Gå til innhold

Barna vil ha iPad til jul

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest verinoca
Skrevet

De fleste unger vet jo ikke hva iPad egentlig er. Men at barn ønsker seg nye, spennende duppedingser er vel ikke noe nytt. :-)

Skrevet

Det er ikke kravstort å ønske seg noe - det er kravstort å kreve det.

Hadde vært mer bekymret om dagen unger IKKE hadde ønsket seg iPad til jul, fordi de allerede hadde alt de kunne drømme om.

Skrevet

Det er vel ikke barnas feil at Jesus er byttet ut med Mammon. Det skjedde lenge før Apple begynte å lansere duppedingster.

Englene på juletreet burde byttes ut med Mammon-figurer, for det er alt jula dreier seg om for de aller fleste.

Skrevet

Dette er ikke krav, men ØNSKER.

Jeg har også noen store/dyre ønsker, men jeg _krever_ ikke at de gåt i oppfyllelse den 24. i neste måned.

AneM1365380603
Skrevet

Datteren min på snart 8 har ikke begrep om hva ting koster, så hun ønsker seg alt fra tv på rommet til lipsyl. Så lenge hun ikke blir sur for det hun ikke får, så er alt greit :)

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er vel ikke barnas feil at Jesus er byttet ut med Mammon. Det skjedde lenge før Apple begynte å lansere duppedingster.

Englene på juletreet burde byttes ut med Mammon-figurer, for det er alt jula dreier seg om for de aller fleste.

''Englene på juletreet burde byttes ut med Mammon-figurer, for det er alt jula dreier seg om for de aller fleste.''

Absolutt!

Jeg gir kun til barna og en gammel bestemor, og jeg gir etter evne. Hater julegavehysteriet, det viser seg at man er seg selv nærmest! Nordmenn er egoister....

Vi bryr oss katta om hele Afrika sulter ihjel, bare man får kjøpt den gaven til barna/barnebarna...

Jeg er vel ikke så mye bedre selv, men jeg nekter å høyne julegaveprisen og å hive meg på den "gale" karusellen;)

Skrevet

Datteren min på snart 8 har ikke begrep om hva ting koster, så hun ønsker seg alt fra tv på rommet til lipsyl. Så lenge hun ikke blir sur for det hun ikke får, så er alt greit :)

Enig. Pengebegrepet er ikke på plass. Dattera her blir overlykkelig for å få tynnstrømpebukser! *s*

Skrevet

''Englene på juletreet burde byttes ut med Mammon-figurer, for det er alt jula dreier seg om for de aller fleste.''

Absolutt!

Jeg gir kun til barna og en gammel bestemor, og jeg gir etter evne. Hater julegavehysteriet, det viser seg at man er seg selv nærmest! Nordmenn er egoister....

Vi bryr oss katta om hele Afrika sulter ihjel, bare man får kjøpt den gaven til barna/barnebarna...

Jeg er vel ikke så mye bedre selv, men jeg nekter å høyne julegaveprisen og å hive meg på den "gale" karusellen;)

Nordmenn er visst mest bortskjemte i verden.

''- Noen skriver og spør om Julenissen kan bytte ut stefaren dems, for de liker ikke stefaren. Noen barn skriver at de har blitt mishandlet og ber om hjelp. Andre gjerne fra India, ønsker seg et par sko av Julenissen, sier Sivertsen.

- Mens norske barn spør om minst femten ting samtidig. De kan sende inn lange ruller med lister av ting. Én har sendt inn en hel katalog og krysset av hele sider med saker han ville ha, fortsetter han.

At norske barn overlesser Julenissen med ønsker oftest av materiell art, gjør Sivertsen bekymret for mentaliteten blant norske barn.''

http://www.dagbladet.no/2010/11/06/nyheter/julenissen/bok/14166880/

AneM1365380603
Skrevet

Enig. Pengebegrepet er ikke på plass. Dattera her blir overlykkelig for å få tynnstrømpebukser! *s*

*Hehe* Ja, en sånn strømpebukse vil gjøre lykken her også ;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Nordmenn er visst mest bortskjemte i verden.

''- Noen skriver og spør om Julenissen kan bytte ut stefaren dems, for de liker ikke stefaren. Noen barn skriver at de har blitt mishandlet og ber om hjelp. Andre gjerne fra India, ønsker seg et par sko av Julenissen, sier Sivertsen.

- Mens norske barn spør om minst femten ting samtidig. De kan sende inn lange ruller med lister av ting. Én har sendt inn en hel katalog og krysset av hele sider med saker han ville ha, fortsetter han.

At norske barn overlesser Julenissen med ønsker oftest av materiell art, gjør Sivertsen bekymret for mentaliteten blant norske barn.''

http://www.dagbladet.no/2010/11/06/nyheter/julenissen/bok/14166880/

Vet du, jeg orker ikke å bry meg om hvor mye naboen, gir til sine barn.....

Har jeg aldri gjort!

Skrevet

Absolutt!

Tøys og tull. Det må da være mulig å gi hverandre gaver en dag i året (utenom bursdag), uten nødvendigvis å tenke på barna i Afrika samtidig.

Gir man barna bare dyre gaver har man ofte seg selv å takke. Er man litt målrettet med gavene skal det ikke nødvendigvis så veldig dyre ting til, og det trenger ikke være hjemmestrikk. Barna mine har ganske mye utstyr, men akkurat på julaften får de faktisk ofte mindre ting, men ting de ønsker seg.

Selv om det er gøy med gaver betyr ikke det nødvendigvis at det er det viktigste ved julen.

