Gå til innhold

Urinveisinfeksjon IGJEN :(

Anbefalte innlegg

Gjest kari-beate
Skrevet

Her har du nok fått en hissig infeksjon som man bør få utredet ved dyrking - bestemmelse av hvilken bakterie som gir infeksjonen. Det gjør det lettere å velge rett antibiotikum.

Er det Selexid du har fått? Keflex kanskje? Alternativt finnes det sulfapreparater som Trimetoprim, men mange får bivirkninger av disse.

Du kan forsøke å drikke kjerringrokk te. Dette får du på helsekosten. Eventuelt også tranebær i form av naturell juice. Det smaker dritt, men det går jo den veien man ønsker det. Det finnes også noe som heter Hiprex - et pulver som kan blandes i drikke. Dette er egentlig til forebygging, men det er til for å gjøre miljøet i urinveiene surt. (reseptpliktig). Husker vi brukte det en del på sykehjemmet jeg jobbet på i sin tid, fordi mange strevde med UVI. Vi syntes det hjalp på problemet.

Jeg fikk trimetoprim første gang og selexid andre gang.

Tusen takk for råd - kjerringrokk te står på lista nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bare skyte inn en beroligelse: Du kan ikke bli resistent mot antibiotika. Mikrober kan derimot det, og du kan selvsagt ha utviklet en UVI forårsaket av vriene bakterier (i så tilfelle ville jeg forlangt dyrkning av urin og bredspektret antibiotika ved første tegn til UVI i fremtiden). Men du som person, kan ikke på noen måte bli resistent. Antibiotiaken virker på bakteriene, og ikke på deg.

Nei, jeg vet det, men nå har alle uviene mine de siste årene vært resistente mot all antibiotika som man tar gjennom munnen og kun et slag iv antibiotika virker og den har de sjelden på sykehuset og er vanskelig å skaffe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...