Gå til innhold

Går ikke tiden fort?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hulkert

14

• Katt-ja

14

• morsan

3

• ShitDiddelyDo

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

ShitDiddelyDo

Tiden går raskere etter hvert som du blir eldre. Mens en sommerferie som barn føltes som en uendelighet, er det nå sånn at man nærmest føler vibrasjonen i tiden som eskalerer i et stadig mer forrykende tempo.

Kos deg i dag, mens du har muligheten, for snart er du dau.

Tiden går raskere etter hvert som du blir eldre. Mens en sommerferie som barn føltes som en uendelighet, er det nå sånn at man nærmest føler vibrasjonen i tiden som eskalerer i et stadig mer forrykende tempo.

Kos deg i dag, mens du har muligheten, for snart er du dau.

''Mens en sommerferie som barn føltes som en uendelighet, er det nå sånn at man nærmest føler vibrasjonen i tiden som eskalerer i et stadig mer forrykende tempo.''

Ja, noe kan forklares med at tiden synes å gå fortere når man er voksen. Men, jeg har snakket med flere barn/unge som også synes at et år går fort, at det ikke er lenge siden det var jul etc. Så jeg tror det har noe med tiden vi lever i å gjøre også, mye som foregår etc. De unge jeg snakker om har ikke syntes at sommerferien var uendelig lang siden de var ganske små...og jeg husker den som lang da jeg var ungdom også....for maaange år siden.

ShitDiddelyDo

''Mens en sommerferie som barn føltes som en uendelighet, er det nå sånn at man nærmest føler vibrasjonen i tiden som eskalerer i et stadig mer forrykende tempo.''

Ja, noe kan forklares med at tiden synes å gå fortere når man er voksen. Men, jeg har snakket med flere barn/unge som også synes at et år går fort, at det ikke er lenge siden det var jul etc. Så jeg tror det har noe med tiden vi lever i å gjøre også, mye som foregår etc. De unge jeg snakker om har ikke syntes at sommerferien var uendelig lang siden de var ganske små...og jeg husker den som lang da jeg var ungdom også....for maaange år siden.

Kanskje det bare er jeg som hadde en veldig lang barndom. ;)

Men nå, som voksen, synes jeg tiden går raskere og raskere for hvert eneste år. Dette er naturligvis en subjektiv følelse. F.eks. tror jeg ikke de som sitter i fengsel synes tiden går spesielt fort.

Hvis du reiser på ferie til framande strok, vil du etter bare en uke føle du har vært borte i en evighet. Dette er fordi følelsen av tid vil være avhengig av hvor mange og sterke inntrykk du har fått. Hvis du bare går hjemme og dingler, vil alle dager være like. I etterkant vil disse dagene føles som ingenting. Det er derfor slik at jo mer du kjeder deg, jo kortere vil tida føles i etterkant. En som sitter 10 år i fengsel, vil føle at tida går sakte, men den dagen han slipper ut vil han si det føles som om han ble fengslet for ei uke siden.

Stress og hektisk kaos kan også medføre samme opplevelsen. Da får man aldri tid til å være til stede i øyeblikket eller fordøye/nyte noen av inntrykkene (som forøvrig vanligvis er et race av relativt like inntrykk fra dag til dag).

Hvis du føler tida flyr, opplever du nok for lite. Logg deg av DOL for evig og alltid, begynn å padle, sykle, gå toppturer, se film, gå på konsert, elsk, skriv dikt, reis, begynn å fridykke, bruk fiskestanga di, varier dagene, og plutselig vil du føle at tida ikke flyr av gårde. Konsentrer deg om å oppleve, kjenn hvordan enhver bevegelse føles for enhver kroppsdel, kjenn på vannet når du dusjer og la smaken ligge lenge i munnen når du spiser. Plutselig føles tilstedeværelsen så sterk at man føler man ikke bare lever fra dag til dag men fra sekund til sekund. Da står tida stille. Fantastisk:-)

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

Hvis du reiser på ferie til framande strok, vil du etter bare en uke føle du har vært borte i en evighet. Dette er fordi følelsen av tid vil være avhengig av hvor mange og sterke inntrykk du har fått. Hvis du bare går hjemme og dingler, vil alle dager være like. I etterkant vil disse dagene føles som ingenting. Det er derfor slik at jo mer du kjeder deg, jo kortere vil tida føles i etterkant. En som sitter 10 år i fengsel, vil føle at tida går sakte, men den dagen han slipper ut vil han si det føles som om han ble fengslet for ei uke siden.

