Gå til innhold

Graviditet og medisiner mot astma


Ulrikke

Anbefalte innlegg

Jeg er 26 år og sluttet på p-pillen for et par uker siden. Samboeren og jeg skal prøve å bli foreldre.

Så kom jeg til å tenke på en ting. Jeg har astma og allergi, og bruker Pulmicort 200mg to ganger daglig, og Ventoline dersom jeg blir tett. Jeg bruker også Nasacort nesespray.

Jeg har lest at særlig Pulmicort bare skal brukes av gravide der det er "tvingende nødvendig". Jeg har vært hos lege og spurt om dette, hun sa at jeg bare skulle fortsette å bruke den samme medisinen. Jeg vil gjerne tro på dette, men da jeg hadde en spontanabort for et par år siden, vil jeg gjerne høre flere meninger om dette. Jeg vil så nødig oppleve det samme en gang til, og vil derfor unngå å bruke mer medisiner enn jeg må.

Må legge til at dersom jeg ikke bruker Pulmicort, må jeg ta Ventoline opptil 5 ganger daglig, og det er vel heller ikke noen god løsning...

Håper på noen tanker omkring dette! På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Kjære Ulrikke. Kortisonpreparater skal brukes med forsiktighet under svangerskap,men det blir i tilfellet med astma en totalvurdering,da barnet ikke har det spesielt bra hvis moren sliter med sin astma.Hvis reduksjon av Pulmicort medfører behov av feks.Ventoline 5 ganger daglig,er nok dette ingen god løsning.Du bør derfor drøfte medisineringen med legen din forløpende under svangerskapet,slik at justeringer blir gjort ift.hva som er best for deg og barnet.

Informasjon via internett erstatter ikke en legekonsultasjon.For en sikker vurdering av problemet du tar opp i brevet,bør du derfor rådføre deg med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...