Gå til innhold

Brennpunkt: Forskerne kaller det et eksperimet

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Fulltids barnehage skulle det være i siste setning.

''Fulltids barnehage skulle det være i siste setning''

Jo, men allikevel kunne det være interesant å vite om du selv kunne tenke deg å jobbe deltid? Det du sier er jo da at en av foreldrene MÅ jobbe deltid og alle vet jo at det er helst kvinnene som jobber deltid. Noe som går ut over lønn, erfaring, pensjon osv. Og siden det nå er slik at det fremdeles er mannen som tjener mest, ville det også vært vanskelig å få til uten og måtte selge hus osv.

Jeg tok noen helgevakter og kveldsvakter, men det blir jo ikke mye lønn av slikt. Hvilken mann kunne tenke seg å jobbe deltid? Det finnes sikkert noen, men ikke mange.

Av en eller annen grunn har jeg en sterk følelse av du ikke ville jobbet deltid selv (mulig jeg tar feil) og at du er av den gammeldagse sorten som mener at det er kvinnene som skal holde seg hjemme med den konsekvensen det får om at lik lønn for likt arbeid aldri vil kunne oppnås.

Derfor spør jeg igjen: Kunne du tenke deg å jobbe deltid selv eller mener du at det bare er kvinnene som skal tenke seg om før de får barn?

Hva med aleneforeldre? Hvordan skal de greie seg uten fulltidslønn?

Det er så enkelt å slenge ut slike påstander, men jeg forventer at du i din stilling har noen videre mening om hvordan det skal gjennomføres i praksis og siden du nå er den du er kunne det vært interesant og vite litt om hva slags skader du mener ungene kan ta ved å være i fulltidsbarnehage fra 1 års alder?

Når du deltar i debatten må du nesten regne med at vi blir ekstra nysgjerring på dine svar ang. et slik spørsmål iom. at det er dette du kan.

Det blir for enkelt å slenge ut slike påstander uten å begrunne det og uten å tenke på hvordan det skal gjennomføres i praksis.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

10

• Persille1365381127

8

• ShitDiddelyDo

6

• megler Smekk

5

Gjest Elextra
Skrevet

Jo, men allikevel kunne det være interesant å vite om du selv kunne tenke deg å jobbe deltid? Det du sier er jo da at en av foreldrene MÅ jobbe deltid og alle vet jo at det er helst kvinnene som jobber deltid. Noe som går ut over lønn, erfaring, pensjon osv. Og siden det nå er slik at det fremdeles er mannen som tjener mest, ville det også vært vanskelig å få til uten og måtte selge hus osv.

Jeg tok noen helgevakter og kveldsvakter, men det blir jo ikke mye lønn av slikt. Hvilken mann kunne tenke seg å jobbe deltid? Det finnes sikkert noen, men ikke mange.

Av en eller annen grunn har jeg en sterk følelse av du ikke ville jobbet deltid selv (mulig jeg tar feil) og at du er av den gammeldagse sorten som mener at det er kvinnene som skal holde seg hjemme med den konsekvensen det får om at lik lønn for likt arbeid aldri vil kunne oppnås.

Derfor spør jeg igjen: Kunne du tenke deg å jobbe deltid selv eller mener du at det bare er kvinnene som skal tenke seg om før de får barn?

Det er så enkelt å slenge ut slike påstander, men jeg forventer at du i din stilling har noen videre mening om hvordan det skal gjennomføres i praksis og siden du nå er den du er kunne det vært interesant og vite litt om hva slags skader du mener ungene kan ta ved å være i fulltidsbarnehage fra 1 års alder?

Når du deltar i debatten må du nesten regne med at vi blir ekstra nysgjerring på dine svar ang. et slik spørsmål iom. at det er dette du kan.

Det blir for enkelt å slenge ut slike påstander uten å begrunne det og uten å tenke på hvordan det skal gjennomføres i praksis.

