Gå til innhold

Dilemma

Gjest hjelp en prøvende kvinne

Anbefalte innlegg

Gjest hjelp en prøvende kvinne

Egentlig så vet jeg ikke om dere kan hjelpe meg med dette, men skriver alikevel.

Vi prøver å få barn, (har ikke prøvd så lenge, så jeg innbiller meg at jeg blir gravid med det første,noe som er ikke er bra), men vi ønsker også å reise, men jeg har lest at det ikke anbefales å reise med fly i begynnelsen av svangerskapet. Men så er det dumt å ikke reise heller, for det kan jo ta flere år å bli gravid og skal jeg da ikke reise i flere år, i tilfelle jeg plutselig finner ut at jeg er gravid? Nei, det blir for dumt.

Ikke kan jeg kjøpe billetter også få pengene tilbake heller, så jeg vet egentlig ikke hva som er det beste å gjøre. Man har ikke lyst til å ta sjansen heller, når man leser om at man helst ikke skal fly mellom uke 8 og 12 pga at da utvikler hjernen seg, og pga strålefare så anbefales det ikke.

Utklipp fra lommelegen:

Den mest sensible perioden for strålepåvirkning av fosteret er fra 8.-14. svangerskapsuke. I denne perioden utvikler både hjernen og nervesystemet seg hos fosteret. Stråledosen er avhengig av flyhøyden og flytiden.

Hva synes dere??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355522-dilemma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns du skal leve som normalt helt til du VET at du er gravid. Du kommer aldri til å bli gravid hvis du skal styre og tenke og ta slike hensyn.

Jeg trodde det var på slutten av svangerskapet man ikke skulle fly jeg... men meg kan du ikke stole på, for jeg har fått ungene mine på en annen måte :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355522-dilemma/#findComment-3054522
Del på andre sider

Annonse

Gjest kommer an på hvor du reiser også

Akkurat strålepåvirkningen på fosteret de timene dere er i luften hadde ikke fått meg til å la være å fly en enkelt gang (at feks flyvertinner får tilbud om bakkejobb er en helt annen problemstilling, de er i flyet _veldig_ mye),

Så det kommer an på hva slags reise det er snakk om. Jeg hadde ikke valgt å planlegge en stor, dyr og eksotisk "once-in-a-lifetime"-reise til et tidspunkt der det var stor sansynlighet for at jeg var gravid. Første trimester er det mange som er utrolig trøtte (sover mer enn halve døgnet) og / eller utrolig kvalme, og da er det best å kunne gå rett hjem fra jobb og legge seg..

I tillegg skal man ta en del hygiene- og mathensyn når man er gravid, som kan være vanskelig noen steder i verden.

Og, 10-35% av alle begynte svangerskap ender i en tidlig abort før uke 12 (de fleste bare som en forsinket mens, mens noen er kraftige og langvarige blødninger, og / eller hvor en utskrapning på sykehus er nødvendig). Jeg har reist sammen med en venninne som mistet i uke 9 mens vi fløy til USA, det var utrolig mye blod (og tårer) og lite greit å skulle være fem timer til på flyet..

Men jeg har fløyet langt som gravid (til Canada), og mye som gravid (innenlands) og det har gått helt fint. Man skal passe på å ikke sitte trangt og stille for lenge pga blodpropprisiko, så oppå gå i midtgangen ofte er viktig (og er man langt på vei kan støttestrømper være veldig lurt).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355522-dilemma/#findComment-3054682
Del på andre sider

Akkurat strålepåvirkningen på fosteret de timene dere er i luften hadde ikke fått meg til å la være å fly en enkelt gang (at feks flyvertinner får tilbud om bakkejobb er en helt annen problemstilling, de er i flyet _veldig_ mye),

Så det kommer an på hva slags reise det er snakk om. Jeg hadde ikke valgt å planlegge en stor, dyr og eksotisk "once-in-a-lifetime"-reise til et tidspunkt der det var stor sansynlighet for at jeg var gravid. Første trimester er det mange som er utrolig trøtte (sover mer enn halve døgnet) og / eller utrolig kvalme, og da er det best å kunne gå rett hjem fra jobb og legge seg..

