Gå til innhold

Noen som har bleket tennene her?

Anbefalte innlegg

Gjest på tide med et hvitt smil

Jeg vurderer å få bleket tennene.

Jeg har skjønt at det er flere metoder å gjøre det på.

Stemmer det at ved noen metoder kan tennene (belegget) bli svekket slik at man lettere får hull etterpå? (tannlegen min nevnte det). Og at noen metoder gjør tennene kunstig hvite så det ser unaturlig ut?

Hvilken metode har du brukt, til hvilken pris, og er du fornøyd eller ikke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355560-noen-som-har-bleket-tennene-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frk Rosenkranz

Jeg har kun forsøkt hjemmebleking.

ene gangen prøvde jeg med skinner, men de passet ikke mine tenner,

dessuten gled geleen vekk slik at blekemiddelet ikke kom jevnt på tennene.

Tennene ble lysere, men de ble litt marmorerte da blekemiddelet ikke traff overalt.

Dessuten så har jeg fyllinger i tenna og dette gjør at d ikke trekker til seg like mye blekemiddel overalt.

Det jeg har vært mest fornøyd med er en slags blekepenn,

en pensel i hver side, aksellerator og blekemiddel. Da penslet jeg bare tennene, gliste litt til det tørket (1-5 min tror jeg). Fikk naturlig hvite tenner av dette.

Men skal jeg virkelig bleke vil jeg gjøre d hos tannlege, selv om det er noe dyrere :)

candyqueen_83

Jeg gjorde det for noen år siden. Ikke hos tannlege, men hos en hudpleiesalong. Jeg mener dama som utførte det også var tannpleier e.l da Det tok vel en times tid tror jeg, og hun hadde tilbud akkurat da så jeg tror jeg betalte rundt 1000 kr. Ble mye tror her, for det var rundt 4 år siden :o)

Jeg hadde ikke veldig misfargede tenner da så jeg så ikke veldig stor forskjell selv. Men andre mente da de så litt forskjell. Vet ikke om jeg gidder å gjøre det igjen egentlig. Da må tennene i såfall bli mer misfargede først.

Gjest smileys

Ja, dette kan jeg mye om.

1 - gjør det hos en tannklinikk, så du får en undersøkelse først. Tenner med hull kan ta skade av blekemiddel.

2 - om du velger klinikkbleking (oftest med lampe) er dette raskest og enklest, men det kan ise en del underveis og en dag eller to etterpå. Som regel veldig bra resultat. Iddeellt for dem som ikke orker styre med skinner hjemme i 7-10 dager. SOm regel må du ligge unna misfargende mat og drikke i 24 timer etterpå.

3 - Har du ising i tennene til vanlig, bør du velge hjemmebleking med skinner. Det finnes ulike styrker, men denne metoden er uansett å anbefale. Det er milde blekemidler over lang tid, kontra sterkt middel på en time som i punktet over. Da har du også skinnene klare til neste gang du vil bleke, så trenger du bare kjøpe blekemiddel (men sørg for at tennene er hull-frie). Du bør ikke gjøre hjemmebleking dersom du røyker, da denne kombinasjonen gir økt risiko for munnkreft. Du må unngå kaffe, te, rødvin, appelsinjuice og andre sterke fargestoffer hele perioden hjemmebleking pågår.

4 - det er misfarging som blekes. Har du fra naturens side gule tenner, vil ikke disse få så godt resultat. Fyllinger og evt kroner/broer vil ikke blekes. Rotfylte tenner er også usikre ift effekt, men det blir som oftest bra. Hvis ikke kan rotfylte tenner blekes innvendig. Og fyllinger kan skiftes.

5 - du skal heller ikke bleke hvis du er gravid eller ammer.

6 - så lenge du får dette gjort profesjonelt i kombinasjon med en full tannsjekk, er det ingen skadelige effekter påvist av tannbleking (Statens strålevern og NIOM hadde en stor gjennomgang av ulike tannblekingssystemer senest i 2009)

Bare spør om du lurer på noe mer :)

Annonse

Gjest på tide med et hvitt smil

Ja, dette kan jeg mye om.

1 - gjør det hos en tannklinikk, så du får en undersøkelse først. Tenner med hull kan ta skade av blekemiddel.

2 - om du velger klinikkbleking (oftest med lampe) er dette raskest og enklest, men det kan ise en del underveis og en dag eller to etterpå. Som regel veldig bra resultat. Iddeellt for dem som ikke orker styre med skinner hjemme i 7-10 dager. SOm regel må du ligge unna misfargende mat og drikke i 24 timer etterpå.

3 - Har du ising i tennene til vanlig, bør du velge hjemmebleking med skinner. Det finnes ulike styrker, men denne metoden er uansett å anbefale. Det er milde blekemidler over lang tid, kontra sterkt middel på en time som i punktet over. Da har du også skinnene klare til neste gang du vil bleke, så trenger du bare kjøpe blekemiddel (men sørg for at tennene er hull-frie). Du bør ikke gjøre hjemmebleking dersom du røyker, da denne kombinasjonen gir økt risiko for munnkreft. Du må unngå kaffe, te, rødvin, appelsinjuice og andre sterke fargestoffer hele perioden hjemmebleking pågår.

4 - det er misfarging som blekes. Har du fra naturens side gule tenner, vil ikke disse få så godt resultat. Fyllinger og evt kroner/broer vil ikke blekes. Rotfylte tenner er også usikre ift effekt, men det blir som oftest bra. Hvis ikke kan rotfylte tenner blekes innvendig. Og fyllinger kan skiftes.

5 - du skal heller ikke bleke hvis du er gravid eller ammer.

6 - så lenge du får dette gjort profesjonelt i kombinasjon med en full tannsjekk, er det ingen skadelige effekter påvist av tannbleking (Statens strålevern og NIOM hadde en stor gjennomgang av ulike tannblekingssystemer senest i 2009)

Bare spør om du lurer på noe mer :)

Tusen takk for et grundig svar!

Jeg har to spørsmål til:

Hvor lenge varer tannblekingen? Jeg trodde man kunne bleke en gang for alle?

Hva koster det?

Gjest Smileys

Tusen takk for et grundig svar!

Jeg har to spørsmål til:

Hvor lenge varer tannblekingen? Jeg trodde man kunne bleke en gang for alle?

Hva koster det?

Varighet er individuelt. Nei, bleking er ikke permanent, og årsaken er at ny misfarging daglig tilføres fra mat og drikke. Noen tenner tar lettere til seg misfarging enn andre. Røyking er det mest misfargende. I tillegg til rødvin, te, kaffe.

Hos noen vil tennene holde seg hvitere hele livet, enn de var før blekingen. Hos andre vil det gå tilbake. Akkurat hvor lenge det varer er umulig å si.

Pris varierer også voldsomt. Søk på "tannbleking tilbud" på nettet, og legg til stedet du bor, så kanskje du finner priser du kan sammenligne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...