Gå til innhold

«Charter»-Hilde raser mot Kari Jaquesson

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

Nei, jeg fremstiller overvektige som alle andre folk.

Og du mener at vanlige folk trenger motivasjon utover resultatet?

Det blir som å gi åttendeklassingen 1000 kroner for hver S. 500 kroer for hver M.

Det burde være unødvendig for voksne folk som vil nå et mål - her vektreduksjon. Hvis ikke det å nå målet er en belønning er kanskje ikke målet så viktig likevel, og i så fall er kanskje ikke innsatsen verdt det.

Men det får bli opp til hver enkelt å avgjøre.

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

13

• frosken

6

• Sør

5

• ruskesnusk

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Hehe.... Egentlig var det et lite seriøst poeng i kommentaren min. Den opprinnelige Grethe Roede dietten (som vel ble lansert noe senere enn steinalderen når jeg tenker meg om, tror det var midt på 70-tallet) inneholdt visstnok et mye større innslag av proteiner enn hva de senere har hatt som forslag.

Det jeg forbinder med GR er ja-mat og nei-mat. Har aldri gått på sånne dietter selv, men søsteren min prøvde et knippe etter å ha vært på utveksling i statene hvor hun la på seg halve kroppsvekta. Jeg visste at hun hadde sprukket på ananaskuren den dagen jeg kom hjem og så at hun hadde spist 2 liter karamellrand rett fra formen... ;-)

Jeg ville aldri anbefalt noen å trene så mye som totimersøkter. Muligens med unntak av på sykkelsetet, men da får man en del hvilemuligheter sammenlignet med ved f.eks. jogging. Jeg ville heller aldri anbefalt noen å yte mer enn de er i stand til. Det er svært viktig å begynne rolig.

Men målet må være fremgang. Det betyr at man øker intensiteten gradvis. Det vil gå av seg selv etter hvert som man kommer i bedre form.

Jeg er også helt fersk med jogging, og jeg vet hvor raskt framgangen kommer. Det går så raskt at det er gøy. Men de første turene er naturligvis et helvete.

Nå var totimers-økter selvsagt en overdrivelse, men ordet "blodslit" var fra deg.

Som du selv har vært inne på har veldig mange av "de overvektige" forsøkt utallige ting som ikke virker. Derfor er det så veldig viktig at "de" mestrer det som blir satt som mål. Du snakker gjerne til folk som aldri har jogget.

Jeg, for eksempel, kan telle antall gymtimer jeg har hatt på skolen på fingrene på én hånd. Nå er ikke jeg overvektig, men hadde jeg vært det så er noe av det du har sagt helt utenkelig for meg.

Altså, det handler om å forstå målgruppen man markedsfører seg til! Kristlig folkeparti kan lære mye der! ;-)

Med vennlig hilsen

Gjest min tanke

Og du mener at vanlige folk trenger motivasjon utover resultatet?

Det blir som å gi åttendeklassingen 1000 kroner for hver S. 500 kroer for hver M.

Det burde være unødvendig for voksne folk som vil nå et mål - her vektreduksjon. Hvis ikke det å nå målet er en belønning er kanskje ikke målet så viktig likevel, og i så fall er kanskje ikke innsatsen verdt det.

Men det får bli opp til hver enkelt å avgjøre.

Jeg mener at hvis man skal henvende seg til noen for å få dem til å gjøre noe må man tenke på hva som motiverer og hva som ikke motiverer.

Altså _hvis man skal henvende seg til noen for å få dem til å gjøre noe_ Det er det Kari Jaquesson har gjort, er det ikke?

Forøvrig formulerer tydeligvis Sør seg mye bedre enn meg i denne tråden.

ShitDiddelyDo

Nå var totimers-økter selvsagt en overdrivelse, men ordet "blodslit" var fra deg.

