Gå til innhold

Komma

Gjest Grønnskolling

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Det er da ikke direkte ulovlig å starte en setning med "men", altså at det står punktum foran ordet i stedet? Hvis "men" ikke er første ord, skal det selvsagt alltid være komma foran.

Språket er imidlertid ikke særlig bra hvis det er mange setninger som begynner med "men".

Enig - det er ikke nødvendigvis dårlig språk om noen setninger begynner med men. Men (sic) husker jo at det var et poeng på barneskolen at en ikke kunne begynne setninger med "og eller men for".

Videoannonse
Annonse
Gjest krekling
Skrevet

Jeg ser heller ikke på fingra, men jeg merker det umiddelbart. Jeg vet ikke helt hva det er jeg merker, for jeg har ingen problemer på pc-er jeg ikke er vant med heller.

Pekefingrene skal være på "F" og "J" og på de tastene er det en liten forhøyning, slik at en kjenner det i fingertuppene og automatisk setter hendene i utgangsposisjon for touch metoden.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Enig - det er ikke nødvendigvis dårlig språk om noen setninger begynner med men. Men (sic) husker jo at det var et poeng på barneskolen at en ikke kunne begynne setninger med "og eller men for".

''Men (sic) husker jo at det var et poeng på barneskolen at en ikke kunne begynne setninger med "og eller men for".''

Det tror jeg er fordi en del norsklærere har forspist seg på norskregler, og muligens ikke har føling med språket utover hva de har pugget i en bok.

Jeg lærte for øvrig det samme.

Men (der kom den igjen - og den er ikke feil) kommareglene er ikke absolutte. De kan naturligvis være det, jeg kunne f.eks. ikke droppet komma før mitt forrige "jeg", og man bør nok være litt forsiktig hvis man f.eks. skriver faglitteratur eller i spesielt stiv form, men i skjønnlitteraturen, eller i denne typen fora, er det ikke nødvendigvis feil å starte en setning med hverken "men" eller "og".

ShitDiddelyDo
Skrevet

Pekefingrene skal være på "F" og "J" og på de tastene er det en liten forhøyning, slik at en kjenner det i fingertuppene og automatisk setter hendene i utgangsposisjon for touch metoden.

Jepp. Jeg ser det nå. Da er den disse jeg merker.

Skrevet

Dropp hun i slutten av setningen og problemet er løst ;)

Skrevet

''Men man merker jo umiddelbart at fingrene ligger feil.''

Nå som jeg prøvde å legge dem feil ble det vanskelig - de tvang seg tilbake til rett posisjon. Men det har faktisk skjedd at jeg har sendt avgårde absurde ting grunnet feil fingerstilling. Ser ikke ned når jeg skriver.

Selv bruker jeg "one touch-metoden" ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Selv bruker jeg "one touch-metoden" ;-)

''Selv bruker jeg "one touch-metoden"''

Hva går den ut på?

Skrevet

''Selv bruker jeg "one touch-metoden"''

Hva går den ut på?

en og en finger....

Gjest Elextra
Skrevet

en og en finger....

''en og en finger....''

Øh er det noen som skriver slik ennå (andre enn enkelte av mine kolleger...)? ;P

ShitDiddelyDo
Skrevet

en og en finger....

Jeg finner det nesten utrolig at mange skriver raskt med en finger, men jeg har sett en del som virkelig har teknikken inne.

Selv ville jeg anbafalt et eller annet onlinekurs for touch (det må jo finnes). Det kommer utrolig godt med, og når man skriver en del, f.eks. her på dol, tror jeg ikke det tar lang tid før det sitter. :)

Skrevet

''en og en finger....''

Øh er det noen som skriver slik ennå (andre enn enkelte av mine kolleger...)? ;P

Strengt tatt bruker jeg mer enn en og en finger, det var mer ment som en fleip ;-) Tror "one touch" er en sånn dings man setter på dass og trykker på for å få ut "godlukt"...;-)

Jeg bruker mer enn en og en finger, men det er absolutt ikke touchmetoden, og jeg må se på tastaturet.

Gjest Elextra
Skrevet

Strengt tatt bruker jeg mer enn en og en finger, det var mer ment som en fleip ;-) Tror "one touch" er en sånn dings man setter på dass og trykker på for å få ut "godlukt"...;-)

Jeg bruker mer enn en og en finger, men det er absolutt ikke touchmetoden, og jeg må se på tastaturet.

Jeg må se når jeg skal skrive tegn (shift eller alt +), men bokstavene sitter :-).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...