Gå til innhold

NHD: medisinspørsmål

Anbefalte innlegg

hei, jente 26 år med diagnosen borderline. har endel grensepsykotiske tilfeller i tillegg til de svært velkjente svingningene. har lenge gått på zyprexa, som jeg synes hjalp (også på svingningene), men jeg taklet ikke bivirkningene av den. byttet til risperdal for 1 /2 år siden og har i det siste måtte erkjenne at det fungerte bedre på zyprexa enn med risperdal. spørsmålet er da: er det noen andre medsiner som vil funke? (vil gjøre alt for å slippe zyprexa'en). er stemningsstabiliserende medisiner noen vits å prøve? kan det hjelpe å øke risperdaldosen (står på 4 mg nå)? eller er ikke medisiner veien å gå for å få hjelp til denne personlighetsforstyrrelsen?

takk for svar

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35596-nhd-medisinsp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Medisin kan være en god tilleggsbehandling ved din lidelse. Likevel må det understrekes at hovedbehandlingen er psykoterapi.

2. Zyprexa og andre antipsykotika er først og fremst en behandling av psykotiske symptomer eller forebygging av tilbakefall av slike.

Jeg tror ikke det er mye å vinne på å øke dosen med Risperdal. Alternativer kan være Seroquel eller Solian.

3. Dersom lidelsen er sterkt preget av emosjonelle svingninger, kan en stemningsstabilisator være til god hjelp. Sannsynligvis bedre enn et antipsykotikum. Jeg ville nok valgt Lamictal som førstevalg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...