Gå til innhold

Til Nils Håvard Dahl

Anbefalte innlegg

Skrev dette innlegget til allmennmedisinlegen, og det ble foreslått at jeg framla det i dette forumet, til deg.

"Jeg vet faktisk ikke helt hva jeg skal skrive, men er ganske bekymra for en kamerat av meg.. Han har enkel schizofreni, og verken han eller jeg vet helt hva det går ut på, men har da lest litt om det. Grunnen til at jeg er bekymra er at han går på piller, noe som kalles Fluanxol, og noe som kalles Esocus eller Esucos eller noe.. Han er veldig langt nede til tider og jeg er redd han skal gjøre seg selv noe. Han har flere ganger sittet med disse pillene i henda og ville ta overdose, og jeg er redd hva det ville føre til om han skulle gjøre det noen gang. Vil det gjøre noen alvorlig skade om han finner på å gjøre noe sånt? Kan det være dødelig?"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35643-til-nils-h%C3%A5vard-dahl/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere lest det heftet som Rådet for psykisk helse har gitt ut om schizofreni? Hvis ikke tror jeg dere ville hatt glede av det. (http://www.psykiskhelse.no/bestill.asp)

Når det gjelder kameraten din sine tanker om å skade seg selv, så synes jeg du primært skal oppfordre ham til å snakke med legen sin om det. Det er viktig at han ikke går med disse tankene alene, og jeg håper han har god kontakt med den legen som behandler ham. Mange som som har psykiske vansker tenker fra tid til annen på selvmord.

(Siden jeg ikke er lege, så vil jeg ikke uttale meg om medisinene hans - og faren ved en evt. overdose.)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dersom dosene er store nok, vil inntak av slike medisiner i verste fall kunne føre til død. Dette er imidlertid ekstremt sjelden forekommende.

Hva gjelder schizorfenia simplex/ enkel svhizofreni, støtter jeg froskens råd: Bestill et hefte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...