Gå til innhold

Brennpunkt: Forskerne kaller det et eksperimet

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Look to Denmark! ;-) Men fremdeles er det lettest/best å "ta" dem på politikken.

Seriøst: Det jeg refererte til med "fin informasjon" var kommentaren om at dette egentlig var Frps verk. Det er morsomt.

Med vennlig hilsen

Ikke FRPs verk, men i og med at Siv Jensen sto og smilte sammen med Halvorsen, og det var oposisjonen som fikk dette igjennom (den gang var både FRP og SV i oposisjon), så hadde de nok en finger med i spillet de også.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

10

• Persille1365381127

8

• ShitDiddelyDo

6

• megler Smekk

5

Skrevet

Alle mine har vært i barnehagen fra den alderen, men bare fem timer hver dag. Jeg tror mine hadde godt av det fordi jeg følte at jeg ikke hadde nok å tilby dem og at de trengte å leke med andre unger siden alle andre unger var i barnehage

Gjest segunda
Skrevet

''Ergo vil barnehage være sunnere/bedre/lurere for 4 åringen enn 1 åringen.''

Det kan så være, men det betyr ikke at bgh er *skadelig* for en 1-åring.

Med vennlig hilsen

Barnehage slik det diskuteres kan være skadelig for etåringer. Det betyr ikke at de eneste alternativene er barnehage eller å være hjemme hos mor.

Det er baseoppleggene med flere ansatte som blir kritisert.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Alle mine har vært i barnehagen fra den alderen, men bare fem timer hver dag. Jeg tror mine hadde godt av det fordi jeg følte at jeg ikke hadde nok å tilby dem og at de trengte å leke med andre unger siden alle andre unger var i barnehage

Men det var ikke barnehager generelt det ble stilt spørsmål ved her, men basebarnehager. Enkelte av dem har en størrelse på 500 barn.

Og for å være helt ærlig: Den barnehagen de viste innslag fra så mer ut som et sterilt sykehus enn en barnehage.

Men jeg tør ikke diskutere dette mer. Det blir bråk nok på små nettsteder om jeg ikke skal begi meg inn på dette på et sted av DOLs kaliber. Det er ... farlig. ;)

Skrevet

Hvordan kan du vite at det er ille for dem?

Skal man anta at alt er ille?

Med vennlig hilsen

''Hvordan kan du vite at det er ille for dem? Skal man anta at alt er ille?'' Nei, men det går ikke an å bestride at dette er et eksperiment. Det er ikke forsket tilstrekkelig på dette ennå, vi vet ingenting om langtidsvirkninger for disse ungene, og derfor vil det som sies både til fordel for den ene og den andre siden ennå ikke være annet enn synsing :)

Skrevet

Men det var ikke barnehager generelt det ble stilt spørsmål ved her, men basebarnehager. Enkelte av dem har en størrelse på 500 barn.

Og for å være helt ærlig: Den barnehagen de viste innslag fra så mer ut som et sterilt sykehus enn en barnehage.

Men jeg tør ikke diskutere dette mer. Det blir bråk nok på små nettsteder om jeg ikke skal begi meg inn på dette på et sted av DOLs kaliber. Det er ... farlig. ;)

Jeg kom hjem fra Svalbard nå jeg, jeg har ikke sett programmet. De eldste har gått på babyavdeling med 7 barn første året og 3 voksne og minstemann har gått på en enavdelingsbarnehage med få unger så det kan antagelig ikke sammenlignes.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg kom hjem fra Svalbard nå jeg, jeg har ikke sett programmet. De eldste har gått på babyavdeling med 7 barn første året og 3 voksne og minstemann har gått på en enavdelingsbarnehage med få unger så det kan antagelig ikke sammenlignes.

Men til et langt artigere spørsmål enn barnepjatt: Så du noen isbjørn?

Skrevet

Men til et langt artigere spørsmål enn barnepjatt: Så du noen isbjørn?

Nei, men jeg så nordlys, det var smaragdgrønt og jeg fikk ikke tatt noe bilde av det. Men jeg har ikke lagt over bildene på dataen så det kommer ikke noe bilder enda.

Men bluesfestivalen var helt fantastisk og det samme var gin og tonicen de hadde der oppe til 48 kr ;o)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

''Ergo vil barnehage være sunnere/bedre/lurere for 4 åringen enn 1 åringen.''

Det kan så være, men det betyr ikke at bgh er *skadelig* for en 1-åring.

Med vennlig hilsen

''Det kan så være, men det betyr ikke at bgh er *skadelig* for en 1-åring.''

Hva det gjør med 1 åringen å bli plassert i store base-barnehager, vet vi jo ikke. Det mangler forskning.

Så om det er *skadelig* eller ikke, _vet_ vi ikke.