I tillegg skal man ta en del hygiene- og mathensyn når man er gravid, som kan være vanskelig noen steder i verden.

Og, 10-35% av alle begynte svangerskap ender i en tidlig abort før uke 12 (de fleste bare som en forsinket mens, mens noen er kraftige og langvarige blødninger, og / eller hvor en utskrapning på sykehus er nødvendig). Jeg har reist sammen med en venninne som mistet i uke 9 mens vi fløy til USA, det var utrolig mye blod (og tårer) og lite greit å skulle være fem timer til på flyet..

Men jeg har fløyet langt som gravid (til Canada), og mye som gravid (innenlands) og det har gått helt fint. Man skal passe på å ikke sitte trangt og stille for lenge pga blodpropprisiko, så oppå gå i midtgangen ofte er viktig (og er man langt på vei kan støttestrømper være veldig lurt).

dette svaret til dagens mest positive!

Alle som ønsker å bli gravid kan herved mure seg inne hjemme mens de venter på spontanaborten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355522-dilemma/#findComment-3054690
Del på andre sider

Jeg er enig i at det blir for dumt å la være.

Vi strevde i årevis med å avle barn nr. to. Det var ille nok som det var, om jeg ikke i tillegg skulle sløyfet vin, flyreiser og alt som _kanskje_ kan være lurt å la være. For noen kan det ta lang tid (eller ikke skje i det hele tatt), og da er det leit om man har skrudd av mange av livets goder i mellomtiden.

Det er mange ting som avgir stråling, f.eks. skjermer, mobiler, el-utstyr osv. De aller fleste fostre utvikler seg fullstendig normalt allikevel.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355522-dilemma/#findComment-3054696
Del på andre sider

''Første trimester er det mange som er utrolig trøtte (sover mer enn halve døgnet) og / eller utrolig kvalme, og da er det best å kunne gå rett hjem fra jobb og legge seg..''

Hvis man er så uheldig å bli så dårlig, kan vel en feriereise være like behagelig som å tilbringe all våkentiden på jobb?

Jeg synes du har et forholdsvis pessimistisk syn på svangerskap. Skjønner at det var ille for venninnen din, men dette er ikke noe som skjer ofte. Da hadde de nektet å ta gravide om bord.

Du har rett i at spontanabort er forholdsvis vanlig, jeg vil bare skape litt balanse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355522-dilemma/#findComment-3054698
Del på andre sider

Annonse

Gjest enig i at det kommer an på

''Første trimester er det mange som er utrolig trøtte (sover mer enn halve døgnet) og / eller utrolig kvalme, og da er det best å kunne gå rett hjem fra jobb og legge seg..''

Hvis man er så uheldig å bli så dårlig, kan vel en feriereise være like behagelig som å tilbringe all våkentiden på jobb?

Jeg synes du har et forholdsvis pessimistisk syn på svangerskap. Skjønner at det var ille for venninnen din, men dette er ikke noe som skjer ofte. Da hadde de nektet å ta gravide om bord.

Du har rett i at spontanabort er forholdsvis vanlig, jeg vil bare skape litt balanse.

jeg er enig i at det ble en voldsom samling negative ting. men hovedpoenget slik jeg forsto det er vel at det er forskjell på hva slags reise. Hvis det er den reisen man har råd til en gang i livet, og som er veldig eksotisk og langt vekk, så ville jeg ikke planlagt den til et tidlspunkt der det var stor sansynlighet for at jeg var i føste trimester.

En deilig avslappende "sydentur" til et sted man ikke trenger vaksiner osv, må være helt deilig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355522-dilemma/#findComment-3054722
Del på andre sider

dette svaret til dagens mest positive!

Alle som ønsker å bli gravid kan herved mure seg inne hjemme mens de venter på spontanaborten.

Herregud, ja. Og mens de venter på spontanaborten, kan de holde seg beskjeftiget med trøtthet, kvalme, matforgiftning og blodpropp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355522-dilemma/#findComment-3055027
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...