Gå til innhold

Det ventes uroligheter og krigstilstander.

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

Har du problemer med å lese og forstå hva andre skriver? Eller spiller du bare, eller rett og slett bare er, dum?

Slik du fremstiller deg selv, så er det bare _en_ begrunnelse, du har ikke peiling på hva du snakker/svarer på:(

Tviler på at mange jøssinger deler din oppfatning....

Fortsetter under...

• Svar 154
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

42

• Mandolaika

25

• ShitDiddelyDo

13

• Angustia

12

Mest aktive i denne tråden

''Jeg svarte på generelt grunnlag, at det eneste i livet som er sort/hvitt er rene fakta.''

Nå blei jeg nysgjerrig; hva definerer du som rene fakta? Bortsett fra enkel matematikk og elementær naturvitenskap f.eks?

Nå blei jeg nysgjerrig; hva definerer du som rene fakta? Bortsett fra enkel matematikk og elementær naturvitenskap f.eks?"

Ikke så veldig mye mer egentlig, bortsett fra også mer komplisert matematikk og "uelementær" naturvitenskap....

Med alder og livserfaring blir færre og færre ting sort/hvitt.

Nå blei jeg nysgjerrig; hva definerer du som rene fakta? Bortsett fra enkel matematikk og elementær naturvitenskap f.eks?"

Ikke så veldig mye mer egentlig, bortsett fra også mer komplisert matematikk og "uelementær" naturvitenskap....

Med alder og livserfaring blir færre og færre ting sort/hvitt.

''

Med alder og livserfaring blir færre og færre ting sort/hvitt.''

For eksempel om innvandrere/muslimer og svært mye annet.

Annonse

Jeg kjenner at jeg lurer litt på om du har lest artikkelen du har linket til? Jeg skjønner ikke kommentaren din om fordommer.

Ja, jeg har selvfølgelig lest artikkelen, tror du jeg er helt idiot? Kommentaren om fordommer var litt malplassert akkurat her, ser den, men den var egentlig mest ymtet på tidligere tråder, at man kan ikke alltid bare skylde på fordommer, noen ting er faktisk sånn som de blir beskrevet. Fikk du med deg tråden om NAV og innvandrere f.eks.?

Ja, jeg har selvfølgelig lest artikkelen, tror du jeg er helt idiot? Kommentaren om fordommer var litt malplassert akkurat her, ser den, men den var egentlig mest ymtet på tidligere tråder, at man kan ikke alltid bare skylde på fordommer, noen ting er faktisk sånn som de blir beskrevet. Fikk du med deg tråden om NAV og innvandrere f.eks.?

Nei, ingen gruppe (religion, innvandrere, nordmenn, osv) er så homogen at det ikke finnes unntak.

Og da er du i gang med å legge skyld på uskyldige mennesker.

Nei, tvert i mot. For meg er det individuelt.

Jeg ser på hva hvert INDIVID gjør, og ikke hvilken hudfarge (eller lignende) de har.

Nemlig, men det gjør jeg også det, Sør. Allikevel er det faktisk ofte slik, at islam er en religion som ikke synes å virke noe ok, og muslimer er ofte selv de største rasistene.

Jeg bor i Oslo, har bodd der i mange år og har sett og opplevd ganske mye. Har også bodd i et annet land i Europa, flere år siden nå, og sett og opplevd nok til å få de meningene jeg har om mennesker med denne religionen.

Nei, ingen gruppe (religion, innvandrere, nordmenn, osv) er så homogen at det ikke finnes unntak.

Selvfølgelig finnes det unntak! Har aldri ment noe annet. Problemet er at når det er "nok" mennesker og hendelser innenfor en slik gruppe, danner man seg en mening og oppfatning, det har da ikke kun noe med fordommer å gjøre.

Det er en grunn til at dette oppstår.

Jeg ser på menneskets oppførsel og fremtoning. Religionen dømmer jeg ikke ut i fra, men er det dårlig oppførsel og fremtoning og personen ER muslim, så er ikke det min feil.... Jeg unnskylder dem ikke pga religionen, den skylder de på selv....

