Gå til innhold

SIste innlegg i fedme-debatten; betal med cash!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg blir irritert av alt våset - sånn som den forskninga der. Det er bare støy.

Jeg tror et tips kan være følgende: Hvis man er av typen som kjøper mye godis, kaker, osv. Dropp det i tre måneder. Legg penga du normalt ville brukt på dritten i en sparebøsse. Se hvor mye du sparer (og kjøp en Iphone for penga, ok - det må kanskje tre måneder til til). Sjekk også vekta.

Resultatet bør være motiverende.

De fleste ville kommet et stykke på vei bare ved å kutte ut alt de vet ikke er bra.

Skrevet

Jeg tror et tips kan være følgende: Hvis man er av typen som kjøper mye godis, kaker, osv. Dropp det i tre måneder. Legg penga du normalt ville brukt på dritten i en sparebøsse. Se hvor mye du sparer (og kjøp en Iphone for penga, ok - det må kanskje tre måneder til til). Sjekk også vekta.

De fleste ville kommet et stykke på vei bare ved å kutte ut alt de vet ikke er bra.

Problemet er jo ikke (for de fleste) at de ikke forstår de bør spise mindre.

Problemet er jo at de ikke klarer det. (Og at de uansett har råd til iPhone!)

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

Problemet er jo ikke (for de fleste) at de ikke forstår de bør spise mindre.

Problemet er jo at de ikke klarer det. (Og at de uansett har råd til iPhone!)

Med vennlig hilsen

Samme problemet har vi med alkoholikere. Likevel er det helt greit å be alkoholikeren om å slutte å drikke.

Men folk er svake. Det har du nok rett i. Det er lite annet man kan kalle folk som ikke klarer å avstå fra Snickers, når de vet det ikke er godt for dem. Samme med røyk, men nikotin er tross alt svært avhengighetsskapende. Verre enn heroin, visstnok. Dessuten har røyk inntil nylig vært tøft.

Snickers har aldri vært tøft, ei heller blir man fysisk avhengig av det.

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Samme problemet har vi med alkoholikere. Likevel er det helt greit å be alkoholikeren om å slutte å drikke.

Men folk er svake. Det har du nok rett i. Det er lite annet man kan kalle folk som ikke klarer å avstå fra Snickers, når de vet det ikke er godt for dem. Samme med røyk, men nikotin er tross alt svært avhengighetsskapende. Verre enn heroin, visstnok. Dessuten har røyk inntil nylig vært tøft.

Søtsug kan være like sterkt som nikotinsug. Men eneste måte å bli kvitt begge deler på såvidt jeg vet å avstå lenge nok. Da forsvinner suget. Men det er ikke det samme som at det er lett. Å endre vaner krever aktiv innsats.

Skrevet

''Samme problemet har vi med alkoholikere. Likevel er det helt greit å be alkoholikeren om å slutte å drikke.''

Men hvor mange alkoholikere slutter å drikke av at man sier det til dem?

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

Søtsug kan være like sterkt som nikotinsug. Men eneste måte å bli kvitt begge deler på såvidt jeg vet å avstå lenge nok. Da forsvinner suget. Men det er ikke det samme som at det er lett. Å endre vaner krever aktiv innsats.

Nei, enkelt er det lite som er, men det bør være enkelt hvis man er motivert - og det er det mange som er. Det er bare å se hvordan slankeprodukter- og lettvindte løsninger selger. Folk vil, men de vil ikke gjøre det som må til.

Men for min del kan de gjerne starte egne søtsakemonopol. Det må f.eks. være et helvete å være småbarnsmor og skulle manøvrere seg forbi meterhøye hyller med pur himmel for enhver unge, og fram til kassa.

Dessuten bør de slutte med sjokoladereklame, brusreklame, osv. :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

''Samme problemet har vi med alkoholikere. Likevel er det helt greit å be alkoholikeren om å slutte å drikke.''

Men hvor mange alkoholikere slutter å drikke av at man sier det til dem?

Med vennlig hilsen

Det er forhåpentligvis noen, men alkoholisme er en sykdom som krever sterkere lut.

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Nei, enkelt er det lite som er, men det bør være enkelt hvis man er motivert - og det er det mange som er. Det er bare å se hvordan slankeprodukter- og lettvindte løsninger selger. Folk vil, men de vil ikke gjøre det som må til.