Stress og hektisk kaos kan også medføre samme opplevelsen. Da får man aldri tid til å være til stede i øyeblikket eller fordøye/nyte noen av inntrykkene (som forøvrig vanligvis er et race av relativt like inntrykk fra dag til dag).

Hvis du føler tida flyr, opplever du nok for lite. Logg deg av DOL for evig og alltid, begynn å padle, sykle, gå toppturer, se film, gå på konsert, elsk, skriv dikt, reis, begynn å fridykke, bruk fiskestanga di, varier dagene, og plutselig vil du føle at tida ikke flyr av gårde. Konsentrer deg om å oppleve, kjenn hvordan enhver bevegelse føles for enhver kroppsdel, kjenn på vannet når du dusjer og la smaken ligge lenge i munnen når du spiser. Plutselig føles tilstedeværelsen så sterk at man føler man ikke bare lever fra dag til dag men fra sekund til sekund. Da står tida stille. Fantastisk:-)

*Liker*

Gjest Elextra

Enig i mye av det du skriver, men ikke nødvendigvis i

''Hvis du føler tida flyr, opplever du nok for lite''

Enig i mye av det du skriver, men ikke nødvendigvis i

''Hvis du føler tida flyr, opplever du nok for lite''

Alle mennesker som opplever lite, vil føle at tida flyr. Ikke idet dagene går, men sett i retrospektiv. Det blir ikke noe å se tilbake på, og hjernen organiserer ikke tusen identiske dager som et minne om tusen ulike dager. De blir slått sammen til en.

Annonse

Gjest Elextra

Alle mennesker som opplever lite, vil føle at tida flyr. Ikke idet dagene går, men sett i retrospektiv. Det blir ikke noe å se tilbake på, og hjernen organiserer ikke tusen identiske dager som et minne om tusen ulike dager. De blir slått sammen til en.

''Ikke idet dagene går, men sett i retrospektiv. ''

Ja, da er vi enige :-)

Du har åpenbart ikke lest det jeg skrev...

Jo, jeg leste!

Men jeg synes tiden går fort når man er opptatt med noe, enten det er ting man må gjøre (jobb etc) eller ferie/fritidsaktiviteter. Synes en helg går fortere hvis jeg går en tur osv. som du skriver. At jeg etter helgen føler at helgen har vært mer innholdsrik ved aktiviteter kan nok stemme, men jeg synes en helg eller ferie føles lengre hvis man bare slaper av hjemme.

''Alle mennesker som opplever lite, vil føle at tida flyr. ''

Hehe, "alle". Du kan ikke bestemme det, da ;-)

Gjest Nickløsheletiden

Veldig enig med deg.

''Alle mennesker som opplever lite, vil føle at tida flyr. ''

Hehe, "alle". Du kan ikke bestemme det, da ;-)

"Alle" mener tida går fort når man har det gøy og sakte når man kjeder seg. Det er i og for seg sant, men når man snakker i ettertid, vil dette gjelde motsatt, for ALLE, men det er tilsynelatende INGEN som vet dette. Derfor har det blitt en av mine livsoppgaver å fortelle dette slik at ALLE vet det (og kan få mer ut av dagene sine..) :-p

INGEN sitter og kjeder seg i 10 og føler det har gått 10 år når de ser tilbake på det, men ALLE som reiser på en spennende eventyrferie hvor tida bare flyr, vil føle at de har vært borte i EVIGHETER når det egentlig bare har vært to uker.

Jo, jeg leste!

Men jeg synes tiden går fort når man er opptatt med noe, enten det er ting man må gjøre (jobb etc) eller ferie/fritidsaktiviteter. Synes en helg går fortere hvis jeg går en tur osv. som du skriver. At jeg etter helgen føler at helgen har vært mer innholdsrik ved aktiviteter kan nok stemme, men jeg synes en helg eller ferie føles lengre hvis man bare slaper av hjemme.

Da har du kanskje et stressende liv og trenger tid for deg selv for å bli til stede i eget liv.. :-p

Hvis du gjør ingenting i en hel måned, og så ser du tilbake på tida som har gått. Så reiser du verden rundt i en måned og ser tilbake på tida som har gått. Da er jeg 100% sikker på måneden rundtom i verden vil føles uendelig mye lengre enn måneden du gjorde ingenting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...