Nemlig, men det gjør jeg også det, Sør. Allikevel er det faktisk ofte slik, at islam er en religion som ikke synes å virke noe ok, og muslimer er ofte selv de største rasistene.

Jeg bor i Oslo, har bodd der i mange år og har sett og opplevd ganske mye. Har også bodd i et annet land i Europa, flere år siden nå, og sett og opplevd nok til å få de meningene jeg har om mennesker med denne religionen.

''Nemlig, men det gjør jeg også det, Sør. Allikevel er det faktisk ofte slik, at islam er en religion som ikke synes å virke noe ok, og muslimer er ofte selv de største rasistene.''

Nei, Mandolaika, det er jo nettopp det du ikke gjør, og det er årsaken til at jeg kritiserer deg. Du henger ut muslimer, som om de var de eneste rasistene, fundamentalistene, voldsmennene, osv osv osv (det er alltid noe negativt), helt uten å:

1) Sjekket om alle muslimer faktisk gjør dette. (Altså, som gruppe)

2) Om det er basert på Koranen.

3) Du overser totalt at fundamentalister, voldsmenn, osv osv finnes blant kristne, ateister, buddhister, jøder og alle andre.

Angrip gjerne fundamentalister, eller voldsmenn. Jeg skal være med. Men ikke ta store grupper (som kristne, muslimer, osv), for da er du faktisk ikke noe bedre selv.

'Jeg bor i Oslo, har bodd der i mange år og har sett og opplevd ganske mye. Har også bodd i et annet land i Europa, flere år siden nå, og sett og opplevd nok til å få de meningene jeg har om mennesker med denne religionen.''

Faktisk så er det slik at jo mer kontakt nordmenn har til "innvandrere" (og da tenker folk flest på muslimer i Norge) jo mer positive er dem. De som er mest negative er de som ikke kjenner noen.

Selvfølgelig finnes det unntak! Har aldri ment noe annet. Problemet er at når det er "nok" mennesker og hendelser innenfor en slik gruppe, danner man seg en mening og oppfatning, det har da ikke kun noe med fordommer å gjøre.

Det er en grunn til at dette oppstår.

Jeg ser på menneskets oppførsel og fremtoning. Religionen dømmer jeg ikke ut i fra, men er det dårlig oppførsel og fremtoning og personen ER muslim, så er ikke det min feil.... Jeg unnskylder dem ikke pga religionen, den skylder de på selv....

''Selvfølgelig finnes det unntak! Har aldri ment noe annet. Problemet er at når det er "nok" mennesker og hendelser innenfor en slik gruppe, danner man seg en mening og oppfatning, det har da ikke kun noe med fordommer å gjøre.''

Men det er jo nettopp definisjonen av "fordommer". Det er jo nettopp det som er fordommer. At man antar Ahmed er "slem" fordi han tilfeldigvis har brun hud, eller er muslim, eller eller eller (tilhører en gruppe med mange slemme).

''Det er en grunn til at dette oppstår.''

Ja, fordi når de kan grupperes, og vi får en "oss og dem" fordi de ser annerledes ut, så får vi slike fordommer.

For 40 år siden var det nordlendinger som fikk fordommene mot seg.

''Jeg ser på menneskets oppførsel og fremtoning. Religionen dømmer jeg ikke ut i fra, men er det dårlig oppførsel og fremtoning og personen ER muslim, så er ikke det min feil.... Jeg unnskylder dem ikke pga religionen, den skylder de på selv....''

Nei, du skriver om "muslimer". Du gjør et poeng av at en person er muslim. "dårlig oppførsel og fremtoning " er det da ikke bare muslimer som kan ha?

Hvorfor ikke kritisere ALLE med "dårlig oppførsel og fremtoning" uansett om de er muslim eller ei?

Ingen har sagt et ORD om at noe som helst skal unnskyldes på grunn av religion.

Annonse

Gjest en god jøssing

''Nei, ingen gruppe (religion, innvandrere, nordmenn, osv) er så homogen at det ikke finnes unntak.''

Hva med Frp-velgere? Ser du de som enkeltindivider også?