Men for min del kan de gjerne starte egne søtsakemonopol. Det må f.eks. være et helvete å være småbarnsmor og skulle manøvrere seg forbi meterhøye hyller med pur himmel for enhver unge, og fram til kassa.

Enig med deg i at en del reklame må begrenses. Særlig den som påvirker barn, og reklame for røyk og alkohol er jo blitt forbudt. Det blir en avveiing i forhold til alt annet. Vi må jo også lære oss å ta selvstendige valg og overgangene fra helt usundt til helt sundt er glidende. Sjokolade er jo selvfølgelig ikke sunt men moderat bruk er ikke farlig for friske mennesker. Fristelser er det overalt. Hvis jeg går forbi et konditori må jeg innrømme at jeg legger merke til alle godene jeg har lyst på. Så til sist må vi gjøre valgene våre selv. Men det er klart at hvis forbud mot sjokoladereklame gjør at overvektige gjør andre valg er det samfunnsnyttig. Vet ikke hvilken effekt reklameforbud på alkohol f.eks. har gjort på misbruket?

I de fleste butikkene jeg handler i er godtehyllene flyttet vekk fra kassekøen. Slik er det i hvertfall på Rema, Kiwi og Meny. Jeg må gå en omvei for å finne en sjokolade. De er også flinke til å plassere frukt og grønt sentralt i butikken.

Gjest ojahaaa
Skrevet

Det er riktig at søtsug avtar bare man kutter det ut noen dager. Har prøvd selv. Til slutt smaker sjokolade pyton, eller kvalmende. En må nesten prøve å bruke litt viljestyrke også, ikke komme med alle mulige slags unnskyldninger til å fortsette som før.

Gjest ojahaaa
Skrevet

De bør vel egentlig begynne å putte alle godisene i skap, slik det har gjort med røyken. Så ikke svake folk blir frista :P

Gjest ojahaaa
Skrevet

Ja, det er bare å droppe all usunn mat, gå seg en tur hver dag og vips etter tre måneder er mange kg borte!

Men det krever viljestyrke!

Gjest KaisaStina
Skrevet

Ja, det er bare å droppe all usunn mat, gå seg en tur hver dag og vips etter tre måneder er mange kg borte!

Men det krever viljestyrke!

''Men det krever viljestyrke!

''

Ja desverre gjør det det. Tror ikke at man kommer noen vei utenom.

Gjest ojahaaa
Skrevet

''Men det krever viljestyrke!

''

Ja desverre gjør det det. Tror ikke at man kommer noen vei utenom.

Det er mange overvektige som prøver å komme seg utenom dette, finner på alle mulige unnskyldninger og hiver seg på lettvinte slanke (sulte) kurer. Hva er vitsen med det da? Det er ingen vei utenom den lange veien en livstilsendring er. Alt annet er selvbedrag. Og med dette utelukker jeg ikke at det er forståelige grunner til overvekten. Men ingen andre enn en selv kan gjøre noe med det! Unnskyldninger funker bare ikke.

Skrevet

Eller en kan ta vare på alle kvitteringer i tre måneder, for så å sette seg ned og regne sammen hvor mye som har gått med til snop og søppelmat i perioden.

Da bør en ha et bra grunnlag for å kunne ta et seriøst valg.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Eller en kan ta vare på alle kvitteringer i tre måneder, for så å sette seg ned og regne sammen hvor mye som har gått med til snop og søppelmat i perioden.

Da bør en ha et bra grunnlag for å kunne ta et seriøst valg.

''Eller en kan ta vare på alle kvitteringer i tre måneder, for så å sette seg ned og regne sammen hvor mye som har gått med til snop og søppelmat i perioden.''

Tja. Nå banner jeg vel i kirka, men jeg tror folk er for late til det. ;)

Skrevet

''Eller en kan ta vare på alle kvitteringer i tre måneder, for så å sette seg ned og regne sammen hvor mye som har gått med til snop og søppelmat i perioden.''

Tja. Nå banner jeg vel i kirka, men jeg tror folk er for late til det. ;)

Du mener de er for late til å ta vare på handlelapper i tre måneder, men tror de klarer helt fint å la være å kjøpe snop/søppel i tre måneder? :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...