Gå til innhold

Urinveisinfeksjon IGJEN :(

Anbefalte innlegg

Gjest kari-beate
Skrevet

Jeg har aldri tidligere vært plaget med urinveisinfeksjon, har vel faktisk aldri hatt det før nå siste ukene. Først fikk jeg det en gang, kom meg til legen og fikk 3 dagers pencillin kur. Følte meg bra i noen dager, før det var på'n igjen. Gikk vel 8 dager fra første legebesøk til andre legebesøk. Da ble det påvist urinveisinfeksjon ved urinprøve igjen, blod og hvite blodlegemer i urinen. Da fikk jeg en 7 dagers kur. Det er nå to uker siden jeg startet siste kur.

Men nå kjenner jeg jammen at det er på vei tilbake igjen :(

Hjelper ikke pencillinen på meg? Skal jeg måtte gå slik? Eller er det noe annet alvorlig som feiler meg? Eller er dette vanlig av og til?

Jeg er en kvinne på 42.. Jeg har daglig brukt tranebærkapsler i denne perioden også. Kan dessverre ikke drikke syrlige juicer pga allergi.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke fått riktig antibiotika. Du bør få sendt inn en prøve til et laboratorie så de kan skjekke hvilken antibiotika som virker.

Man skal ikke drikke juice når man har urinveisinfeksjon pga sukkeret. Sukker er mat for bakteriene. God bedring :o)

Gjest kari-beate
Skrevet

Du har ikke fått riktig antibiotika. Du bør få sendt inn en prøve til et laboratorie så de kan skjekke hvilken antibiotika som virker.

Man skal ikke drikke juice når man har urinveisinfeksjon pga sukkeret. Sukker er mat for bakteriene. God bedring :o)

Tusen takk for svar. :)

Da er det vel bare å komme seg til fastlegen med en urinprøve igjen da.

Sukkervarer får jeg knapt i meg i det hele tatt, så da gjør jeg noe riktig da :) På apoteket fikk jeg beskjed om å drikke mye appelsinjuice når jeg hentet resepten - men har ikke gjort det pga allergier.

Klarte visst også å legge inn spørsmålet to ganger her .....

Skrevet

Tusen takk for svar. :)

Da er det vel bare å komme seg til fastlegen med en urinprøve igjen da.

Sukkervarer får jeg knapt i meg i det hele tatt, så da gjør jeg noe riktig da :) På apoteket fikk jeg beskjed om å drikke mye appelsinjuice når jeg hentet resepten - men har ikke gjort det pga allergier.

Klarte visst også å legge inn spørsmålet to ganger her .....

Og to svar fikk du også :o)

Drikk heller 3 liter vann om dagen så du får skylt ut skikkelig. Jeg drikker det lunkent, da sklir det lettere ned og du klarer å få i deg mere vann. Det kan være lurt å holde seg unna kaffe og te også fordi det er bindende.

Gjest kari-beate
Skrevet

Og to svar fikk du også :o)

Drikk heller 3 liter vann om dagen så du får skylt ut skikkelig. Jeg drikker det lunkent, da sklir det lettere ned og du klarer å få i deg mere vann. Det kan være lurt å holde seg unna kaffe og te også fordi det er bindende.

Ja - jammen fikk jeg to svar også - og ganske samkjørte var svarene også. :)

Da skal jeg kutte ut te nå, kaffe drikker jeg ikke. Og drikke masse vann. Takk for tips.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Sukker skilles ikke ut i urinen...

Skrevet

Sukker skilles ikke ut i urinen...

Hvorfor sier urologen at man ikke skal drikke juice og andre søte drikker når man har uvi da? Det samme sier uroterapeutene og de som selger utstyr.

Det gjelder å holde urinen sur og den blir basisk ved søte saker.

Mallan1365381102
Skrevet

Hvorfor sier urologen at man ikke skal drikke juice og andre søte drikker når man har uvi da? Det samme sier uroterapeutene og de som selger utstyr.

Dette er faktisk feil. Jeg har en blære sykdom som heter interstitiell cystitt. Det er som å ha kronisk uvi, men den er uten bakterier og derfor ikke behandles med penc.

SUKKER ER SURT FOR BLÆREN!

Sukker gjør ikke urinen basisk eller mindre sur, tvert i mot.

Drikk mye coca cola og spis tomater, det er skikkelig surt for blæren.

Hvis dette problemet skulle fortsette for deg så kontakt legen din.

Det er en lang utredning, men det kan jo hende du driver å utviker interstitiell cystitt (IC)

Mallan1365381102
Skrevet

Forresten, hva slags penc får du? Trimoteprim?

Få legen din til å sende urinen din til dyrking.

Skrevet

Dette er faktisk feil. Jeg har en blære sykdom som heter interstitiell cystitt. Det er som å ha kronisk uvi, men den er uten bakterier og derfor ikke behandles med penc.

SUKKER ER SURT FOR BLÆREN!

Sukker gjør ikke urinen basisk eller mindre sur, tvert i mot.

Drikk mye coca cola og spis tomater, det er skikkelig surt for blæren.

Hvis dette problemet skulle fortsette for deg så kontakt legen din.

Det er en lang utredning, men det kan jo hende du driver å utviker interstitiell cystitt (IC)

Det er Shira som har I.C, ikke jeg. Jeg har bare urinveisinfeksjoner hele tida og er ikke noen ekspert på I.C. Jeg trodde at ved I.C var det bedre med basisk urin. Jeg har hatt sprekker i blæreslimhinna og da har jeg tatt natron etter råd fra Shira for å få urinen basisk da det sved noe voldsomt.