Som du selv har vært inne på har veldig mange av "de overvektige" forsøkt utallige ting som ikke virker. Derfor er det så veldig viktig at "de" mestrer det som blir satt som mål. Du snakker gjerne til folk som aldri har jogget.

Jeg, for eksempel, kan telle antall gymtimer jeg har hatt på skolen på fingrene på én hånd. Nå er ikke jeg overvektig, men hadde jeg vært det så er noe av det du har sagt helt utenkelig for meg.

Altså, det handler om å forstå målgruppen man markedsfører seg til! Kristlig folkeparti kan lære mye der! ;-)

Med vennlig hilsen

Det jeg skriver ville ikke vært utenkelig for deg - selv om du kan telle antall gymtimer på hendene (og åpenbart skulka like mange gymtimer som disse jentene som alltid hadde mensproblemer). ;)

Jeg har hele tiden snakket om å begynne rolig. For en jogger er det f.eks. ikke lurt å legge ut på en mils joggetur første gang. Det vil kun resultere i at han blir deppa fordi han ikke er i nærheten av å klare det. Han bør i så fall jogge litt, gå når han føler for det, og jogge når han igjen er klar for å jogge. Det er rådet jeg fikk da jeg begynte med jogging (og som jeg stadig vekk må forholde meg til da jeg synes jeg begynner hele tiden ...). Etter hvert klarer han hele runden uten å gå, og senere kan han jogge litt lenger.

For deg som aldri har trent ville du merket enorm fremgang i løpet av 3 uker med 3 joggeturer i uka.

Samme med vekttrening, som jeg kjenner en del bedre. Det nytter ikke å kaste seg rett på et fire-dager-i-uka-program. Spesielt hensiktsmessig er det heller ikke, da de fleste vil være støle i inntil en uke etter første økta.

For øvrig er det meste av trening tilpasset utrente. Det er bare å se på saltilbudene de har i diverse helsestudioer. Det er alt fra trim for eldre til 90 minutters spinninghardkjør. Det meste er for nettopp mennesker som ikke er i form. De som er i form har sjelden behov for organisert trening, men klarer seg fint selv.

ShitDiddelyDo

Jeg mener at hvis man skal henvende seg til noen for å få dem til å gjøre noe må man tenke på hva som motiverer og hva som ikke motiverer.

Altså _hvis man skal henvende seg til noen for å få dem til å gjøre noe_ Det er det Kari Jaquesson har gjort, er det ikke?

Forøvrig formulerer tydeligvis Sør seg mye bedre enn meg i denne tråden.

Jo, det er det KJ har gjort, og hun gjorde det - i motsetning til nesten alle andre - på en måte der hun fokuserte på at det ikke finnes noen enkle løsninger.

De enkle løsningene har den ene etter den andre forsøkt, og resultatet er soleklart: 1. Vi blir stadig feitere. 2. Flere får livsstilsrelaterte sykdommer.

Det burde vært forsket litt på dette med sykdommene mange drar på seg. Jeg gjetter på at svært mange som ender opp med f.eks. diabetes har holdt på med nettopp den type idiotoppskrifter KJ taler midt imot.

Det er bra at noen sier det før enda flere blir syke. Jeg har sagt det her inne i 10 år, men ingen hører på meg. KJ har, med sin offentlige profil, muligheten til å nå ut til flere enn en vanlig nettidiot som meg, og derfor tror jeg hun kan utgjøre en forskjell.

Men jeg synes innstillingene jeg møter her inne er litt skremmende. Det er som om folk forventer at f.eks. KJ på en eller annen bisarr måte skal trene dem tynne, sånn at de slipper å slite selv.

Ikke rart vi blir stadig tyngre. Vi er så bortskjemte blitt at vi forventer å få alt i fanget - selv en fin kropp, og det rases mot dem som forstår at dette er noe hver og en må gjøre selv.

Det forundrer meg at KJ får så mye pepper som hun gjør.

Jaja, alle ser jo hvordan det går.

