Gå til innhold

når pårørende ikke ønsker blomster ved dødsfall

Anbefalte innlegg

Gjest mye rart en kan lure på

Jeg personlig ville heller ikke ha hatt noen blomster til hjemmet,blir fort mye...for mye....

Men ville du hatt noe annet?

Kanskje man kan legge alle blomstene på graven til vedkommende. Et greit alternativ?

Fortsetter under...

Gjest Sara sin mamma

Vi mistet et barn for endel år siden, og vi hadde ingen blomsterreservasjon i dødsannonsen. Det kom utrolig mye blomster, helt vanvittige mengder.

Vi satte stor pris på det, for med blomstene fulgte det kort. Kortene har vi tatt godt vare på, det var omsorg i alle - også de som det "bare" sto kondolerer på. De fleste sto det mer på. Det var veldig fint å ta dem fram igjen senere, for når det sto på som verst var vi knapt nok bevisste nok til å vite hvem som var rundt oss, langt mindre hvem som tok kontakt.

De som ikke vil ha blomster skriver gjerne "like kjært som blomster osv.", slik at folk har et valg. Noen takler ikke oppmerksomhet, og jeg vet om eksempler i skilte familier hvor man ikke blir enige om _hvor_ blomstene skal leveres. Derfor ingen blomster (f.eks. der foreldrene er skilte).

Jeg vil gjerne gi oppmerksomhet når noen jeg kjenner dør. Hvis de ikke vil ha blomster eller gave, så tror jeg at jeg ville blitt veldig usikker på om jeg overhode kunne ta kontakt. Blomster er også en måte å vise sin sorg på, det er ikke bare nærmeste familie som har et sørgebehov.

Men likevel får jeg en litt følelse av " la oss være i fred"-holdning når noen skriver det. Det er sikkert ikke ment som det, men da hadde jeg lurt på hva de ellers ville ha.

Hadde jeg mistet noen jeg var glad i så hadde jeg satt pris på alle som kom med blomster selv om det ble vel mye av det. Å se alle blomstene ville minne meg om alle som brydde seg. Hva jeg gjorde med blomstene i praksis blir jo en annen sak.

men er sikkert ikke alle som orker alt det styret med blomster, selv om det er hyggelig..

Vet ikke hvorfor egentlig, men vi er så forskjellige i tanker og reaksjoner ved et dødsfall. Noen synes blomsterduften er uutholdelig hvis huset fylles opp, noe det lett gjør.

Jeg synes det er flott med blomster til alle anledninger, og har følt ved dødsfall at det på en måte er godt med den omtanken og etter en tid godt og lese kortene.

Min søster mistet mannen sin nylig, og hun var veldig delt i tankene. Hun ble glad for alle blomster, brev og telefoner, samtidig som hun for hver bukett som kom synes det var så ille. Men det var jo ikke blomstene og omtanken hun syntes var ille men situasjonen.

Hvis det står i en dødsannonse at blomster ikke ønskes til hjemmet, og jeg føler at jeg ønsker å vise min deltagelse, sender jeg blomster til begravelse/bisettelse eller gir minnegave. Da kommer jo også kortene til de etterlatte.

Eller tar en telefon hvis det er naturlig.

''Andre kan vel ha ønske om at det ikke gis blomster fordi de synes det er unødvendig pengebruk? Mange skriver jo "istedenfor blomster ønskes en gave til kreftsaken". osv

''

Noen skriver også. Like kjært som blomster er en gave til kreftsaken osv

Husker en gang at det var en fyr som døde etter å ha fått en blomsterpotte i hodet. I dødsannonsen sto det " vennligst ingen blomster til hjemmet". Da hadde jeg ingen problemer med å forstå grunnen til det ;)

Uffda, he he...

Annonse

Men da risikerer de jo å ikke få noen blomster i det hele tatt, eller veldig få. Er ikke det også litt trist?

jeg tror jeg heller ville formulert det som " like kjært som blomster er en gave til kreftsaken osv" eller " istedenfor blomster ønsker vi en gave til ...."

Når det bare står "ingen blomster til hjemmet" så får jeg en følelse av å bli litt avvist når jeg funderer på hva jeg kan bidra med. Noen ganger blir ord fattige, og folk kan ha vansker med å uttrykke seg. Å få mange blomster, selv om det blir vel mye av dem vitner jo om at folk bryr seg. Mange er sikkert også usikre på hva de kan gi hvis de ikke kan gi blomster. Hva er passende liksom?

Jeg ser på det å gi blomster som en symbolsk handling. Hva de pårørende gjør med blomstene etterpå er ikke så viktig for meg. Men fint om de tar vare på kondolansekortet.

kanskje man heller burde skrive: istedenfor blomster vil vi gjerne ha konfekt, marsipankake osv. det hadde jo vært originalt ;)

Jeg er langt på vei enig med deg. Jeg ville nok også heller skrevet "like kjært som blomster er en gave til kreftsaken".

Når jeg tenker på meg selv, ønsker jeg ikke blomster i hjemmet. Hovedgrunnen min går nok på det praktiske. Har ikke all verden av blomster nå, og da heller ikke potteskjulere eller vaser. Altså vil en gjeng blomster på en måte skape kaos. Da ville jeg heller fått sendt blomster til kirka på begravelses dagen.

Men uten at jeg ville bedt om det, tror jeg nok at jeg ville satt pris på et kort, en telefon eller spørsmål om hjelp til praktiske ting. Bake kake/lage mat til gravølet eller noe liknende. For det er godt å kjenne at det er mennesker der ute som bryr seg.

Gjest mye en kan lure på

Jeg er langt på vei enig med deg. Jeg ville nok også heller skrevet "like kjært som blomster er en gave til kreftsaken".

Jeg tror vel også at de som har denne reservasjonen i dødsannonsen har opplevd en del dødsfall tidligere. Hvis noen i min familie døde brått og jeg var i stor sorg, så tror jeg ikke at reservasjon mot blomster var det jeg hadde kommet på når jeg satt i begravelsesbyrået og skulle ordne det praktiske rundt dødsfallet.

Kanskje man heller skulle ønske seg konfekt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...