Gå til innhold

Kina-monopol skremmer Vesten, og Bush

Anbefalte innlegg

''Kina har på få år skaffet seg praktisk talt monopol i verden på å utvinne og selge sjeldne metaller og råstoffer som vestlig høyteknologisk industri er avhengig av.

Kina står i dag for 97 prosent av all produksjon i verden av det som på norsk kalles sjeldne jordarter. Det dreier seg om 17 metaller og grunnstoffer som brukes i alt fra mobiltelefoner, flatskjermer til elbiler og PC-er. Kina har rundt 30 prosent av de påviste globale forekomstene av disse metallene.''

Kilde: http://www.aftenposten.no/okonomi/article3881717.ece

Dette er arven etter Bush - en totalt skakkjørt økonomi.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355395-kina-monopol-skremmer-vesten-og-bush/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal bli spennende å se hvordan verden ser ut om 20 år.

Når jeg tenker meg om har jeg flere ganger (for lang tid siden på DOL) påpekt at dette kom til å skje.

India, Kina, Brasil og Sør Afrika vil nok være store.Det kan bli store omveltninger i forbindelse med at de som nå har makt vil miste en del av den.

Når man tenker på hvilket beløp som ble/blir brukt i Irak-krigen, så er det helt ufattelig. Det er ca 20 millioner mennesker i Irak. Det ville vært enklere å "betale dem" for å flytte! ;-)

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo

Når jeg tenker meg om har jeg flere ganger (for lang tid siden på DOL) påpekt at dette kom til å skje.

India, Kina, Brasil og Sør Afrika vil nok være store.Det kan bli store omveltninger i forbindelse med at de som nå har makt vil miste en del av den.

Når man tenker på hvilket beløp som ble/blir brukt i Irak-krigen, så er det helt ufattelig. Det er ca 20 millioner mennesker i Irak. Det ville vært enklere å "betale dem" for å flytte! ;-)

Med vennlig hilsen

Så du intervjuet NRK hadde med Johan Galtung i forbindelse med hans åttiårsdag i forrige uke? Hvis ikke ligger det på NRKs nettsider.

Galtung vil nikke til det der, og han tror han vil få oppleve det i sin tid. Før 2020, sier han.

Så du intervjuet NRK hadde med Johan Galtung i forbindelse med hans åttiårsdag i forrige uke? Hvis ikke ligger det på NRKs nettsider.

Galtung vil nikke til det der, og han tror han vil få oppleve det i sin tid. Før 2020, sier han.

Nei, det så jeg ikke. Skal ta en titt på det senere.

Ja, jeg tror dette vil skje lenge før 2020. Trolig før 2015.

Det som er livsfarlig er hvis Sara "jeg vil ha krig med alle" Palin er president når det skjer.

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo

Nei, det så jeg ikke. Skal ta en titt på det senere.

Ja, jeg tror dette vil skje lenge før 2020. Trolig før 2015.

Det som er livsfarlig er hvis Sara "jeg vil ha krig med alle" Palin er president når det skjer.

Med vennlig hilsen

De kan umulig stemme fram henne til president. Det nekter jeg å tro.

Annonse

De kan umulig stemme fram henne til president. Det nekter jeg å tro.

Et skremt folk (husk at USA ikke har samme trygge velferdsstat som vi har i Norge) gjør dramatiske ting. En deprimerende stor del av USAs velgere tror at Jorden er under 6000 år gammel, og ble laget slik det står i Bibelen.

Se på diskusjonen rundt helsereformen. De bruker over dobbelt så mye på helse som i Norge og Canada, og likevel er 20% knapt nok dekket. Likevel er det enorm motstand, også blant de som ikke er dekket!

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo

Et skremt folk (husk at USA ikke har samme trygge velferdsstat som vi har i Norge) gjør dramatiske ting. En deprimerende stor del av USAs velgere tror at Jorden er under 6000 år gammel, og ble laget slik det står i Bibelen.

Se på diskusjonen rundt helsereformen. De bruker over dobbelt så mye på helse som i Norge og Canada, og likevel er 20% knapt nok dekket. Likevel er det enorm motstand, også blant de som ikke er dekket!

Med vennlig hilsen

Mest blant de som ikke er dekket, leste jeg i avisa her om dagen. Jeg forstår ikke amerikansk tankegang.

Men så vidt jeg forstår kan denne TeaParty-sekten virke mot sin hensikt. De skremmer bort moderate republikanere, noe som kan gjøre seg gjeldende ved neste valg, og Palin er fryktelig omdiskutert også blant Republikanerne.