''Det er så enkelt å slenge ut slike påstander, men jeg forventer at du i din stilling har noen videre mening om hvordan det skal gjennomføres i praksis og siden du nå er den du er kunne det vært interesant og vite litt om hva slags skader du mener ungene kan ta ved å være i fulltidsbarnehage fra 1 års alder?

''

Hvem er GPn? Slik du skrev over (uten å vite hvem det var svar til) trodde jeg et øyeblikk det var NHD som uttalte seg i saken, ettersom du snakker om "du i din stilling" og "siden du nå er den du er".

Ellers enig med deg!

Skrevet

Sterke krefter vil ha kvinnene tilbake i løpestreng mellom kjøkkenet og dobbeltsenga ;)

Skrevet

Hvorfor i alle dager betrakter du GPn som en guru?

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

''Det er så enkelt å slenge ut slike påstander, men jeg forventer at du i din stilling har noen videre mening om hvordan det skal gjennomføres i praksis og siden du nå er den du er kunne det vært interesant og vite litt om hva slags skader du mener ungene kan ta ved å være i fulltidsbarnehage fra 1 års alder?

''

Hvem er GPn? Slik du skrev over (uten å vite hvem det var svar til) trodde jeg et øyeblikk det var NHD som uttalte seg i saken, ettersom du snakker om "du i din stilling" og "siden du nå er den du er".

Ellers enig med deg!

Hvis Lillemus brukte et annet nick og fortalte at kjæresten går i dresser fra Felleskjøpet og hvis morsan begynte å legge ut linker fra finn.no, ville du skjønt hvem som sto bak, ikke sant? Ihvertfall hvis de åpenlyst fortalte at de brukte andre nick;-)

Jeg har ingen grunn til å tro at det skal være hemmelig:-) Jeg har tenkt at det var allment kjent.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hvorfor i alle dager betrakter du GPn som en guru?

Det kommer helt an på temaet.

Gjest Elextra
Skrevet

Hvis Lillemus brukte et annet nick og fortalte at kjæresten går i dresser fra Felleskjøpet og hvis morsan begynte å legge ut linker fra finn.no, ville du skjønt hvem som sto bak, ikke sant? Ihvertfall hvis de åpenlyst fortalte at de brukte andre nick;-)

Jeg har ingen grunn til å tro at det skal være hemmelig:-) Jeg har tenkt at det var allment kjent.

''Hvis Lillemus brukte et annet nick og fortalte at kjæresten går i dresser fra Felleskjøpet og hvis morsan begynte å legge ut linker fra finn.no, ville du skjønt hvem som sto bak, ikke sant? ''

Jo, det hadde jeg, men har ikke peiling på hvem som uttaler seg her. Er generelt ikke særlig flink til å følge med på nick.

Skrevet

Det kommer helt an på temaet.

Du har sett hva vedkommende har ut av seg i andre fora?

F.eks. "den vanligste måten å bli spesialpedagog på, er å starte som en mislykket lærer". Evt. "kvinner som ikke kan ta på seg det ubehag det er å føde, er ikke egnet som mødre".

Jeg tror ikke vi trenger noen ytterligere utdypelse av synet på kvinner.

Skrevet

Men spørsmålet i programmet var ikke barnehage vs ikke barnehage - det var type barnehage; i dette tilfellet basebarnehage.

All forskning viser at små barn har det best i små forhold, og at de ikke klarer å knytte seg til mer enn kun noen par voksne flere enn foreldrene. Dermed ble det stilt kritisk spørsmål til om basebarnehage egnet seg for så små barn.

Min personlige mening er at basebarnehager ikke egner seg for noen, men det er nå så :)

Hei Persille,

Ja, jeg så ikke at det gikk på type barnehage.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg tror de fleste ettåringer har det helt greit i barnehagen. Men jeg tror likevel de fleste ettåringer har det bedre hjemme med en stabil omsorgsperson (mor eller far).