Men jeg TROR neppe dette er gunstig, basert på det jeg vet/har erfart med 1 åringer

Skrevet

Om en skal ha barn, bør en også ha tenkt seg at en skal ta seg av dem og gi dem en god og trygg oppvekst.

Barn i barnehage før 3 år hadde jeg aldri tatt sjansen på.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Om en skal ha barn, bør en også ha tenkt seg at en skal ta seg av dem og gi dem en god og trygg oppvekst.

''Barn i barnehage før 3 år hadde jeg aldri tatt sjansen på''

Jeg synes også det er veldig tidlig og alle mine barn begynte da de var 3 år. (den yngste begynte hos dagmamma da hun var 1 år)

Likevel lurer jeg på om du virkelig mener at en av foreldrene bør holde seg hjemme i 3 år for hvert barn de får og kunne du tenkt deg det etter å ha tatt en lang utdannelse? Kunne du tenke deg å gå uten lønn i så lang tid og kunne du tenke deg å bli hengende etter i lønn?

Mener du det er bra for samfunnet om alle som får barn skal være hjemme i flere år?

Ser du konsekvensene av samfunnsendringen med en yrkesaktiv mor i yrket ditt? Er det derfor du svarer som du gjør?

Skrevet

Mange ettåringer har det sikkert aldeles utmerket i barnehagen, enten den er stor eller liten. Andre kan bli slitne av å ha såpass mange rundt seg store deler av dagen. Det kan de i de mindre barnehagene med avdelinger også, det er trangt i mange av de lokalene - som ofte ble bygd mens det var et fåtall barn under tre år i barnehagen.

Det var ganske eksperimentelt å overlate de minste til dagmammaer også. Min eldste gikk hos en utmerket dagmamma fra hun var 8 mnd til hun var nesten to år. En kollega av meg måtte flytte sine barn i hui og hast da de oppdaget at dagmammaen ruset seg på piller. Søsteren min byttet dagmamma da hun fikk høre av den første at sønnen hennes ble slått så mye av et eldre barn at hun burde vurdere å sette på ham hjelm.

Dagmammaer kunne slutte på dagen, sykmelde seg fem minutter før man kom med ungen og ingen ante hva som foregikk der. Ettåringer kan i liten grad fortelle hva de har gjort i løpet av dagen.

Min yngste begynte i barnehage da han var 15 mnd. Den hadde 4 avdelinger med barn i alle aldre, det var altså ingen småbarnsavdeling der. Han var yngst av alle da han startet. Lokalene var ikke all verden, men junior elsket barnehagen fra første stund.

Arkitektene burde i større grad ta erfarent barnehagepersonale med på råd når de bygger store barnehager. Det er raskere og mer løsningsorientert enn å "forske" og utrede.

Om en ettåring er klar for det ene eller det andre, må foreldrene vurdere. Det er stor forskjell på barn, enten de er ett eller tre år. Derfor kan man ikke ta to grupper av dem og "forske" på om de har det best her eller der - omstendighetene vil være altfor forskjellige.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg kikket ørlite på programmet i går, men blir så provosert av en totalt ensidig vinkling (i hvertfall i de to minuttene jeg så) at jeg ikke orket, og slo av.

De snakket om de enorme barnehagene der barna nærmest ble behandlet som pakker som måtte forholde seg til et utall av voksne og lokaler.

Min yngstemann gikk et år i en av Oslos største barnehager (et eksperiment på det tidspunkt), Ingen andre steder har han vært møtt med slik varme og hatt det så trygt. I avdelingen hans jobbet tre fantastiske dedikerte personer som hadde ansvar for et antall ett- til toåringer (var det 9?). I mellom var det samarbeid på tvers av avdelingene og de var sammen med også andre barn og voksne, men de hadde sin avdeling som fast holdepunkt.

Barnehage er generelt et godt tilbud til barn og kan også være helt fantastisk - uansett barnehagens størrelse.

Persille1365381127
Skrevet

Det kommer helt an på hva slags barnehage man velger. Små barnehage med oversiktlige forhold og stabile voksne er på mange måter et bedre alternativ enn å kun være hjemme med foreldrene i tre år.

Men en kombinasjon er nok optimalt, barnehage som normalt - men med kortere dager. Fem til seks timer eller noe, og så hjemme med foreldrene før/etter det.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg kikket ørlite på programmet i går, men blir så provosert av en totalt ensidig vinkling (i hvertfall i de to minuttene jeg så) at jeg ikke orket, og slo av.

De snakket om de enorme barnehagene der barna nærmest ble behandlet som pakker som måtte forholde seg til et utall av voksne og lokaler.

