Gå til innhold

Skrelle poteter dagen før

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Komler har jeg aldri laget, men jeg har alltid latt dagen-før-skrelte-poteter ligge i vann på et kjølig sted.

Når det gjelder dette med hvor mye vann poteter trekker til seg, husker jeg et forsøk vi gjorde på skolen: Vi skar opp poteter i avlange firkanter og tok nøyaktige mål av bredde og lengde. Så ble potetbitene lagt i ulike typer vann: Rent vann, lettsaltet vann, sterkere saltvann.

Det lettsaltede vannet ble målt opp slik at det skulle inneholde tilnærmet lik saltmengde som det som er naturlig i poteten.

Etter en viss tid (dager?) tok vi opp potetbitene og målte dem på nytt. Potetene som lå i rent vann hadde svellet slik at de var litt større, mens potetene som lå i det sterke saltvannet hadde skrumpet litt. Potetene som lå i vann med riktig saltinnhold hadde beholdt riktig størrelse.

Så basert på dette må rådet være: Potetene må ligge i lettsaltet vann :-)

(Jeg aner ikke hvor mye salt som vil være passe)

Legg dem i kaldt vann og sett dem i et kjølig, men frostfritt (viktig!) rom. Skjønt, de holder seg fint i romtermperatur også - det er poteter vi snakker om, ikke lettbedervelig mat! Min mor skrelte alltid potetene kvelden før, la dem i vann og satte kjelen på komfyren og så skrudde jeg på komfyren en stund før hun kom hjem. Gikk helt fint det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...