Gå til innhold

Forskjølelse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest eller hur

Mange forkjølelser sitter i leenge. Men det er også grader av forkjølelse, så hvorvidt du bør kontakte lege eller ikke vil jo avhenge av symptomene dine.

Formen er i grunn bra den, orker å jobbe, trene og være i aktivitet nå. Var sengeliggende de første dagene for ca 2 uker siden. Nå er det i grunn bare halsen, hoste og snørr (masse) igjen.

Takk for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355452-forskj%C3%B8lelse/#findComment-3053575
Del på andre sider

Gjest God bedring :)

Forkjølet på hva måte da?

Hvis det er en kraftig bihulebetennelse

eller halsbetennelse kan det være en ide å gå til lege.

Det spørs også hva slags jobb du er - hvorfor den henger i.

Da jeg jobbet i barnehage var vi mye ute i all slags vær og jeg fikk mye vind på meg, så jeg fikk en kraftig bihulebetennelse som ikke ville gå over, jeg hanglet i 1 1/2 mnd!

Kom meg til lege, han sykemeldte meg så jeg slapp å være ute i all slags vær, han mente det ikke var bra med trekk når jeg hadde bihulebetennelse.

Ellers skylte jeg nesen med saltvann og tok det med ro, og jeg ble bra :D

Langvarig halsbetennelse kan også skyldes at du smitter deg selv med tannbørsten, så en ide er å bytte ut tannbørsten :D

Skyll nesen med saltvannsdråper. Vanlige nesedråper skal kun brukes maks 10 dager i strekk.

Sørg for nok ro og hvile, ikke minst nok søvn! Stress er ikke bra for immunforsvaret.

Unngå kald trekk, kle deg godt - skjerf, lue, tykke sokker... unngå å bli våt og kald.

Kjerringråd: Honning, ingefær, lakris, solhatt..

Jeg har tydd til noe de selger på Vita: Sambucol active defence,

en mikstur som inneholder solhatt, propolis, sink, c-vitamin alle kjent for å være bra mot influensa og forkjølelse :D

Et annet kjerringråd er å drikke en kopp glovarm sterk te tilsatt ingefær, saften av en halv lime og søtet med et par teskjeer honning.

Varm drikke lindrer, dessuten liker ikke basselusker varme :D

Også hjelper det å pleie seg selv, legg deg i sofaen, godt støttet med puter bak deg, ha på en godfilm eller finn fram et blad eller en bok du liker,

kok deg varm deilig te (du kan få lov å drikke varm kakao eller melk med honning dersom du ikke er plaget med slim i halsen, er det slim vil melk tykne slimet og gjøre problemet verre), ha et teppe over deg og kos deg :) Kos er beste medisin.

Viktig å drikke nok også, helst vann og varme drikker (ikke melkebaserte som sagt hvis seigt slim), vann vil tynne slimet så det fortere kommer ut :)

Så må du bare ta tia til hjelp. 2 uker er ingenting, forkjølelse kan sitte i lenge det...

Men surkler det i brystet, er det en halsbetennelse som ikke vil gå over, øreverk,

bihulebetennelse - så ville jeg kontaktet lege og blitt bedre undersøkt i tilfelle du skulle trenge antibiotika.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355452-forskj%C3%B8lelse/#findComment-3053576
Del på andre sider

Formen er i grunn bra den, orker å jobbe, trene og være i aktivitet nå. Var sengeliggende de første dagene for ca 2 uker siden. Nå er det i grunn bare halsen, hoste og snørr (masse) igjen.

Takk for svar

Da er det nok bare å ta tiden til hjelp :)

Pass på å hvile deg nok. Kroppen trenger hvile for å kunne bruke kreftene på å gjøre deg bra. Også bør du passe på å spise sunt og godt :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355452-forskj%C3%B8lelse/#findComment-3053578
Del på andre sider

Takk for svar

Det er ikke bra å hardtrene om du er forkjølet, det kan gjøre ting verre.

KOndisjonstrening og sånn er fy fy.

Du kan godt trene, men du bør sakke tempoet og intensiteten litt. Kroppen trenger ro og hvile for å komme seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355452-forskj%C3%B8lelse/#findComment-3053580
Del på andre sider

Annonse

Gjest eller hur

Forkjølet på hva måte da?

