Gå til innhold

Nav mener Gudrun blogger for mye til å være syk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Frk Rosenkranz

Tjah si ikke det, vet om mange deprimerte som

ikke orker annet enn å sitte på internett og drømme seg vekk.

De sitter på doktoronline og skriver masse innlegg,

de sitter på facebook og andre nettsamfunn,

eller skriver blogg.

Det er på en måte en slags selvterapi, hvor man glemmer det man er redd eller deppa for... man drømmer seg litt vekk.

Nå har jeg ikke sett bloggen til Gudrun,

men skrev hun masse innlegg som:

Åh jeg er kjempelykkelig, jeg har bla bla bla!!!!!

Sånn jeg forstod det var innleggende av den muntre sorten stort sett,

men altså - en blogg er jo litt offisiell, man vil ikke legge ut for mye av livet sitt der, man vil gjerne rosemale det!

Selv skriver jeg ikke om negative ting om jeg har det dårlig, verken i bloggen min eller på facebook. Det er en privatsak, om jeg vil prate om det skriver jeg det heller på msn til venner der eller snakker med noen face to face/telefon.

Så jeg skjønner godt hun ikke ville utlevere sine innerste depressive tanker på bloggen!

Gjest Frk Rosenkranz

eller skriver blogg.

Det er på en måte en slags selvterapi, hvor man glemmer det man er redd eller deppa for... man drømmer seg litt vekk.

men altså - en blogg er jo litt offisiell, man vil ikke legge ut for mye av livet sitt der, man vil gjerne rosemale det!

Selv skriver jeg ikke om negative ting om jeg har det dårlig, verken i bloggen min eller på facebook. Det er en privatsak, om jeg vil prate om det skriver jeg det heller på msn til venner der eller snakker med noen face to face/telefon.

Så jeg skjønner godt hun ikke ville utlevere sine innerste depressive tanker på bloggen!

og vennligst se bort fra mine "skriveleifer" som

"innleggende" :D Dere skjønner hva jeg mener hehe :)

Annonse

Gjest Hulderen

Man kan ikke bli overrasket over at det man skriver i det offentlige rom blir lest og vurdert. Det er velkjent at alenemødre som forteller på FB at de har blitt samboere, men som "glemmer" å opplyse det til NAV, mister støtten som enslig.

Gjest KaisaStina

eller skriver blogg.

Hvor er denne bloggen?

Gjest KaisaStina

Tja. Jeg har hatt perioder med depresjon hvor jeg har deltatt på ulike forumer og bare skrevet i vilden sky. Det er en slags selvterapi. Men nå er ikke avslaget bare pga bloggen. Det ligger en del ting bak.

men tok hun opp fag på Bjørknes, samtidig som var på avklaringspenger?

Annonse

Gjest KaisaStina

Man kan ikke bli overrasket over at det man skriver i det offentlige rom blir lest og vurdert. Det er velkjent at alenemødre som forteller på FB at de har blitt samboere, men som "glemmer" å opplyse det til NAV, mister støtten som enslig.

Men hvordan har NAV funnet bloggen hennes? Googlet på henne?

Gjest KaisaStina

Norge er fullt av tilsvarende tilfeller - dessverre.

Grovt sett ville 20-30% av de sykemeldte/uføre kunne vært i (full?) jobb.

''Grovt sett ville 20-30% av de sykemeldte/uføre kunne vært i (full?) jobb''

Tenker du da på at det står på den enkeltes vilje til å være i arbeid, eller arbeidsgivernes evne til å tilrettelegge? Eller andre faktorer?

Jeg tviler ikke på at det er enkelte som kunne ha ytet mer. Samtidig kjenner jeg også til folk med funksjonshemmninger som ikke kommer inn i arbeidslivet eller som blir sykemeldt pga manglende tilrettelegging. Dette gjelder også IA-bedrifter.

Gjest Hmmm lurer...

Norge er fullt av tilsvarende tilfeller - dessverre.

Grovt sett ville 20-30% av de sykemeldte/uføre kunne vært i (full?) jobb.

Men vet man da noe om hvor systemet svikter? De skal jo godkjennes gjennom et regelverk som sies å være strengt før de får innvilget trygd eller uførepensjon.

Gjest Elextra

Så vidt jeg forstod var det her flere grunner til avslaget.

Generelt vil jeg si at om man er i stand til å ta opp fag (med godt resultat) og bruke mye tid på blogging hver dag er det ting som tyder på at man ikke er 100% arbeidsufør. Samtidig forstår jeg selvfølgelig at det ved mange diagnoser er vanskelig å ha en vanlig jobb med fast arbeidstid, men en skulle tro det finnes alternativer.

Gjest KaisaStina

Men vet man da noe om hvor systemet svikter? De skal jo godkjennes gjennom et regelverk som sies å være strengt før de får innvilget trygd eller uførepensjon.

Jeg kjenner folk med funksjonsnedsettelser som har fullført utdanning men likevel ikke fått jobb. En venninne av meg har fem års universitetsutdanning. Hver gang arbeidsgiver finner ut at hun er synshemmet så får hun ikke jobben. Så hun har gått fra tiltak til tiltak hos NAV. Så nå har NAV oppfordret henne til å søke full uførestrygd. Så kanskje det er en bedre løsning? Hun kan jo ta noen lønnede ekstravakter et sted, men uførestrygden vil da være et økonomisk sikringspunkt.

''Grovt sett ville 20-30% av de sykemeldte/uføre kunne vært i (full?) jobb''

Tenker du da på at det står på den enkeltes vilje til å være i arbeid, eller arbeidsgivernes evne til å tilrettelegge? Eller andre faktorer?

Jeg tviler ikke på at det er enkelte som kunne ha ytet mer. Samtidig kjenner jeg også til folk med funksjonshemmninger som ikke kommer inn i arbeidslivet eller som blir sykemeldt pga manglende tilrettelegging. Dette gjelder også IA-bedrifter.

Jeg kjenner mange i den situasjonen og har vært der sjøl i mange år. Det er tragisk egentlig at unge folk ikke får jobb så lenge de kan utføre jobben like bra som funksjonsfriske. De som har jobb har gjerne fått det gjennom kjente.

Folk vil jo helst jobbe, det er ingen som gidder å ta en lang utdannelse hvis de har planlagt å gå på uføretrygd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...