Gå til innhold

Smelte sjokolade i micro'n

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

....? Dette skjønte jeg ikke. :-)

En mikrobølgeovn overfører radioenergi til vannmolekyler i maten, slik at disse vibrerer og maten blir varm.

Hvis det ikke er noen vannmolekyler inne i mikrobølgeovnen (for eksempel, hvis det bare er litt sjokolade, eller tørr mat), så er dte ingenting som kan absorbere energien, og den går tilbake inn i ovnen. (Jeg antar nye ovner har beskyttelse mot dette, men ikke alle.)

Derfor foreslo jeg at hun satt et glass vann inn i mikrobølgeovnen, slik at i hvert fall noe absorberer energien (hvis det er lite sjokolade).

Siden vann kan koke, og forme en boble vann, så er det smart å sette noe som bryter overflaten i glasset. Da får man ikke én stor boble som søler vann overalt.

Så enkelt, og så komplisert!

Med vennlig hilsen

Gjest verinoca

En mikrobølgeovn overfører radioenergi til vannmolekyler i maten, slik at disse vibrerer og maten blir varm.

Hvis det ikke er noen vannmolekyler inne i mikrobølgeovnen (for eksempel, hvis det bare er litt sjokolade, eller tørr mat), så er dte ingenting som kan absorbere energien, og den går tilbake inn i ovnen. (Jeg antar nye ovner har beskyttelse mot dette, men ikke alle.)

Derfor foreslo jeg at hun satt et glass vann inn i mikrobølgeovnen, slik at i hvert fall noe absorberer energien (hvis det er lite sjokolade).

Siden vann kan koke, og forme en boble vann, så er det smart å sette noe som bryter overflaten i glasset. Da får man ikke én stor boble som søler vann overalt.

Med vennlig hilsen

...ah... Det var helt nytt for meg. Er det skadelig for microen om energien går tilbake? Eller betyr det bare at sjokoladen ikke smelter effektivt?

Annonse

Med vennlig hilsen

''Så enkelt, og så komplisert!''

WOW, det var komplisert og jeg er imponert! Dette forklarer nok noen mislykka mikrobølgeovn-prosjekter jeg har hatt, ja :-/

Takk for godt tips :-)

...ah... Det var helt nytt for meg. Er det skadelig for microen om energien går tilbake? Eller betyr det bare at sjokoladen ikke smelter effektivt?

Hei,

Det er skadelig for de gamle (det er derfor det står at du aldri skal kjøre de tomme); jeg antar at de nye har beskyttelse, men har ikke undersøkt.

Med vennlig hilsen

Gjest verinoca

''Så enkelt, og så komplisert!''

WOW, det var komplisert og jeg er imponert! Dette forklarer nok noen mislykka mikrobølgeovn-prosjekter jeg har hatt, ja :-/

Takk for godt tips :-)

Ble så nysgjerrig på dette, hva slags prosjekter har mislyktes i microen? :-)

Annonse

Ble så nysgjerrig på dette, hva slags prosjekter har mislyktes i microen? :-)

''Ble så nysgjerrig på dette, hva slags prosjekter har mislyktes i microen?''

Tja, hvor skal jeg begynne, tro?

Jeg fikk en superavansert micro i gave for et par år siden, og har aldri hatt så mange uhell i løpet av årene med min gamle trauste fra ca 1990.. Den nye har et instruksjonshefte på størrelse med Knausgårds romaner, samt en DVD jeg ikke har sett.

* Varming av "tørr" mat gjør den enda tørrere, knask, knask

* Ostesmørbrød blir kokt

* Grønnsaker og poteter er rå inni og kokte utenpå

* Ei fossen kake på tineprogrammet rant bokstavelig talt ut av microen da jeg åpna døra - og det i en "fin" anledning

Lista kan gjøres veldig lang og jeg bør nok lese mursteinen av ei instruksjonsbok.. Inntil da putter jeg inn et glass vann med ei treskei om jeg ikke bruker komfyren / steikeovnen ;-D

Gjest verinoca

''Ble så nysgjerrig på dette, hva slags prosjekter har mislyktes i microen?''

Tja, hvor skal jeg begynne, tro?

Jeg fikk en superavansert micro i gave for et par år siden, og har aldri hatt så mange uhell i løpet av årene med min gamle trauste fra ca 1990.. Den nye har et instruksjonshefte på størrelse med Knausgårds romaner, samt en DVD jeg ikke har sett.

* Varming av "tørr" mat gjør den enda tørrere, knask, knask

* Ostesmørbrød blir kokt

* Grønnsaker og poteter er rå inni og kokte utenpå

* Ei fossen kake på tineprogrammet rant bokstavelig talt ut av microen da jeg åpna døra - og det i en "fin" anledning

Lista kan gjøres veldig lang og jeg bør nok lese mursteinen av ei instruksjonsbok.. Inntil da putter jeg inn et glass vann med ei treskei om jeg ikke bruker komfyren / steikeovnen ;-D

Haha, går det virkelig an? Instruksjonsvideo og greier, det må jeg si var fancy.. :-)

Med vennlig hilsen

''Siden vann kan koke, og forme en boble vann, så er det smart å sette noe som bryter overflaten i glasset. Da får man ikke én stor boble som søler vann overalt.

- men risikerer man ikke å få vanndamp i sjokoladen? Blir den ikke ødelagt da?

Jeg smelter sjokolade i mikroen uten vann og det har gått helt fint. -bortsett fra den ene gangen hvor jeg lot den stå for lenge. Da ble det en brent klump i midten av den :-S

hidi, the scorpion

''Siden vann kan koke, og forme en boble vann, så er det smart å sette noe som bryter overflaten i glasset. Da får man ikke én stor boble som søler vann overalt.

- men risikerer man ikke å få vanndamp i sjokoladen? Blir den ikke ødelagt da?

Jeg smelter sjokolade i mikroen uten vann og det har gått helt fint. -bortsett fra den ene gangen hvor jeg lot den stå for lenge. Da ble det en brent klump i midten av den :-S

''- men risikerer man ikke å få vanndamp i sjokoladen? Blir den ikke ødelagt da?''

Nei, det ødelegger ikke sjokoladem, men hindrer den fra å tørke.... Man det går fint uten bann, men da må man passe på hele tiden, og ikke bruke for sterk varme!

*har erfaring med smeltet tørr sjokolade i mikroèn, hrmp*

Haha, går det virkelig an? Instruksjonsvideo og greier, det må jeg si var fancy.. :-)

Jepp, det er så fancy at jeg mister motet og tar "prøv-og-feil-metoden" uten nevneverdig hell..

Det resulterer f.eks i at et ostesmørbrød blir kokt på "Crisp-funksjonen", sukk :-/

Lenge leve den gode, gamle steikeovnen!

hidi, the scorpion

Jepp, det er så fancy at jeg mister motet og tar "prøv-og-feil-metoden" uten nevneverdig hell..

Det resulterer f.eks i at et ostesmørbrød blir kokt på "Crisp-funksjonen", sukk :-/

Lenge leve den gode, gamle steikeovnen!

''Lenge leve den gode, gamle steikeovnen!''

Kunne ikke sagt det bedre selv:) MIn mikro, er 20 år gammel, men fungerer perfekt til oppvarming av mat, ostesmørbrød og langsom tining.... Holder lenge for meg, og resten lages i stekeovnen eller på komfyrplatene;)))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...