Min yngstemann gikk et år i en av Oslos største barnehager (et eksperiment på det tidspunkt), Ingen andre steder har han vært møtt med slik varme og hatt det så trygt. I avdelingen hans jobbet tre fantastiske dedikerte personer som hadde ansvar for et antall ett- til toåringer (var det 9?). I mellom var det samarbeid på tvers av avdelingene og de var sammen med også andre barn og voksne, men de hadde sin avdeling som fast holdepunkt.

Barnehage er generelt et godt tilbud til barn og kan også være helt fantastisk - uansett barnehagens størrelse.

Men dette programmet handlet om basebarnehager, det er noe HELT annet enn avdelingsbarnehager. I den avdelingsbarnehage kan man godt ha 500 barn, de vil likevel ha sin avdeling, sine voksne, sine arealer - og samarbeid på tvers av avdelingene innimellom. Dette kan jeg også se mye konstruktivt i praktisk og økonomisk.

Men en basebarnehage er "uten grenser". Den er ikke inndelt i avdelinger og barna beveger seg i utgangspunktet fritt mellom de forskjellige rommene. Rommene er inndelt i aktiviteter, ikke i grupper av barn, slik at barna i stor grad skal få velge selv hva de vil leke med. Her er det stort sett kun økonomiske fordeler, fordi det praktiske forsvinner i administrasjon i veldig mange tilfeller.

Jeg er enig i programvinklingen, men når det kun finnes én person i Norge med doktorgrad i basebarnehager, og to forskjellige forskningsinstanser sier seg enige med denne - så er det vanskelig å vinkle det annerledes. De kunne selvfølgelig jobbet hardere for å finne personale som liker denne inndelingen, men ila de årene jeg har vært i denne bransjen har jeg faktisk ikke møtt noen som liker å jobbe med baser fremfor avdelinger.

Persille1365381127
Skrevet

Kollektive "barnehager" er svært vanlige i mange land, hvor barn blir oppdratt sammen i grupper.

All den forskningen jeg har sett (uten at jeg har linker til den her) noterer at barnehagebarn blir flinkere til å sosialisere.

Men spørsmålet i programmet var ikke barnehage vs ikke barnehage - det var type barnehage; i dette tilfellet basebarnehage.

All forskning viser at små barn har det best i små forhold, og at de ikke klarer å knytte seg til mer enn kun noen par voksne flere enn foreldrene. Dermed ble det stilt kritisk spørsmål til om basebarnehage egnet seg for så små barn.

Min personlige mening er at basebarnehager ikke egner seg for noen, men det er nå så :)

Gjest Elextra
Skrevet

Men dette programmet handlet om basebarnehager, det er noe HELT annet enn avdelingsbarnehager. I den avdelingsbarnehage kan man godt ha 500 barn, de vil likevel ha sin avdeling, sine voksne, sine arealer - og samarbeid på tvers av avdelingene innimellom. Dette kan jeg også se mye konstruktivt i praktisk og økonomisk.

Men en basebarnehage er "uten grenser". Den er ikke inndelt i avdelinger og barna beveger seg i utgangspunktet fritt mellom de forskjellige rommene. Rommene er inndelt i aktiviteter, ikke i grupper av barn, slik at barna i stor grad skal få velge selv hva de vil leke med. Her er det stort sett kun økonomiske fordeler, fordi det praktiske forsvinner i administrasjon i veldig mange tilfeller.

Jeg er enig i programvinklingen, men når det kun finnes én person i Norge med doktorgrad i basebarnehager, og to forskjellige forskningsinstanser sier seg enige med denne - så er det vanskelig å vinkle det annerledes. De kunne selvfølgelig jobbet hardere for å finne personale som liker denne inndelingen, men ila de årene jeg har vært i denne bransjen har jeg faktisk ikke møtt noen som liker å jobbe med baser fremfor avdelinger.

Ok, dette har jeg ikke forutsetninger for å mene noe om, på det lille kuttet jeg så i går fikk jeg inntrykk av at det var en lignende drift som det var da junior startet i sin barnehage.

Skrevet

Fulltids barnehage skulle det være i siste setning.

Persille1365381127
Skrevet

Ok, dette har jeg ikke forutsetninger for å mene noe om, på det lille kuttet jeg så i går fikk jeg inntrykk av at det var en lignende drift som det var da junior startet i sin barnehage.

For å være helt ærlig vet jeg ikke om det har vært basebarnehager tidligere?

Men jeg vet at det har blitt veldig populært de senere årene, fordi det er veldig plass- og pengeøkonomisk besparende.

Gjest Elextra
Skrevet

''De eldste har gått på babyavdeling med 7 barn første året og 3 voksne''

Min yngste gikk i en kjempebarnehage sønnen min gikk, men avdelingen var omtrent akkurat slik du beskriver ovenfor. Og det var noen fantastiske voksne, så bedre sted kunne han ikke vært. Barnehagens totale størrelse har altså mindre å si.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...