De fleste ettåringer trenger ikke så mye stimuli som det blir i en barnehage. De trenger ro og faste rammer, samt et kjærlig fang :)

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

''Hvis Lillemus brukte et annet nick og fortalte at kjæresten går i dresser fra Felleskjøpet og hvis morsan begynte å legge ut linker fra finn.no, ville du skjønt hvem som sto bak, ikke sant? ''

Jo, det hadde jeg, men har ikke peiling på hvem som uttaler seg her. Er generelt ikke særlig flink til å følge med på nick.

''Jo, det hadde jeg, men har ikke peiling på hvem som uttaler seg her''

Nei, jeg tenkte nå helst på en annen doktor her på forumet jeg da, når jeg sa " du i din stilling" ;o)

Gjest Elextra
Skrevet

''Jo, det hadde jeg, men har ikke peiling på hvem som uttaler seg her''

Nei, jeg tenkte nå helst på en annen doktor her på forumet jeg da, når jeg sa " du i din stilling" ;o)

Javel? Vet ikke om noen annen doktor enn NHD, jeg, selv om jeg jo vet at det er spesialister på noen av de andre forumene også.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Javel? Vet ikke om noen annen doktor enn NHD, jeg, selv om jeg jo vet at det er spesialister på noen av de andre forumene også.

Jeg skal ikke skrive mer om dette nå. Sender deg en mail heller :-)

Jeg angrer på hele innlegget mitt da vedkommende uttalte seg som privatperson her. Det var bare jeg som ikke klarte å skille i dag :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg skal ikke skrive mer om dette nå. Sender deg en mail heller :-)

Jeg angrer på hele innlegget mitt da vedkommende uttalte seg som privatperson her. Det var bare jeg som ikke klarte å skille i dag :-)

ok :)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg tror de fleste ettåringer har det helt greit i barnehagen. Men jeg tror likevel de fleste ettåringer har det bedre hjemme med en stabil omsorgsperson (mor eller far).

De fleste ettåringer trenger ikke så mye stimuli som det blir i en barnehage. De trenger ro og faste rammer, samt et kjærlig fang :)

Enig i dette. :-)

Persille1365381127
Skrevet

Hei Persille,

Ja, jeg så ikke at det gikk på type barnehage.

Med vennlig hilsen

Regjeringens mål har jo vært full barnehagedekning, og det er vel og bra. Problemet er at de har jobbet så hardt for å nå målet så fort at de har tatt en del snarveier, men det innrømmer de selvfølgelig ikke.

Konsekvensen er at man ikke vet hvordan dette vil påvirke barna, mange av de ansatte trives ikke lenger, hverdagen har blitt mer stressende for både barn og voksne, de voksne klarer ikke skape ro for barna, foreldrene har ikke en (eller noen få) faste voksne å forholde seg til, og det aller beste; det er ikke så praktisk som først antatt. Hverken rent fysisk eller økonomisk.

Jeg tror de vil måtte endre på dette etterhvert, men inntil videre er det som beskrevet i dokumentaren et eksperiment utført på små mennesker.

Debatten er imidlertid interessant, for samtidig som dette (relativt åpenbart) ikke er bra for små barn - så er det dette samfunnet de skal ut i. Åpne landskap, store selskaper, mange å forholde seg til. Spørsmålet blir om vi takler dette bedre som eldre, eller om vi på sikt vil møte på problemer i denne aldersgruppen også...?

Skrevet

Regjeringens mål har jo vært full barnehagedekning, og det er vel og bra. Problemet er at de har jobbet så hardt for å nå målet så fort at de har tatt en del snarveier, men det innrømmer de selvfølgelig ikke.

Konsekvensen er at man ikke vet hvordan dette vil påvirke barna, mange av de ansatte trives ikke lenger, hverdagen har blitt mer stressende for både barn og voksne, de voksne klarer ikke skape ro for barna, foreldrene har ikke en (eller noen få) faste voksne å forholde seg til, og det aller beste; det er ikke så praktisk som først antatt. Hverken rent fysisk eller økonomisk.

Jeg tror de vil måtte endre på dette etterhvert, men inntil videre er det som beskrevet i dokumentaren et eksperiment utført på små mennesker.

