Gå til innhold

motvillighet til å bli frisk-NHD

Anbefalte innlegg

Nå har jeg nettopp avsluttet et halvt års "behandling" hos psykolog på barne og ungdomspsyk.(for anorexia).Siden jeg nå har blitt 18 så skal psykologen min sende henvisning til en annen psykolog på voksen psyk.

I løpet av behandlingen har jeg egentlig ikke hatt noen fremskritt,og nå er jeg på vei "nedover",verre enn på lenge.Selv om jeg vil bli frisk,så er jeg overhodet ikke villig til å legge på meg,snarere ta av.Det jeg lurer på er,hva gjør en behandler da?Hvis pasienten viser seg motvillig til å bli frisk?Kommer jeg til å bli "kastet ut" av behandlingen og overlatt til meg selv?Er det i det noe poeng i å gå til psykolog dersom jeg ikke jobber for å bli frisk???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35588-motvillighet-til-%C3%A5-bli-frisk-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er nettopp dette som er kjernen i anorexi i motsetning til mange andre lidelser.

Ved depresjon, angst eller bulimi er legen og pasienten enige om at en ønsker å fjerne symptomene (depressiviteten, angsten, spiseorgiene osv).

Ved anorexi er dette langt mer komplisert. På den ene siden kan pasienten på en eller annen måte være enig i at ting ikke skal være som de er og at endring må til. På den annen side har de venligvis intet ønske om å legge på seg - tvert imot ønsker de å beholde sin undrvekt.

Behandlingen går dermed mye ut på nettopp å endre dette. Endre det forstyrrede kroppsbilde, endre ønsket om å være undervektig, endog å fortsatt gå ned i vekt.

Jeg anbefaler deg derfor sterkt å ta imot tilbudet om fortsatt behandling i voksenpsykiatrien.

Jeg tror du bør spørre på forum for spiseforstyrrelser.

NHD har greie på det meste, men her er han "litt" ute av drift.

Lykke til ;)

Må jeg få minne på at forum for spiseforstyrrelser er nedlagt.

Så da er vel NHD er bra egnet hjelper i stedet for.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...