Gå til innhold

Får ikke skolefri til ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja og det er ikke noe dumt forslag, men det er altfor dyrt etter min mening.

Ja kan være litt enig i det. Hadde nok tatt en spansk en selv hvis jeg skal være helt ærlig

Videoannonse
Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

5

• laban

4

• morsan

3

• brilleslangen

3

Skrevet

Dette tar dere med ærlighet og sjarm. Spill med åpne kort og si at dere ikke forventet så lang behandlingstid og avslag, og at dere derfor ikke kunne drømme om at dette ble et problem.

Nå er imidlertid turen bestilt og meddelt kidsa som gleder seg stort, dere har ikke hjerte til å skuffe dem, har ikke avbestillingsforsikring og bla-bla, men at dere nå vet til en annen gang at dere ikke kan søke fri for mer enn ti dager. Ville likt å se en rektor slå ned på den ;-)

Skrevet

Vi hadde eksakt samme problem i fjor. Vi sa takk og ha det, og kom tilbake da vi hadde planlagt det. Skrev en forklaring i meldingsboka om at nick jr var borte den ene dagen. Punktum finale. Sånn gjør jeg det alltid når han er borte, jeg forklarer ikke hvorfor. Hva slage sykdom han eventuellt har skal de dri..e i, det er konfidensiellt.

De har sin 10 dagers regel og det må de forholde seg til. Jeg tar det ikke så tungt.

Skrevet

Ja derfor er det egentlig ikke det minste problem å bli borte elleve dager. Skolen har bare ikke lov å si ha ja til det. Eneste problemet er å unngå at barnet tror at det er greit å la være og følge lov og regler.

Du høres helt tysk ut.

Skrevet

Hvorfor tar dere ferie i skoleåret? Det sender dårlige signaler til barna deres og til andre elever i klassen. Det er flest foreldre til svakere stilte elever som reiser på ferie når barna burde være på skolen. Ergo får de mer å ta igjen når de kommer tilbake.

Gjest Elextra
Skrevet

''(Ferie turen kan ikke omgjøres)''

Høres merkelig ut å være helt forpliktet til en ferie. Eller mener du kanskje at dere ikke får penger tilbake om dere ikke drar?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ser at det der står at rektor avgjør alle søknader, men er ikke det litt spesielt, da? Hvis det f eks er snakk om én dag fri burde vel lærer kunne innvilge det?

De få gangene vi har bedt om enkeltdager fri på barneskolen har vi bare spurt læreren.

''Hvis det f eks er snakk om én dag fri burde vel lærer kunne innvilge det''

Hos oss må alle søknader om fri mer enn én dag til rektor. Lærer kan gi fri opptil én dag.

Gjest Hulderen
Skrevet

Når barna skal tas ut av skolen mer enn 10 dager, så skal barnet meldes ut av skolen. Når dere kommer tilbake, må dere søke om å få barnet inn igjen.

Dette er normalt ikke noe problem. Men er skolen full, så risikerer dere at et annet barn kommer og får den plassen mens dere er borte.

Disse reglene er strenge, for å forhindre at barn tas mye ut av skolen.

Gjest Hulderen
Skrevet

Jeg ser at det der står at rektor avgjør alle søknader, men er ikke det litt spesielt, da? Hvis det f eks er snakk om én dag fri burde vel lærer kunne innvilge det?

De få gangene vi har bedt om enkeltdager fri på barneskolen har vi bare spurt læreren.

Det vanlige er at læreren kan gi fri en dag. Søkes det om mer enn en dag, så er det rektor som behandler søknaden.

Gjest Hulderen
Skrevet

Nei.

Det gikk alt for lang tid å få svar på søknaden så vi måtte bestille for å få turen når vi ønsket den.

Det er faste regler for alle barneskoler at det ikke kan gis fri i mer enn to uker. Dette skal det stå på hjemmesiden deres og bruker å bli informert om på første foreldremøte. Så det er ikke noe dere trengte å søke om for å finne ut.

Skrevet

Lærere har ikke lov if. reglementet til å gi fri. Det er bare rektor som har lov til det, men mange rektorer er glade for å slippe slikt mas og overlater det til lærerne. Ingen lærer gir fri i to uker uten tillatelse fra rektor.

På mange skoler har man delegert enkeltdagene til kontaklærer. Ved lengre fravær må man søke rektor.

Skrevet

Nei.

Det gikk alt for lang tid å få svar på søknaden så vi måtte bestille for å få turen når vi ønsket den.

Man får aldri mer enn 10 dager uansett. De har ikke lov til å gi mer.

Skrevet

Det tar alt for langt tid fra man søker til man får svar. Jeg søkte sønnen min fri for 2 dager for et år siden. Det tok 2 mnd før rektor svarte. Dvs etter at vi var kommet hjem igjen. De får skylde seg selv litt at de bruker så enormt lang tid med å svare. Hvis barnet ditt klarer seg fint på skolen hadde jeg sendt melding med den 11. dagen.

''Det tar alt for langt tid fra man søker til man får svar. ''

Du snakker som om det var en slags regel. Sånt varierer selvfølgelig fra skole til skole.

Skrevet

Hvorfor tar dere ferie i skoleåret? Det sender dårlige signaler til barna deres og til andre elever i klassen. Det er flest foreldre til svakere stilte elever som reiser på ferie når barna burde være på skolen. Ergo får de mer å ta igjen når de kommer tilbake.

''Det er flest foreldre til svakere stilte elever som reiser på ferie når barna burde være på skolen. ''

Hvor er tallmaterialet til en sånn "faktaopplysning" hentet fra? Nå er jeg nysgjerrig.

Gjest Elextra
Skrevet

Fristende bare å blåse i nektelsen og finne på en grunn for den siste dagen (skal nok en del til at h*n kastes ut av skolen), men det blir et fryktelig feil signal å gi barna.

Gjest Tatjana
Skrevet

Det tar alt for langt tid fra man søker til man får svar. Jeg søkte sønnen min fri for 2 dager for et år siden. Det tok 2 mnd før rektor svarte. Dvs etter at vi var kommet hjem igjen. De får skylde seg selv litt at de bruker så enormt lang tid med å svare. Hvis barnet ditt klarer seg fint på skolen hadde jeg sendt melding med den 11. dagen.

''Det tar alt for langt tid fra man søker til man får svar. ''

De gangene vi har bedt ungene fri har vi sendt søknaden med ungene i postmappa og fått svar samme dag. Dette varierer selvsagt fra skole til skole. Det er ikke alle skoler som bruker lang saksbehandlingstid på slikt.

Skrevet

''(Ferie turen kan ikke omgjøres)''

Høres merkelig ut å være helt forpliktet til en ferie. Eller mener du kanskje at dere ikke får penger tilbake om dere ikke drar?

''Høres merkelig ut å være helt forpliktet til en ferie. Eller mener du kanskje at dere ikke får penger tilbake om dere ikke drar?''

Det er vel ganske opplagt at det er det h*n mener. En utenlandsferie for en hel familie i 14 dager koster vel såpass at det ikke er noe alternativ å bare kaste den bort.

Skrevet

Dere må melde barnet ut av skolen, for så å melde det inn igjen når dere kommer hjem. Dette er likt for alle skoler tror jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...