Gå til innhold

skikk og bruk i begravelse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er litt forskjell fra kirke til kirke, fra krematorium til krematorium. Det er min erfaring iallefall. Noen steder sitter familie på høyre side, andre på venstre. Men du ser jo når du kommer inn hvor familien sitter. Så må en vurderer hvor en setter seg etter hvor nær familie eller venn en er, og etter hvor mange andre som er nærere enn en selv. Noen har jo kjempestor familie og da må en gjøre plass. Andre har nesten ingen, da kan de sette stor pris på at gode venner sitter ganske nær dem.

Gjest makan til frekkhet

Vi følte oss litt bortvist da vi var i min manns farmors begravelse,

vi var jo da blant de nærmeste ville jeg tro!

Men farmor hadde mange venner og naboer og kirken var fullsatt,

så vi fant oss en plass på bakerste rad til slutt, på høyre side!

Men da kom jaggu en frekking og sa at han måtte sitte der! Han var ikke i slekt engang!

Jeg har vært i mange begravelser og alltid vært slik at de nærmeste sitter på benkerad 1 og event. 2 om mange, gjerne på begge sider.

Familie forøvrig på venstre side og venner, naboer etc. på høyre. Vært sånn alltid der jeg har vært, mest i Osloområdet.

Annonse

Gjest skikk og bruk

Jeg har vært i mange begravelser og alltid vært slik at de nærmeste sitter på benkerad 1 og event. 2 om mange, gjerne på begge sider.

Familie forøvrig på venstre side og venner, naboer etc. på høyre. Vært sånn alltid der jeg har vært, mest i Osloområdet.

Hvor bør man da sette seg dersom man er tidligere familie (pga skilsmisse) men i slekt med dem som sitter på første benk?

Gjest Hulderen

Vi følte oss litt bortvist da vi var i min manns farmors begravelse,

vi var jo da blant de nærmeste ville jeg tro!

Men farmor hadde mange venner og naboer og kirken var fullsatt,

så vi fant oss en plass på bakerste rad til slutt, på høyre side!

Men da kom jaggu en frekking og sa at han måtte sitte der! Han var ikke i slekt engang!

Hvis kirken var fullsatt da dere kom, så tyder det på at dere var sent ute. Nærmeste familie sitter fremst, men de kommer som regel også tidligere enn de andre.

Gjest Elextra

Hvor bør man da sette seg dersom man er tidligere familie (pga skilsmisse) men i slekt med dem som sitter på første benk?

''Familie forøvrig på venstre side og venner, naboer etc. på høyre. Vært sånn alltid der jeg har vært, mest i Osloområdet.

''

Har vært på mange begravelser i Oslo-området, men har aldri lagt merke til dette. Tror ikke det har vært sidedelt i de begravelsene jeg har vært.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...