Debatten er imidlertid interessant, for samtidig som dette (relativt åpenbart) ikke er bra for små barn - så er det dette samfunnet de skal ut i. Åpne landskap, store selskaper, mange å forholde seg til. Spørsmålet blir om vi takler dette bedre som eldre, eller om vi på sikt vil møte på problemer i denne aldersgruppen også...?

Litt på siden: er det regjeringen som lager disse, eller kommunene?

Ja, det er interessant om man må endre på barneoppdragelsen fordi storsamfunnet de skal forbredes på har endret seg. Det er et godt spørsmål.

Med vennlig hilsen

Gjest sjøstjerna
Skrevet

'' Åpne landskap, store selskaper, mange å forholde seg til. ''

Ser for meg masse bråk. Jeg har vært på SFO for å hente barn. Jeg er jo bare der noen minutter, men jeg blir helt utslitt av alt bråket.

1-åringer- i store åpne landskaper, men haugevis av folk. Støy/konstant summing/prating kombinert med perioder med skriking/roping/gråt og noen som springer. Huff.

Veldig glad for å slippe måtte bruke slik barnehage.

Persille1365381127
Skrevet

Litt på siden: er det regjeringen som lager disse, eller kommunene?

Ja, det er interessant om man må endre på barneoppdragelsen fordi storsamfunnet de skal forbredes på har endret seg. Det er et godt spørsmål.

Med vennlig hilsen

Tja, regjeringen eller kommunen... Det er kommunen som bygger, men det er regjeringen som firer på eget lovverk for å tillate kommunene å bygge. Såvidt jeg vet er det ingen private barnehager som er så store, og det er få private basebarnehager også tror jeg.

Det vil si, det er fylkesmannen som gir endelig godkjenning, og det er vel kommunen?

Men regjeringen har vel pålagt kommunene full barnehagedekning som er prioritet?

Nei, jeg vet sannelig ikke...

Persille1365381127
Skrevet

'' Åpne landskap, store selskaper, mange å forholde seg til. ''

Ser for meg masse bråk. Jeg har vært på SFO for å hente barn. Jeg er jo bare der noen minutter, men jeg blir helt utslitt av alt bråket.

1-åringer- i store åpne landskaper, men haugevis av folk. Støy/konstant summing/prating kombinert med perioder med skriking/roping/gråt og noen som springer. Huff.

Veldig glad for å slippe måtte bruke slik barnehage.

Og nettopp dette er jo bekymringen til de som jobber der også.

Det største problemet med barnehager er at dette er noe folk flest vet veldig lite om. Ingen bryr seg noe særlig om barnehager før de får barn selv, og da står de plutselig midt oppi det og har kanskje ikke noe særlig med valgmuligheter - fordi de ikke er godt nok forberedt. (man kunne f.eks spart penger i fire år for å kunne være hjemme med barnet, men det er skjer ikke i virkeligheten vil jeg tro).

Så forholder man seg til den barnehagen man får, kanskje kjemper man for å forbedre ett og annet - men tiden går.

Og så blir man på et eller annet tidspunkt ferdig med barnehage, de fleste innen 4-8 år, og da er man gjerne ferdig. Man kjemper ikke lenger for bedre tilbud, bedre ordninger osv - dette er jo ikke mitt problem lenger, heldigvis.

Dermed blir kampen for gode barnehager en kamp som kun kjempes av de ansatte i barnehagene, og da kun de ansatte som virkelig engasjerer seg i dette, og ønsker å bli værende i gode barnehager.

Både politikere og foreldre skiftes ut med jevne mellomrom, og det blir liten kontinuitet i kampen for å skape gode forhold. Da får man løsninger som dette, vedtatt av noen som har fått pålegg om å fremskaffe plasser - og kanskje tenker mer på det enn konsekvensene for de det gjelder. De vil jo snart være borte likevel. Og skulle konsekvensene blir negative vil det være så lenge til det oppdages at de som bestemte det sine dager på dette kontoret er over likevel.

Så det gjenstår å se hva som skjer med dette eksperimentet....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...