Gå til innhold

Tanker om selvmord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når tidligere venner ikke svarer meg, liksom "unngår" meg eller har "forlatt" meg, så tenker jeg umiddelbart på å ta livet mitt, fordi jeg er et monster...

Hva er dette et tegn på, sånn psykiatrisk eller psykologisk sett?

Det trenger ikke være sånn at de faktisk har forlatt meg heller, kan bare være at de f.eks. er opptatt med andre ting, men jeg får jo mistanker om at nå har de nok forlatt meg, da de har funnet ut at jeg er et monster...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om du er likedan i RL som her på DOL, kan en av forklaringene være at folk blir litt lei. Du er svært sykdomsopptatt og opptatt av deg selv. Dette trenger du ikke å tolke som at du er et monster, men at du med fordel kan vende noe av oppmerksomheten din bort fra deg selv.

Skrevet

Om du er likedan i RL som her på DOL, kan en av forklaringene være at folk blir litt lei. Du er svært sykdomsopptatt og opptatt av deg selv. Dette trenger du ikke å tolke som at du er et monster, men at du med fordel kan vende noe av oppmerksomheten din bort fra deg selv.

Det er nok sånn ja...

Men for å være enda mer sykdomsopptatt da, så lurte jeg på hvorfor jeg tenker at jeg er monster da...

Tyder jo på at jeg ikke er så flink med avvisning, og det er ingen nyhet for min del, da jeg alltid har vegret meg for å "ta kontakt".

Men altså hvordan jeg takler "avvisning" på. Jeg får svært negativt selvbilde og selvmordstanker. Jeg trodde dette tydet på EUPF.

Jeg vet jeg ikke bør tenke på diagnoser, men... det var det jeg gjorde, og nå gjør jeg det igjen.

Skrevet

Nei, skal slutte jeg.

Skrevet

Noen ganger kan selvopptatthet være et stort nok problem i seg selv som gjør at man faller utenfor. DOLemannen er egentlig SMIR.

Skrevet

Det er nok sånn ja...

Men for å være enda mer sykdomsopptatt da, så lurte jeg på hvorfor jeg tenker at jeg er monster da...

Tyder jo på at jeg ikke er så flink med avvisning, og det er ingen nyhet for min del, da jeg alltid har vegret meg for å "ta kontakt".

Men altså hvordan jeg takler "avvisning" på. Jeg får svært negativt selvbilde og selvmordstanker. Jeg trodde dette tydet på EUPF.

Jeg vet jeg ikke bør tenke på diagnoser, men... det var det jeg gjorde, og nå gjør jeg det igjen.

Prøv heller å interessere deg for kognitiv terapi. Kjøp en kognitiv selvhjelpsbok som f.eks. Hvordan overvinne lav selvbilde. Den skal finnes på norsk. Den finnes isåfall på dansk og heter da At overvinde lav selvværd. Prøv å tenke realistisk og alternative tanker istendeforå trekke dramatiske slutninger som ofte ikke henger sammen med virkeligheten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...