''Nei, ingen gruppe (religion, innvandrere, nordmenn, osv) er så homogen at det ikke finnes unntak.''

Hva med Frp-velgere? Ser du de som enkeltindivider også?

''Hva med Frp-velgere? Ser du de som enkeltindivider også?''

Hvor mange ganger skal du spørre om det samme?

Selvsagt ser jeg på Frp-velgere (og AP-velgere, og Venstre-velgere) som enkeltindivider.

Like selvsagt kan de grupperes, ettersom de på INDIVIDNIVÅ, har begått en handling, og valgt å støtte AP, Venstre, Rødt, Krf, Frp, osv.

Og da kan man kritisere dem for å støtte politikken til partiet.

Det kalles demokrati!

''Nemlig, men det gjør jeg også det, Sør. Allikevel er det faktisk ofte slik, at islam er en religion som ikke synes å virke noe ok, og muslimer er ofte selv de største rasistene.''

Nei, Mandolaika, det er jo nettopp det du ikke gjør, og det er årsaken til at jeg kritiserer deg. Du henger ut muslimer, som om de var de eneste rasistene, fundamentalistene, voldsmennene, osv osv osv (det er alltid noe negativt), helt uten å:

1) Sjekket om alle muslimer faktisk gjør dette. (Altså, som gruppe)

2) Om det er basert på Koranen.

3) Du overser totalt at fundamentalister, voldsmenn, osv osv finnes blant kristne, ateister, buddhister, jøder og alle andre.

Angrip gjerne fundamentalister, eller voldsmenn. Jeg skal være med. Men ikke ta store grupper (som kristne, muslimer, osv), for da er du faktisk ikke noe bedre selv.

'Jeg bor i Oslo, har bodd der i mange år og har sett og opplevd ganske mye. Har også bodd i et annet land i Europa, flere år siden nå, og sett og opplevd nok til å få de meningene jeg har om mennesker med denne religionen.''

Faktisk så er det slik at jo mer kontakt nordmenn har til "innvandrere" (og da tenker folk flest på muslimer i Norge) jo mer positive er dem. De som er mest negative er de som ikke kjenner noen.

Jeg henger ikke ut muslimer NOE mer enn du henger ut f.eks. FrP-tilhengere og man kan velge hvor stor innflytelse en religion skal ha i ens liv. Og siden vi er inne på politikk:

Saken er at vi kan se (bortsett fra deg da så klart) hva som får et land, eller et samfunn, til å gå framover, og alle ser at det ikke er det rød/grønne (eller kommunismen)... En blå styreform gir fremgang, rød gir stillstand eller tilbakegang.

FrP er absolutt på tynn is med noe, men har kjempeidéer på andre felt. Det er faktisk sånn at mye av det de har foreslått som har blitt sablet ned er gjennomført av andre etterpå. Men det er greit, spiller ingen noen rolle hvem som gjør det, så lenge det blir gjort.

Vi ser at det er problemer med skoler, eldreomsorg, kollektivtrafikk, veier, etc.. Det er slik sosialistene hevder det blir med FrP og privatisering. Det beste er jo at alle får den hjelpen de trenger, om det er statlig eller privat spiller vel egentlig ingen rolle for de som trenger hjelp.

Og alle muslimer trenger ikke gjøre noe for at man skal få en mening. Ikke alle FrP-ere gjør eller mener akkurat det samme heller, men du mener det samme om dem alle.... Og jeg stemmer ikke FrP, men er plasser i din FrP-bås allikevel.

Om det er basert på Koranen eller ikke, so? Vi kan uansett ikke finne oss i at det settes foran norsk lov.

Nei, at jeg skriver om noe betyr ikke at jeg totalt overser noe annet, så som fundamentalister, voldsmenn osv.

"Faktisk så er det slik at jo mer kontakt nordmenn har til "innvandrere" (og da tenker folk flest på muslimer i Norge) jo mer positive er dem. De som er mest negative er de som ikke kjenner noen."

