket ikke å ha kaffegjestene hengende rundt mens middagen pågår. Hvis du først foreslår at de "henger rundt" forplikter du deg jo også delvis til å ha et tilbud til dem, og du har vel nok å styre med.

''Vi vurderte lenge å ha eget opplegg, med litt grillings og sånn i hagen, for dem som ikke er best til bords, men om de kan velge å komme senere, må vi det da? Det går an å stikke til sentrum av byen vi gifter oss i i mellomtiden (riktignok med bil eller taxi) og blir det noen igjen kan de selvsagt få øl og snacks. Også setter vi frem mat til disse i en second serving, under festen. ''

"Grillings & sånt" i hagen til 50 mennesker høres jo ut som et stort arrangement. Tror jeg ville avstått fra å arrangere noe for disse gjestene, så får de heller klare seg selv eller slå seg sammen på eget initiativ, om de ønsker. Antakelig ønsker noen like godt å dra hjem eller til hotellet.

Dette er bare mine tanker, finnes sikkert mange ok måter å gjøre det på :-)

Tusen takk for hyggelige innspill! :) Tro du meg, jeg noterer hvert eneste ett bak øret. Toastmaster er herved utstyrt med bjelle for ytterligere autoritet! :D Jeg håper jo at folk kanskje har lyst til å finne på noe annet mellom vielse og fest, enn å henge i hagen, for ja, jeg føler meg jo forplikta til å underholde disse gjestene om de blir på området..:S jeg vet bare ikke hvordan, uten å sette himmel og jord i bevegelse med griller, servitører og faen og hans oldemor også ute. Kanskje jeg burde si rett ut at det er lite å bedrive mellom vielse og fest? Det er et pent område, det er badestrender og hyggelig sentrum..Og kort til Sverige! Sånn for eksempel. Folk må kanskje kunne klare å "gå å være" mellom klokka 2 og klokka 7-8? Hm! Igjen, tusen takk for nyttige innspill, Elextra! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355133-mere-gifting/#findComment-3049052
Del på andre sider

Gjest Elextra

Tusen takk for hyggelige innspill! :) Tro du meg, jeg noterer hvert eneste ett bak øret. Toastmaster er herved utstyrt med bjelle for ytterligere autoritet! :D Jeg håper jo at folk kanskje har lyst til å finne på noe annet mellom vielse og fest, enn å henge i hagen, for ja, jeg føler meg jo forplikta til å underholde disse gjestene om de blir på området..:S jeg vet bare ikke hvordan, uten å sette himmel og jord i bevegelse med griller, servitører og faen og hans oldemor også ute. Kanskje jeg burde si rett ut at det er lite å bedrive mellom vielse og fest? Det er et pent område, det er badestrender og hyggelig sentrum..Og kort til Sverige! Sånn for eksempel. Folk må kanskje kunne klare å "gå å være" mellom klokka 2 og klokka 7-8? Hm! Igjen, tusen takk for nyttige innspill, Elextra! :)

Glad du likte innspillene :).

Jeg synes bare du kan la være å si noe om hva de skal foreta seg. Nevn bare i invitasjonen at vielse er da, og at de er invitert til kaffe og fest fra da og da, så skjønner de vel tegninga :-).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355133-mere-gifting/#findComment-3049055
Del på andre sider

Annonse

Når vi har vært invitert til "bare" kaffe (skriver "bare" i anførselstegn, for det er slett ikke noe "bare" :-)), har vi ikke fått tilbud om noe i mellom vielse og invitasjonstidspunktet.

Hvis dette stedet er der mange kaffegjester er ukjente, kan du jo i invitasjonen til dem legge ved en liten "infolapp" om hva man kan foreta seg. Om det er et galleri verdt et besøk, om det er en hyggelig restaurant, et bad osv.

Bare en gang har vi vært kaffegjester i et bryllup langt unna hjemme, og da gikk vi sammen med flere andre ut og spiste middag før vi satte oss på en lokal pub en stund. Veldig koselig, og vi var definitivt i godt humør da vi ankom festen. :-)

Skjønner at du har lyst til å please alle gjestene, men du trenger strengt tatt ikke tenke så hardt på de som er invitert til kaffen. De greier seg. :-) Skriv vielsestidspunktet som Elextra foreslår, men så må du bare ta deg av middagsgjestene når de er der.

Koldtbord har jeg opplevd èn gang, det var i et forholdsvis lite bryllup og gikk forsåvidt greit - men de som skulle holde taler måtte bare gjøre det når det kom i programmet. Det var alltids noen som hentet mat akkurat da, men de sto bare stille til talen var over.

Dette går så bra, så. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355133-mere-gifting/#findComment-3049059
Del på andre sider

Gjest krekling

Ja. I know. Men de kan komme rett på fest om de vil, og _ikke_ se vielsen, sånn om de vil det.

Uansett hvordan vi snur og vender har vi kun 54 bordplasser, og det får vi ikke endret på.