Annonse

Gjest min tanke

Jo, det er det KJ har gjort, og hun gjorde det - i motsetning til nesten alle andre - på en måte der hun fokuserte på at det ikke finnes noen enkle løsninger.

De enkle løsningene har den ene etter den andre forsøkt, og resultatet er soleklart: 1. Vi blir stadig feitere. 2. Flere får livsstilsrelaterte sykdommer.

Det burde vært forsket litt på dette med sykdommene mange drar på seg. Jeg gjetter på at svært mange som ender opp med f.eks. diabetes har holdt på med nettopp den type idiotoppskrifter KJ taler midt imot.

Det er bra at noen sier det før enda flere blir syke. Jeg har sagt det her inne i 10 år, men ingen hører på meg. KJ har, med sin offentlige profil, muligheten til å nå ut til flere enn en vanlig nettidiot som meg, og derfor tror jeg hun kan utgjøre en forskjell.

Men jeg synes innstillingene jeg møter her inne er litt skremmende. Det er som om folk forventer at f.eks. KJ på en eller annen bisarr måte skal trene dem tynne, sånn at de slipper å slite selv.

Ikke rart vi blir stadig tyngre. Vi er så bortskjemte blitt at vi forventer å få alt i fanget - selv en fin kropp, og det rases mot dem som forstår at dette er noe hver og en må gjøre selv.

Det forundrer meg at KJ får så mye pepper som hun gjør.

Jaja, alle ser jo hvordan det går.

Men du ser vel også at det ikke har fungert?

Jeg er enig i forferdelig mye av det Jaquesson skriver. Jeg er imidlertid glad i å trene, er opptatt av kropp, kan godt tenke meg et utseende som Jaquesson (er ikke så altfor langt unna kroppsmessig), klarer å relatere meg til henne, og får ikke en følelse av at hun slakter meg. Dersom Jaquesson ønsker å nå slike som meg, så lykkkes hun godt. Vi blir enda mere motivert til å trene.

Men hun har ikke klart å nå de som virkelig er overvektige. Det må jo være en grunn til det. Du klarer imidlertid ikke å se at grunnen til det ligger i måten Jaquesson har formulert seg på? Hvis ikke årsaken ligger der, hvorfor treffer hun da ikke?

ShitDiddelyDo

Men du ser vel også at det ikke har fungert?

Jeg er enig i forferdelig mye av det Jaquesson skriver. Jeg er imidlertid glad i å trene, er opptatt av kropp, kan godt tenke meg et utseende som Jaquesson (er ikke så altfor langt unna kroppsmessig), klarer å relatere meg til henne, og får ikke en følelse av at hun slakter meg. Dersom Jaquesson ønsker å nå slike som meg, så lykkkes hun godt. Vi blir enda mere motivert til å trene.

Men hun har ikke klart å nå de som virkelig er overvektige. Det må jo være en grunn til det. Du klarer imidlertid ikke å se at grunnen til det ligger i måten Jaquesson har formulert seg på? Hvis ikke årsaken ligger der, hvorfor treffer hun da ikke?

Nei, jeg ser absolutt ikke at det ikke har fungert. KJ har ganske sikkert nådd ut til hauger av mennesker.

Men jeg tror, som deg, at hun ikke har nådd ut til de virkelige overvektige, men det var nok heller ikke disse KJ hadde fokuset på. Det jeg tror hun kan ha bidratt til er å åpne øynene til mange som ikke er virkelig overvektige, men som står i fare for å bli det, til å handle før den moderate overvekten ender i sykdommer og såpass problemer at det skal en del til for å gjøre noe med det.

Og det er disse det bør være fokus på. Disse er, i motsetning til de virkelig overvektige, ekstremt mange, og antallet har økt enormt de siste årene.

En del av dem som allerede er ekstremt overvektige trenger nok mer hjelp enn hva de selv kan lese seg opp til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...