Gå til innhold

Julemiddag

Anbefalte innlegg

Gjest xmasberta
Skrevet

Når på dagen/kvelden pleier dere å servere den? Virker som tradisjonene er litt forskjellige rundt om. Og hva pleier dere å servere - og i hvilken landsdel tilhører dere?

Jeg bor på Sunnmøre og her spiser vi pinnekjøtt med godt tilbehør (svinepølse, medisterkaker, sossisser, kålrotstappe, ertestuing, mandelpoteter, ribbesjy, surkål osv) og rødbrus må til :D I min familie har vi en tradisjon med å blande ulike brustyper, vi kjøper en kasse med Brennebrus i glassflasker og har forskjellige på bordet, så blander vi dem og tilsetter noen dråper vørterøl, da får vi vår families julebrus hehe :)

Middagen pleier vi vanligvis å fortere i 17-tiden, så hviler vi oss et per timer før vi begynner på kaffe og kaker - og dertil julegaver :)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

9

• frosken

3

• Dorthe

3

• Katt-ja

3

Skrevet

Vi har barn og begynner derfor kvelden forholdsvis tidlig, gjerne ved 16-tiden, med middag nærmere 17.

Hos oss blir det nok tradisjonell ribbe med øl og akevitt til.

Etter middagen blir det en ganske kort pause før kaffe med julekaker og konfekt etc. I mellom blir det både juletregang og sang(!) og selvfølgelig gaver.

Gjest xmasberta
Skrevet

Gurimalla - jeg er virkelig ikke våken!

Irriterer meg over håpløse skriveleifer hehe :)

Men men, dere skjønner sikkert hva jeg mener.

Å gå rundt juletreet ja, kanskje vi skulle begynt med det igjen nå når eldstejenta har blitt stor nok til å forstå, får håpe hun ikke snubler i ledningene ;-)

Skrevet

Gurimalla - jeg er virkelig ikke våken!

Irriterer meg over håpløse skriveleifer hehe :)

Men men, dere skjønner sikkert hva jeg mener.

Å gå rundt juletreet ja, kanskje vi skulle begynt med det igjen nå når eldstejenta har blitt stor nok til å forstå, får håpe hun ikke snubler i ledningene ;-)

''får håpe hun ikke snubler i ledningene''

Vi pleier å legge et teppe over.

Gjest annlovinda
Skrevet

Når vi er hjemme hos oss, som vi er annethvert år, spiser vi middag ca 1700. Når vi er hos mine svigerforeldre så spiser vi ca 1800.

Vi spiser ribbe, julepølse, medisterkaker, surkål, rødkål, potet og saus.

Deretter er det litt avslapping før vi går rundt juletreet og synger julesanger.

Så er det julegavene som skal åpnes. Og når vi holder på med det har vi gjerne litt kaffe og kaker.

Gjest den danske loff
Skrevet

Man spiser kl 17. Det er den normerte standarden i henhold til tradisjonen.

Skrevet

Da ungene var små, spiste vi kl 16, så det ikke skulle bli så sent før vi kunne ta pakkene. Nå spiser vi kl 17, Og ribbe, medisterkaker, medisterpølse og sukål er fast meny. Dessert veksler mellom is og kransekake, multekrem med kransekake og riskrem med rød saus. Kaker til kaffen har vi kuttet ut, ingen orker noe av det allikevel. Men står nøtter, marsipan og frukt framme. Vi bor på Østlandet.

Skrevet

Vi spiser som regel kl 17,da ringes jo julen inn :o) men hender vi har drøyd den til kl 18 au...

Så er det pause,hvor poden som regel kan få åpne litt gaver (da har han mast sånn ca to uker føre jul hehe...) så blir det kaffe,kaker,riskrem og annet godt til kaffen.

Ååå sukk minner meg på at jeg STOR GLEDER meg til jul :o)

Skrevet

Vi spiser and som hovedrett. Den fylles med svisker og epler. Tilbehør er sukkerbrunede poteter, rødkål, waldorfsalat og brun saus. Forrett har vi salat med bl.a. reker, radiser og appelsinsaus. Ristet loff hører til. Dessert har vi risalamande med kirsebærsaus.

Vi drikker spesiell alkoholfri øl blandet med brus til forretten og rødvin til hovedretten. Etter middag og rydding på kjøkkenet åpner vi gaver. Deretter koser vi oss med gavene, drikker resten av vinflaska eller kaffe og spiser småkaker og konfekt. Julenatta ligger jeg og leser så lenge jeg orker.

Gjest xmasberta
Skrevet

Vi spiser and som hovedrett. Den fylles med svisker og epler. Tilbehør er sukkerbrunede poteter, rødkål, waldorfsalat og brun saus. Forrett har vi salat med bl.a. reker, radiser og appelsinsaus. Ristet loff hører til. Dessert har vi risalamande med kirsebærsaus.

Vi drikker spesiell alkoholfri øl blandet med brus til forretten og rødvin til hovedretten. Etter middag og rydding på kjøkkenet åpner vi gaver. Deretter koser vi oss med gavene, drikker resten av vinflaska eller kaffe og spiser småkaker og konfekt. Julenatta ligger jeg og leser så lenge jeg orker.