Folk kan jo stikke ned i sentrum, handle litt, gå på konditori eller på bar eller stikke og ta seg et bad eller hva som helst egentlig imellomtiden. og VIL de kan de sitte io hagen og få øl og snacks? Vi tenkte lenge på å ha et eget opplegg ute i hagen for disse gjestene, men det blir jo bare tullball, ettersom vi ikke har snøring på hvor mange som kommer til å ha lyst til å se vielsen, og hvor mange det er som kommer til å ha noe interesse av å bli i hagen, og vi ikke synes vi kan avkreve folk konkrete svar på sånt i og med at vi ikke kan tilby dem bordplassering uansett.

Så det er uhøflig av oss dette? Jaja, vi får tenke litt mere,men det var da som f'*** hvor vanskelig det skulle være å få det her tilå gå opp på en grei måte a! ;)

Hva med å sette opp partytelt i hagen og ha samme servering der og invitere alle på mat.

Middagen ved kronprinsens bryllup var jo lagt opp slik, noen fikk servering på Slottet og andre på Akershus festning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355133-mere-gifting/#findComment-3049060
Del på andre sider

Når vi har vært invitert til "bare" kaffe (skriver "bare" i anførselstegn, for det er slett ikke noe "bare" :-)), har vi ikke fått tilbud om noe i mellom vielse og invitasjonstidspunktet.

Hvis dette stedet er der mange kaffegjester er ukjente, kan du jo i invitasjonen til dem legge ved en liten "infolapp" om hva man kan foreta seg. Om det er et galleri verdt et besøk, om det er en hyggelig restaurant, et bad osv.

Bare en gang har vi vært kaffegjester i et bryllup langt unna hjemme, og da gikk vi sammen med flere andre ut og spiste middag før vi satte oss på en lokal pub en stund. Veldig koselig, og vi var definitivt i godt humør da vi ankom festen. :-)

Skjønner at du har lyst til å please alle gjestene, men du trenger strengt tatt ikke tenke så hardt på de som er invitert til kaffen. De greier seg. :-) Skriv vielsestidspunktet som Elextra foreslår, men så må du bare ta deg av middagsgjestene når de er der.

Koldtbord har jeg opplevd èn gang, det var i et forholdsvis lite bryllup og gikk forsåvidt greit - men de som skulle holde taler måtte bare gjøre det når det kom i programmet. Det var alltids noen som hentet mat akkurat da, men de sto bare stille til talen var over.

Dette går så bra, så. :-)

Tusen takk for svar! :) Det er så fint å få tilbakemeldinger og råd på hva vi kan og ikke kan gjøre - vet det er langt frem i tid, men det er digg å kunne ha unnagjort den grøvste planleggingen tidlig :) Jeg er kanskje litt opptatt av å "please" alle, kan kanskje ha litt mer tiltro til at folk klarer å fylle den delen av dagen det ikke er noe program med noe de finner på sjøl.. ;) Men det hadde jo vært litt kjipt hvis folk ikke hadde det noe gøy på festen vår, så jeg får litt regi-skrekk.Og da hjelper det veldig med sånne svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355133-mere-gifting/#findComment-3049139
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :) Det er så fint å få tilbakemeldinger og råd på hva vi kan og ikke kan gjøre - vet det er langt frem i tid, men det er digg å kunne ha unnagjort den grøvste planleggingen tidlig :) Jeg er kanskje litt opptatt av å "please" alle, kan kanskje ha litt mer tiltro til at folk klarer å fylle den delen av dagen det ikke er noe program med noe de finner på sjøl.. ;) Men det hadde jo vært litt kjipt hvis folk ikke hadde det noe gøy på festen vår, så jeg får litt regi-skrekk.Og da hjelper det veldig med sånne svar!

Slapp av - det er det som skjer etter kaffen som er det morsomste! :-)

Dessuten er god planlegging hovednøkkelen til suksess, så du ligger godt an! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355133-mere-gifting/#findComment-3049197
Del på andre sider

Jeg har ikke lest gjennom resten av tråden, så kanskje andre har sagt det jeg nå sier. I det siste bryllupet jeg var i, så hadde de også kun noen "få" til middag, og resten var invitert til å komme et par timer senere (middag og fest var på to ulike steder, så de som kom til festen underholdt seg selv en halv times tid inntil brudeparet var på plass). Grunnen til at middagen ikke varte lenger, var at de sparte stort sett alle talene til festen, slik at alle fikk høre dem. Svært populær ordning:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355133-mere-gifting/#findComment-3049272
Del på andre sider

Annonse

Gjest litt skikk og bruk kanskje?

Jeg liker bryllup hvor det serveres tre retters middag. Det er utrolig vanskelig med koldtbord hvor alle går frem og tilbake og så skal man legge inn taler ved bordet og synge sanger. Funker dårlig. Koldtbord passer til mindre høytidligheter og selskap.

Når man inviterer folk på kaffe og kake, så er det valgfritt om de kommer i kirken. Og man skal ikke behøve å gi disse folka mat i mellomtiden. Det må de sørge for selv og drar nok avsted på en restaurant eller pizza selv mens dere spiser mat. Ville se rart ut for meg som gjest om en hel gjeng mennesker gikk for seg selv i hagen e.l. og spiste noe annet. Ville følt meg brydd i en slik situasjon og ikke slappet av.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355133-mere-gifting/#findComment-3049956
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...