Gå til innhold

Best for katten?

Anbefalte innlegg

Katten vår er snart seks måneder. Dvs. at hun er i, eller kommer snart i puberteten. I den forbindelse planlegger jeg å begynne å gi henne p-piller...

For noen dager siden oppdaget vi at katten hadde vondt ved haleroten. Det viste seg å være en bittskade. Nå hører jeg at det sannsynligvis har vært en parringsinteressert hannkatt på ferde. En som har bitt seg fast i katten min for å få til å parre seg... Katten min måtte ha veterinærbehandling som følge av dette, og skal gå på pencillin i 10 dager fremover.

Jeg har blitt rådet til å sterilisere katten for å gjøre henne mindre attraktiv for beilerne...Og for å unngå at hun begynner å markere inne.

Men, så har jeg også hørt at katten kan bli nervøs av aldri å få noe kull. At det skal være sunt for katten å bli mor en gang.

Veterinæren sa at man hadde best resultat hvis katten ble sterilisert i ung alder, og aldri fikk unger.

Jeg hadde altså tenkt å sette katten på p-piller først, la henne etterhvert få et kull, og deretter sterilisere henne... Men, nå er jeg veldig i tvil. Hun kan jo dessuten allerede være gravid, siden hun har denne bittskaden...

Hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/356347-best-for-katten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker som slik at tanken om at det er best for katten å få ett kull før sterilisering er vår måte å menneskeliggjøre katten på.

Når det gjelder nervøsitet etc kan jeg bare snakke for egen katt, som er en sterilisert omplasseringskatt som vi fikk da hun var ca ett år, og som derfor kunne ha opplevd mye i livet før hun kom til oss som gkunne gjort henne nervøs. Hun er den mest balanserte katten jeg vet om - bedre enn katten til min søster, som vokste opp hos dem siden hun var kattunge og som har hatt to kull, og bedre enn en annen katt vi kjenner litt til, som også har fått kattunger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/356347-best-for-katten/#findComment-3065105
Del på andre sider

Annonse

Hadde sterilisert henne med en gang. Min forrige hunkatt ble gravid på p-piller, det er nemlig fort gjort, i tillegg til at p-piller til katt øker kreftfaren. Da jeg oppdaget at min katt var gravied dro vi til veterinæren som anbefalte å abortere ungene. Det gjorde vi, og veterinæren sa senere at det hadde vært to unger som ikke så normale ut. Det verste var at pusen vår etter dette forandret seg totalt. Fra å være en kosete pus, ble hun sky, sjenert, ikke-kosete og generelt utilpass. Hun begynte også å gjøre fra seg inne og den dagen skoskapet vårt nærmest svømte i kattetiss var det bare en vei å gå, nemlig til veterinæren for avliving. Katten til ene sønnen har nettopp fått kattunger. Hun har gått over halve svangerskapet på p-piller. Hun fikk fire unger, og to måtte avlives da de var vanskapte. Den ene hadde bl.a to munner. Vil på det sterkeste anbefale sterilisering, basert på egenopplevelser. Og ifølge min veterinær er påstanden om at katter bør ha et kull først bare en gammel myte uten rot i virkeligheten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/356347-best-for-katten/#findComment-3065403
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...