Det høres jo koselig ut :)

And har jeg ikke smakt på år og dag!

Kalkun derimot... det har vært tradisjon i min familie hver nyttårsaften :)

Men etter at jeg gifta meg har det blitt lite med det da min mann ikke er så glad i fjærkre, så da blir det ribbe eller pinnekjøtt nyttårsaften og.

Gjest xmasberta
Skrevet

Vørterøl da? Det bruker vi.

Skrevet

Julemiddagen har en tendens til å bli ferdig lenge etter det man håper ;-) Det er mulig jeg lærer det der før jeg blir 90...ting tar som regel mye lenger tid enn man tror.

Dessuten er kalkun ikke så lett å beregne steketiden på.... Når det står 30-45 min pr kilo, blir det litt slingringsmonn når fulgen er stor...

Skrevet

Vørterøl da? Det bruker vi.

Det kan minne om vørterøl, men er ikke det samme. Vi pleier å få det fra Island.

Skrevet

Det høres jo koselig ut :)

And har jeg ikke smakt på år og dag!

Kalkun derimot... det har vært tradisjon i min familie hver nyttårsaften :)

Men etter at jeg gifta meg har det blitt lite med det da min mann ikke er så glad i fjærkre, så da blir det ribbe eller pinnekjøtt nyttårsaften og.

And og risalamande er tradisjonell dansk julemiddag. Jeg bruker samme oppskriften som jeg fant første året jeg bodde i Danmark for 27 år siden. Den har vært brukt juleaftener siden med noen unntak.

Skrevet

And og risalamande er tradisjonell dansk julemiddag. Jeg bruker samme oppskriften som jeg fant første året jeg bodde i Danmark for 27 år siden. Den har vært brukt juleaftener siden med noen unntak.

Hver gang jeg ser deg skrive " risalamande " tenker jeg på salamandere ;-)

(Jeg vet hva det er, vi spiser det selv)

Du sier dere spiser and...hvis dere er mange må du vel ha en del ender? Hvor mange personer går det på en and?

Skrevet

Hver gang jeg ser deg skrive " risalamande " tenker jeg på salamandere ;-)

(Jeg vet hva det er, vi spiser det selv)

Du sier dere spiser and...hvis dere er mange må du vel ha en del ender? Hvor mange personer går det på en and?

Vi er bare tre og har en and og den er mer enn nok. Før i tiden da vi var fire var passet det med en and. Jeg ville sagt at vanlig and passer for 4 - 5 personer, men det kommer selvfølgelig anpå størrelsen.

Skrevet

Vi er bare tre og har en and og den er mer enn nok. Før i tiden da vi var fire var passet det med en and. Jeg ville sagt at vanlig and passer for 4 - 5 personer, men det kommer selvfølgelig anpå størrelsen.

''Jeg ville sagt at vanlig and passer for 4 - 5 personer, men det kommer selvfølgelig anpå størrelsen.''

Og sikkert personene også ;-)

Det var overraskende drøyt - ender er tydeligvis noe større enn jeg forestiller meg...

Skrevet

Vi serverer risengrynsgrøt ca kl. 14. Restene blir satt ut til nissen. Kl 17 serveres pinnekjøtt med sossiser, mandelpoteter fra svigerfars åker og grønnsaker. Desserten varierer, men er enten fruktsalat eller is med hjemmelaget jordbærsaus.

Så ryddes det opp før vi går rundt juletreet og synger julesanger. Gavene ligger under treet, og det er kjempespennede å gå rundt dem :)

Så setter vi oss ned, en av ungene leser juleevangeliet, og så starter vi med å åpne pakker.

Underveis i pakkeåpningen tar vi en liten pause for å sette frem kaffe og kaker.

Gleder meg :)

Skrevet

Fra jeg var liten har jeg vært vant til at julemiddagen serveres klokken 19.30.

Dette fordi min far sang kor i kirken hvert år klokken 17.00.

Dette fortsatte i grunn helt til vi fikk barn selv, selv om min far døde i 84 forsatte vi med sein middag.

Nå serveres middagen klokka sånn ca 17.30. Når kirkeklokkene ringer settes potetene på, og vi spiser når de er klare,

Skrevet

Fra jeg var liten har jeg vært vant til at julemiddagen serveres klokken 19.30.

Dette fordi min far sang kor i kirken hvert år klokken 17.00.

Dette fortsatte i grunn helt til vi fikk barn selv, selv om min far døde i 84 forsatte vi med sein middag.

Nå serveres middagen klokka sånn ca 17.30. Når kirkeklokkene ringer settes potetene på, og vi spiser når de er klare,

Og her er det ribbe, medisterkaker, julepølse, surkål, rødkål og rosenkål. Verdens beste saus som putrer hele dagen

Riskrem med rød saus og gele til barnet.. *Knis* som nå er 21 og fortsatt ønsker seg samme desserten som tidligere år:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...