Gå til innhold

Konfirmant"undervisning"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er 14 år, jeg synes ikke det er krise om de får se dette.

Som du sier, det er massevis av andre ting som er mye verre, som ungdom i dag har et forhold til.

Skrevet

Er for åpenhet rundt dødsfall jeg men..

Jeg ønsker kremasjon når den tid kommer, men er ikke sikker på om jeg vil ha tilskuere når jeg tilintetgjøres... men formodentlig ble ikke alle involverte spurt..

Har ikke dette litt med respekten for den avdøde da?

Vi vet prosessen både ved kremasjon og kistebegravlese holder ikke det?

''Ungdommen ser nå mye rart idag, så om en kremasjon er ille iforhold ... vet ikke ....''

Nei kanskje ikke, men er det nødvendig?

Skrevet

Kremasjon er verken hemmelig, forbudt eller på annen måte en aktivitet det er noe galt eller umoralsk ved. De som jobber der, er vant til å omgås folk i sorg - og de er vanligvis opptatt av å avmystifisere yrket sitt. Det er faktisk en jobb, ingen straff eller tvilsom handling de utfører.

Det var sikkert ingen som tvang elevene til å se på detaljene.

Akkurat de samme ungdommene pleier å sette i gang et svare rabalder for å få reise til leirer i Polen og Tyskland der det også foregikk kremasjon, men under helt andre forhold. Dette pleier å være bifalt av både foreldre, lærere og folk flest. Hvis de har veldig godt av å se krematoriene og beinrestene der tusener ble myrdet, tåler de nok alminnelige aktiviteter i et krematorium i hjemlandet også.

Skrevet

Kremasjon er verken hemmelig, forbudt eller på annen måte en aktivitet det er noe galt eller umoralsk ved. De som jobber der, er vant til å omgås folk i sorg - og de er vanligvis opptatt av å avmystifisere yrket sitt. Det er faktisk en jobb, ingen straff eller tvilsom handling de utfører.

Akkurat de samme ungdommene pleier å sette i gang et svare rabalder for å få reise til leirer i Polen og Tyskland der det også foregikk kremasjon, men under helt andre forhold. Dette pleier å være bifalt av både foreldre, lærere og folk flest. Hvis de har veldig godt av å se krematoriene og beinrestene der tusener ble myrdet, tåler de nok alminnelige aktiviteter i et krematorium i hjemlandet også.

Enig.

Jeg forstår ikke helt problemet.

Skrevet

Tenker at det muligens er litt respektløst at en kremasjon foregår med en gjeng tenåringer som tilskuere...kanskje litt fnising og kommentarer f.eks...

Og så er det vel også litt eklere å stå der å vite at akkurat nå skjer det... Jeg hadde faktisk heller ikke likt det - tanken på akkurat hva som skjer... Selv om det selvsagt - objektivt sett - er mye verre og sterkere å være på tur med de hvite bussene.

Skrevet

Enig, jeg synes heller ikke at dette var så ile.

Men da jeg leste saken i avisa, tenkte jeg på dette med respekten for avdøde, som Katt-ja også er inne på. Men jeg håper og tror at ungdommene oppførte seg med behørig verdighet.

Skrevet

Enig, jeg synes heller ikke at dette var så ile.

Men da jeg leste saken i avisa, tenkte jeg på dette med respekten for avdøde, som Katt-ja også er inne på. Men jeg håper og tror at ungdommene oppførte seg med behørig verdighet.

Ja, den siden av saken er også et poeng.

Men temaet i avisartikkelen synes jeg er en ikke-sak - alle er enige om at de vanligvis ikke skal overvære selve prosessen, og jeg tviler på at de tok noen skade av at dette skjedde allikevel, som et engangstilfelle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...