Jeg nekter å tro at de kan stemme fram henne. De gjør rett nok mye rart i det landet der, men det er forhåpentligvis grenser for dem også - i hvert fall når stemmen skal plasseres.

Mest blant de som ikke er dekket, leste jeg i avisa her om dagen. Jeg forstår ikke amerikansk tankegang.

Men så vidt jeg forstår kan denne TeaParty-sekten virke mot sin hensikt. De skremmer bort moderate republikanere, noe som kan gjøre seg gjeldende ved neste valg, og Palin er fryktelig omdiskutert også blant Republikanerne.

Jeg nekter å tro at de kan stemme fram henne. De gjør rett nok mye rart i det landet der, men det er forhåpentligvis grenser for dem også - i hvert fall når stemmen skal plasseres.

De skremmer nok vekk en del, men det er et sjansespill - skulle de få makt (og merkeligere ting har skjedd) så er jo landet virkelig ute på tur.

Samtidig, ting går fremover i USA også, særlig mtp. behandlingen av homofile. Og administrasjonen er meget klar på å skille mellom ekstremister og vanlige muslimer. Selv om det selvsagt er langt igjen før begge gruppene blir likebehandlet.

Med vennlig hilsen

Gjest freppedama

De skremmer nok vekk en del, men det er et sjansespill - skulle de få makt (og merkeligere ting har skjedd) så er jo landet virkelig ute på tur.

Samtidig, ting går fremover i USA også, særlig mtp. behandlingen av homofile. Og administrasjonen er meget klar på å skille mellom ekstremister og vanlige muslimer. Selv om det selvsagt er langt igjen før begge gruppene blir likebehandlet.

Med vennlig hilsen

''Og administrasjonen er meget klar på å skille mellom ekstremister og vanlige muslimer. Selv om det selvsagt er langt igjen før begge gruppene blir likebehandlet.''

Skal man likebehandle ekstremister og vanlige muslimer? Eller er vanlige muslimer ekstremister?

Med vennlig hilsen

"Begge gruppene" som skulle likebehandles med alle andre i samfunnet var selvsagt "vanlige muslimer" og "homofile".

''Og administrasjonen er meget klar på å skille mellom ekstremister og vanlige muslimer. Selv om det selvsagt er langt igjen før begge gruppene blir likebehandlet.''

Skal man likebehandle ekstremister og vanlige muslimer? Eller er vanlige muslimer ekstremister?

''Skal man likebehandle ekstremister og vanlige muslimer? Eller er vanlige muslimer ekstremister?''

For de som trenger det forklart så har jeg nå skrevet et eget innlegg.

Gjest freppedama

''Skal man likebehandle ekstremister og vanlige muslimer? Eller er vanlige muslimer ekstremister?''

For de som trenger det forklart så har jeg nå skrevet et eget innlegg.

Og takk for det! Som du selv har påpekt en rekke ganger er vi Frp-velgere litt dumme i hodet.

Annonse

ShitDiddelyDo

Med vennlig hilsen

Det er denne fanatiske "alle er sin lykkes smed"-greia deres jeg ikke forstår, men det samme har de i forhold til religionsfrihet - altså kommer de langt mht muslimer automatisk. Men det rasla litt i kreftene under debatten om dette islamske kultursenteret et par kvartaler unna Ground Zero nylig. Den raslinga vi her ser er vel egentlig ganske unik i USA.

Men det er rart å se folk som dør av sykdom hytte mot Obama for å ville hjelpe dem - alt pga en grunnlov de ser ut til å holde like hellige som ekstremiser innen Islam holder Muhammed.

USA er verdens skumleste samfunn. Så mange ekstremister og så mye makt. Det er en farlig kombinasjon. Men jeg tror nok fornuftige amerikanere vinner mot de ekstreme kreftene på høyresiden, selv om disse blir stadig mer lydhøre, og selv om det ikke lenger er kun i ytterliggående samfunn det snakkes om å bevæpne seg til kamp.

Så en leder om det der i VG forleden, og en del av disse TeaParty-folka er nettopp så ekstreme at de snakker om væpna kamp.

Men nettopp denne ekstremismen blir forhåpentligvis deres undergang.

Sarah Palin er da stemt fram i massevis. Hvis de kan stemme på henne i Alaska, kan de vel stemme på henne hvor som helst i USA?

Sarah Palin er da stemt fram i massevis. Hvis de kan stemme på henne i Alaska, kan de vel stemme på henne hvor som helst i USA?

''Sarah Palin er da stemt fram i massevis. Hvis de kan stemme på henne i Alaska, kan de vel stemme på henne hvor som helst i USA?''

"Nå skal Palin stoppes - av sine egne"

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10042188

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...