Den oppfatningen deler ikke jeg. Jeg kjenner mange, dem er jeg ikke negativ til, for deres oppførsel og fremtoning gjør at jeg ønsker kontakt med dem. De andre vil jeg ikke ha noe med å gjøre, hadde det vært innfødte nordmenn hadde saken vært den samme. som ikke har noen kontakt med innvandrere, eller som bor på steder hvor de nesten ikke finnes, synes som oftest ikke det er noen som helst problemer med innvandrere de..... Så rart da....?!

Men nå har jeg ikke mer tid å bruke på å diskutere med deg, så ha en fortsatt god kveld.

''Selvfølgelig finnes det unntak! Har aldri ment noe annet. Problemet er at når det er "nok" mennesker og hendelser innenfor en slik gruppe, danner man seg en mening og oppfatning, det har da ikke kun noe med fordommer å gjøre.''

Men det er jo nettopp definisjonen av "fordommer". Det er jo nettopp det som er fordommer. At man antar Ahmed er "slem" fordi han tilfeldigvis har brun hud, eller er muslim, eller eller eller (tilhører en gruppe med mange slemme).

''Det er en grunn til at dette oppstår.''

Ja, fordi når de kan grupperes, og vi får en "oss og dem" fordi de ser annerledes ut, så får vi slike fordommer.

For 40 år siden var det nordlendinger som fikk fordommene mot seg.

''Jeg ser på menneskets oppførsel og fremtoning. Religionen dømmer jeg ikke ut i fra, men er det dårlig oppførsel og fremtoning og personen ER muslim, så er ikke det min feil.... Jeg unnskylder dem ikke pga religionen, den skylder de på selv....''

Nei, du skriver om "muslimer". Du gjør et poeng av at en person er muslim. "dårlig oppførsel og fremtoning " er det da ikke bare muslimer som kan ha?

Hvorfor ikke kritisere ALLE med "dårlig oppførsel og fremtoning" uansett om de er muslim eller ei?

Ingen har sagt et ORD om at noe som helst skal unnskyldes på grunn av religion.

Du tar feil. Jeg bryr meg ikke om hudfarge og det står ikke skrevet i folk sin panne om de er muslimer eller ikke. Jeg kan ikke se på en person om han/hun er muslim, buddhist, sikh, kristen el.l. Når jeg i ettertid får bekreftet at det er en muslim, så blir jeg ikke overrasket. Det er en religion jeg ikke synes spesielt om, etter flere erfaringer med den.

Den tråden er blitt altfor lang til at jeg gidder lese den, men vi har alle sammen fordommer. Det er ikke forbeholdt alle andre.

Vi har sikkert fordommer alle sammen, men enhver ting kan ikke unnskyldes eller bortforklares med fordommer. Det er ikke alt som blir noe greiere eller mer ok selv om man får bort fordommene. Man mener det man mener og man farges av erfaringer og opplevelser.

Gjest en god jøssing

''Hva med Frp-velgere? Ser du de som enkeltindivider også?''

Hvor mange ganger skal du spørre om det samme?

Selvsagt ser jeg på Frp-velgere (og AP-velgere, og Venstre-velgere) som enkeltindivider.

Like selvsagt kan de grupperes, ettersom de på INDIVIDNIVÅ, har begått en handling, og valgt å støtte AP, Venstre, Rødt, Krf, Frp, osv.

Og da kan man kritisere dem for å støtte politikken til partiet.

Det kalles demokrati!

''Hvor mange ganger skal du spørre om det samme?''

Har jeg det?

''Selvsagt ser jeg på Frp-velgere (og AP-velgere, og Venstre-velgere) som enkeltindivider.''

Ja, "selvsagt".

''Like selvsagt kan de grupperes, ettersom de på INDIVIDNIVÅ, har begått en handling, og valgt å støtte AP, Venstre, Rødt, Krf, Frp, osv.''

Ikke så beskjeden nå. Du er ellers ganske flink til å generalisere over freppere.

''Og da kan man kritisere dem for å støtte politikken til partiet.''

På samme måte som man kan kritisere de som velger å tilhøre visse religioner, eg. de nye nazistene og jødehaterne, islam.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...