Mallan1365381102
Skrevet

Det er Shira som har I.C, ikke jeg. Jeg har bare urinveisinfeksjoner hele tida og er ikke noen ekspert på I.C. Jeg trodde at ved I.C var det bedre med basisk urin. Jeg har hatt sprekker i blæreslimhinna og da har jeg tatt natron etter råd fra Shira for å få urinen basisk da det sved noe voldsomt.

Ved IC er det bra med basisk urin, men ved vanelig uvi med bakterier skal du ha det surt som bare du kan :D

Jeg skjønte at du ikke hadde IC, men har du blitt testet om du har det eller driver å utvikler det?

Skrevet

Her har du nok fått en hissig infeksjon som man bør få utredet ved dyrking - bestemmelse av hvilken bakterie som gir infeksjonen. Det gjør det lettere å velge rett antibiotikum.

Er det Selexid du har fått? Keflex kanskje? Alternativt finnes det sulfapreparater som Trimetoprim, men mange får bivirkninger av disse.

Du kan forsøke å drikke kjerringrokk te. Dette får du på helsekosten. Eventuelt også tranebær i form av naturell juice. Det smaker dritt, men det går jo den veien man ønsker det. Det finnes også noe som heter Hiprex - et pulver som kan blandes i drikke. Dette er egentlig til forebygging, men det er til for å gjøre miljøet i urinveiene surt. (reseptpliktig). Husker vi brukte det en del på sykehjemmet jeg jobbet på i sin tid, fordi mange strevde med UVI. Vi syntes det hjalp på problemet.

Skrevet

Ved IC er det bra med basisk urin, men ved vanelig uvi med bakterier skal du ha det surt som bare du kan :D

Jeg skjønte at du ikke hadde IC, men har du blitt testet om du har det eller driver å utvikler det?

Jeg har nevrogen blære og det har jeg hatt i mange år og da har man større sjanse for I.C. Jeg har ikke blitt sjekket for det, men har etter ti år fått time på Riksen og skal ha flere undersøkelser der, men jeg tviler på at jeg har I.C.

Derimot har jeg vært oppi 20 urinveisinfeksjoner og medfølgende antibiotika i året de siste årene og det kunne vært greit å få en orden på dem for nå er jeg omtrent resistent for all antibiotika. Det er jo helt sinnsykt å få så mange kurer med antibiotika uten å sjekke hva som kan gjøres, men vi kan trygt si at den fastlegen jeg byttet ut i fjor var ganske sløv samtidig som Riksen ikke skjønte alvoret av det.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Dette med juice er vel fordi sukkeret gir næring til bakterier, ikke så mye på dette surt-basisk. Jeg mener det var det jeg fikk beskjed om, men her er det jo også forskjell på nektar og ren juice, nektar er fy fy sånn sett, ren juice er bedre. Litt rusten i kunnskapen, men jeg har info om det en eller annen plass i papirrotet mitt *rødmer litt, mens jeg kikker på alt rotet mitt*

Akkurat dette med hva en tåler er veldig individuelt. Anyway, natron er gull verdt når det svir. :o) Og jeg er levende eksempel på at det er trygt å ta, he he ;o)

Skrevet

Jeg har nevrogen blære og det har jeg hatt i mange år og da har man større sjanse for I.C. Jeg har ikke blitt sjekket for det, men har etter ti år fått time på Riksen og skal ha flere undersøkelser der, men jeg tviler på at jeg har I.C.

Derimot har jeg vært oppi 20 urinveisinfeksjoner og medfølgende antibiotika i året de siste årene og det kunne vært greit å få en orden på dem for nå er jeg omtrent resistent for all antibiotika. Det er jo helt sinnsykt å få så mange kurer med antibiotika uten å sjekke hva som kan gjøres, men vi kan trygt si at den fastlegen jeg byttet ut i fjor var ganske sløv samtidig som Riksen ikke skjønte alvoret av det.

Jeg ville bare skyte inn en beroligelse: Du kan ikke bli resistent mot antibiotika. Mikrober kan derimot det, og du kan selvsagt ha utviklet en UVI forårsaket av vriene bakterier (i så tilfelle ville jeg forlangt dyrkning av urin og bredspektret antibiotika ved første tegn til UVI i fremtiden). Men du som person, kan ikke på noen måte bli resistent. Antibiotiaken virker på bakteriene, og ikke på deg.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Det kan jeg ikke svare på. Men med mindre du har diabetes, eller høy feber / kraftig påkjenning (krampeanfall), skilles det ikke sukker ut i urinen.

Gjest kari-beate
Skrevet

Å hjelpes, og jeg klager etter to uvi på kort tid. Håper de finner ut av dette for deg. Må være helt for jævlig å ha det slik.

Gjest kari-beate
Skrevet

Forresten, hva slags penc får du? Trimoteprim?

Få legen din til å sende urinen din til dyrking.

Jeg fikk den den første gangen, da jeg fikk 3-dagers kur. Når jeg fikk 7 dagers kur fikk jeg selexid?

Må nok ta meg en tur til legen igjen ja...

Takk for svar.

Gjest kari-beate
Skrevet

Jeg kan anbefale Crane Max, kjempebra produkt som man får kjøpt på helsekosten. Det inneholder både tranebær og noe annet som slår bena av bakterien.

http://www.midelfartsonesson.no/no/Helse--ernaring/Kvinne-mann--barn/Natures-Sunshine-Products/Cran-Max/

1000 g c-vitamin brusetabletter kan man også ta flere av. Apotekdamen sa at det var greit med 3 tabletter.

Takk for svar - skal sjekke ut denn på helsekosten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...