Hvis det er en kraftig bihulebetennelse

eller halsbetennelse kan det være en ide å gå til lege.

Det spørs også hva slags jobb du er - hvorfor den henger i.

Da jeg jobbet i barnehage var vi mye ute i all slags vær og jeg fikk mye vind på meg, så jeg fikk en kraftig bihulebetennelse som ikke ville gå over, jeg hanglet i 1 1/2 mnd!

Kom meg til lege, han sykemeldte meg så jeg slapp å være ute i all slags vær, han mente det ikke var bra med trekk når jeg hadde bihulebetennelse.

Ellers skylte jeg nesen med saltvann og tok det med ro, og jeg ble bra :D

Langvarig halsbetennelse kan også skyldes at du smitter deg selv med tannbørsten, så en ide er å bytte ut tannbørsten :D

Skyll nesen med saltvannsdråper. Vanlige nesedråper skal kun brukes maks 10 dager i strekk.

Sørg for nok ro og hvile, ikke minst nok søvn! Stress er ikke bra for immunforsvaret.

Unngå kald trekk, kle deg godt - skjerf, lue, tykke sokker... unngå å bli våt og kald.

Kjerringråd: Honning, ingefær, lakris, solhatt..

Jeg har tydd til noe de selger på Vita: Sambucol active defence,

en mikstur som inneholder solhatt, propolis, sink, c-vitamin alle kjent for å være bra mot influensa og forkjølelse :D

Et annet kjerringråd er å drikke en kopp glovarm sterk te tilsatt ingefær, saften av en halv lime og søtet med et par teskjeer honning.

Varm drikke lindrer, dessuten liker ikke basselusker varme :D

Også hjelper det å pleie seg selv, legg deg i sofaen, godt støttet med puter bak deg, ha på en godfilm eller finn fram et blad eller en bok du liker,

kok deg varm deilig te (du kan få lov å drikke varm kakao eller melk med honning dersom du ikke er plaget med slim i halsen, er det slim vil melk tykne slimet og gjøre problemet verre), ha et teppe over deg og kos deg :) Kos er beste medisin.

Viktig å drikke nok også, helst vann og varme drikker (ikke melkebaserte som sagt hvis seigt slim), vann vil tynne slimet så det fortere kommer ut :)

Så må du bare ta tia til hjelp. 2 uker er ingenting, forkjølelse kan sitte i lenge det...

Men surkler det i brystet, er det en halsbetennelse som ikke vil gå over, øreverk,

bihulebetennelse - så ville jeg kontaktet lege og blitt bedre undersøkt i tilfelle du skulle trenge antibiotika.

Takk for svar.

Det er nok ikke noe så alvorlig som halsbetennelse eller slike ting. Var i skikkelig dårlig form for to uker siden, da var jeg sengeliggende i 3 dager.

Ellers er formen bra nå, er på jobb (kontor) og klarer også å trene litt (men det er kanskje ikke det lureste nå)

Det er i grunn hoste, halsondt, og snørr som plager meg nå. Men litt mer hvile etter jobb hadde sikkert ikke vært dumt.

Takk for svar og gode råd

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355452-forskj%C3%B8lelse/#findComment-3053585
Del på andre sider

Gjest eller hur

Det er ikke bra å hardtrene om du er forkjølet, det kan gjøre ting verre.

KOndisjonstrening og sånn er fy fy.

Du kan godt trene, men du bør sakke tempoet og intensiteten litt. Kroppen trenger ro og hvile for å komme seg.

Ja - ser jeg burde nok roe ned litt på dette området. Ikke så lett dette, men må nok bare....

Takk for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355452-forskj%C3%B8lelse/#findComment-3053588
Del på andre sider

Takk for svar.

Det er nok ikke noe så alvorlig som halsbetennelse eller slike ting. Var i skikkelig dårlig form for to uker siden, da var jeg sengeliggende i 3 dager.

Ellers er formen bra nå, er på jobb (kontor) og klarer også å trene litt (men det er kanskje ikke det lureste nå)

Det er i grunn hoste, halsondt, og snørr som plager meg nå. Men litt mer hvile etter jobb hadde sikkert ikke vært dumt.

Takk for svar og gode råd

men er du mann? Ingen blir så syke av forkjølelse som menn, det er vitenskapelig bevist ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355452-forskj%C3%B8lelse/#findComment-3053592
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...