Skrevet

Jeg har også noen store/dyre ønsker, men jeg _krever_ ikke at de gåt i oppfyllelse den 24. i neste måned.

I den grad noen føler ønsker som krav er det ofte giver som har et problem.

Skrevet

''Dette er ikke krav, men ØNSKER.''

Som jeg skulle sagt det selv!

Skrevet

Vet du, jeg orker ikke å bry meg om hvor mye naboen, gir til sine barn.....

Har jeg aldri gjort!

Nei, men du får snart vite det likevel. Media hauser alltid opp hvor mye gjennomsnittsnordmannen bruker på julegaver, og det øker for hvert år. Det var oppe i femsifra i fjor.

Mon tro hva alle de som ikke kjenner seg igjen i denne velstanden føler når de ser sånt slås opp på forsiden av både VG og Dagbladet, og hva barna som kommer på skolen etter jul og forteller om de praktiske gavene de fikk i julegave, mens kompisen fikk Ipad, Iphone, ny laptop og nytt slalomutstyr, føler.

Bivirkningen av hele tiden å få prakka på oss hvordan de aller fleste i verdens rikeste land fråtser i luksus, er at veldig mange ikke kjenner seg igjen, noe som kanskje gjør noe med selvfølelsen til svært mange.

Skrevet

Absolutt!

''Hater julegavehysteriet, det viser seg at man er seg selv nærmest! Nordmenn er egoister....''

Jeg stusser over at enkelte ser ut til å mene at det første man må ofre for å kunne gi penger til gode formål, er julegavene man skal gi til _andre_. Men det er da som å bedrive veldedighet på vegne av andre.

Jeg synes man da heller bør spare inn på forbruket til seg selv, f eks kutte ut en ny jakke el lign og heller bruke _de_ penga på et godt formål enn julegaver til nærstående.

hidi, the scorpion
Skrevet

Tøys og tull. Det må da være mulig å gi hverandre gaver en dag i året (utenom bursdag), uten nødvendigvis å tenke på barna i Afrika samtidig.

Gir man barna bare dyre gaver har man ofte seg selv å takke. Er man litt målrettet med gavene skal det ikke nødvendigvis så veldig dyre ting til, og det trenger ikke være hjemmestrikk. Barna mine har ganske mye utstyr, men akkurat på julaften får de faktisk ofte mindre ting, men ting de ønsker seg.

Selv om det er gøy med gaver betyr ikke det nødvendigvis at det er det viktigste ved julen.

''Selv om det er gøy med gaver betyr ikke det nødvendigvis at det er det viktigste ved julen.''

Du må være ganske naiv, når du sier slike ting! For barn, er gaver det viktigste ved julefeiring! Etter jul, blir gaver et hett tema blant barn og ungdom, og resultatene er sørgelige....

Men det ser du kanskje ikke?

Skrevet

''Hater julegavehysteriet, det viser seg at man er seg selv nærmest! Nordmenn er egoister....''

Jeg stusser over at enkelte ser ut til å mene at det første man må ofre for å kunne gi penger til gode formål, er julegavene man skal gi til _andre_. Men det er da som å bedrive veldedighet på vegne av andre.

Jeg synes man da heller bør spare inn på forbruket til seg selv, f eks kutte ut en ny jakke el lign og heller bruke _de_ penga på et godt formål enn julegaver til nærstående.

''Jeg stusser over at enkelte ser ut til å mene at det første man må ofre for å kunne gi penger til gode formål, er julegavene man skal gi til _andre_. Men det er da som å bedrive veldedighet på vegne av andre. Jeg synes man da heller bør spare inn på forbruket til seg selv, f eks kutte ut en ny jakke el lign og heller bruke _de_ penga på et godt formål enn julegaver til nærstående'' Jeg er så hjertens enig. Vi har et vennepar vi pleide å få veldedighetsgaver fra mens de var gift, feks geit eller et fadderabbonement (der _vi_ måtte si opp om vi ikke ønsket å være fadder(!), kort der budskapet var at de hadde gitt kr xt il formål y etc. Jeg syns alltid dette var så tåpent, for de kunne da heller bare latt være å la egen veldedighet gå via oss?

Skrevet

''Jeg stusser over at enkelte ser ut til å mene at det første man må ofre for å kunne gi penger til gode formål, er julegavene man skal gi til _andre_. Men det er da som å bedrive veldedighet på vegne av andre. Jeg synes man da heller bør spare inn på forbruket til seg selv, f eks kutte ut en ny jakke el lign og heller bruke _de_ penga på et godt formål enn julegaver til nærstående'' Jeg er så hjertens enig. Vi har et vennepar vi pleide å få veldedighetsgaver fra mens de var gift, feks geit eller et fadderabbonement (der _vi_ måtte si opp om vi ikke ønsket å være fadder(!), kort der budskapet var at de hadde gitt kr xt il formål y etc. Jeg syns alltid dette var så tåpent, for de kunne da heller bare latt være å la egen veldedighet gå via oss?

jeg husker en kollega snøftet fælt over "julegavehysteriet" like før jul et år, og sa at det var noe stort tull og man burde heller ha gitt bort pengene til Frelsesarmeen eller lignende.

Tanken er jo god, at gode formål skal tilføres penger, men jeg tenkte mitt om alle de nye, fine klærne hun hadde kjøpt det året, vært på venninnetur til Roma etc. Hun burde heller gitt bort noe av de pengene...

hidi, the scorpion
Skrevet

''Jeg stusser over at enkelte ser ut til å mene at det første man må ofre for å kunne gi penger til gode formål, er julegavene man skal gi til _andre_. Men det er da som å bedrive veldedighet på vegne av andre.''

Jeg liker heller ikke den tanken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...