Gå til innhold

hjelp til mattespørsmål

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

''en sykkel kostet 6979 kr, moms 25 prosent.Hva koster da sykkelen uten moms. Hvordan regner man ut dette på en grei måte''

Først finner du ut hva 1% av 6979 kr er, altså 6979 kr : 100 = 69,79 kr. Så ganger du dette med 25 for å finne momsen (som var på 25%), altså 69,79 kr x 25 = 1744,75 kr

Så trekker du fra momsen: 6979 kr - 1744,75 kr = 5234,25 kr

Jeg håper du skjønte hva jeg gjorde :o)

Annonse

''en sykkel kostet 6979 kr, moms 25 prosent.Hva koster da sykkelen uten moms. Hvordan regner man ut dette på en grei måte''

Først finner du ut hva 1% av 6979 kr er, altså 6979 kr : 100 = 69,79 kr. Så ganger du dette med 25 for å finne momsen (som var på 25%), altså 69,79 kr x 25 = 1744,75 kr

Så trekker du fra momsen: 6979 kr - 1744,75 kr = 5234,25 kr

Jeg håper du skjønte hva jeg gjorde :o)

Dette er jo feil, filiokus...?

hvorfor

Hvis man sier at prisen på varen uten moms er 100%, så vil prisen på varen med moms være 125%.

For å regne "motsatte vei", må du gå fra 125 til 100. Du kan da dele på 125 og gange med 100, eller hvis du vil gjøre kun én operasjon: dele med 1,25.

Aiai. Fort i svingene. Jeg tenkte på momsen som 25% av totalpris.

Skal holde meg unna mattespm heretter :o)

Det der blir riktig hvis du starter med prisen uten moms og skal finne prisen inkl. moms.

Bortsett fra at du da må legge til, ikke trekke fra, 25%.

Det der blir riktig hvis du starter med prisen uten moms og skal finne prisen inkl. moms.

Bortsett fra at du da må legge til, ikke trekke fra, 25%.

Skjønte det. Håper jeg ikke har forvirret trådstarter helt, hehe. Sukk, min mattelærermann ville gremmet seg ;o)

Annonse

Gjest svar fort

Skjønte det. Håper jeg ikke har forvirret trådstarter helt, hehe. Sukk, min mattelærermann ville gremmet seg ;o)

jeg trodde også at dette var måten å regne det ut på, har et barn som er ungdomsskoleelev,og hun trengte hjelp, og jeg forklarte henne samme måte som du:-)Men jeg synest denne riktige måten er litt avansert for en 8 klassing, skjønner det ikke helt selv,men hva man kan få hjelp til her inne på Dol:-)

Gjest svar fort

Hvis man sier at prisen på varen uten moms er 100%, så vil prisen på varen med moms være 125%.

For å regne "motsatte vei", må du gå fra 125 til 100. Du kan da dele på 125 og gange med 100, eller hvis du vil gjøre kun én operasjon: dele med 1,25.

godt forklart:-)Takk og takk til alle andre også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...