Gå til innhold

Niqab og burka

Anbefalte innlegg

''Hmmm... jeg mente at abaya mer kjoler, og så har man aventuelt hijab eller chador i tillegg.''

Det jeg mener om dette, er at jeg ikke har noen mening i det hele tatt og innrømmer glatt at jeg ikke har et fnugg av peiling :-)

*vaser meg inn i en tråd jeg ikke har noe å gjøre i*

Du må bare bli :-) det er vel morsomt å lære seg forskjellen på burka og niqab? :-)

Fortsetter under...

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

22

• Sør

5

• mariaflyfly

5

• Holmes

2

Mest aktive i denne tråden

Du må bare bli :-) det er vel morsomt å lære seg forskjellen på burka og niqab? :-)

Enten er det veldig seint og jeg er veldig trøtt, eller så har dere ikke gitt noe entydig svar på hva som er abaya, chaddor eller niquab...?

Vet hva hijab er og burka - de er vel ytterpunktene?

Enten er det veldig seint og jeg er veldig trøtt, eller så har dere ikke gitt noe entydig svar på hva som er abaya, chaddor eller niquab...?

Vet hva hijab er og burka - de er vel ytterpunktene?

Ja, det var det da, om chador og abaya er ditten eller datten :-) Der har vi vel ikke kommet helt i mål.

Men niqab er et hodeplagg der man bare har åpning foran øynene.

Ja, det var det da, om chador og abaya er ditten eller datten :-) Der har vi vel ikke kommet helt i mål.

Men niqab er et hodeplagg der man bare har åpning foran øynene.

OK.

De dagene en føler seg som en dass og får kommentarer på jobben som "Oi, i dag tror jeg du har sovet dårlig" eller "Du ser litt pjusk ut i dag..." - så hadde det jo greit og hatt på seg ;)

Ellers ser det litt...tungvint ut! Kan ikke sykle til jobb i den i alle fall - heller ikke skynde meg til bussen eller bære mange poser med mat eller pc-veske...

OK.

De dagene en føler seg som en dass og får kommentarer på jobben som "Oi, i dag tror jeg du har sovet dårlig" eller "Du ser litt pjusk ut i dag..." - så hadde det jo greit og hatt på seg ;)

Ellers ser det litt...tungvint ut! Kan ikke sykle til jobb i den i alle fall - heller ikke skynde meg til bussen eller bære mange poser med mat eller pc-veske...

Her var det vel "til jobb" i kombinasjon med niqab som var det rareste, dessverre.

Annonse

Her var det vel "til jobb" i kombinasjon med niqab som var det rareste, dessverre.

Betyr det du sier at de som bruker niquab bare er hjemme, og ikke jobber?

Det er helt pinlig, men jeg har ikke peiling på dette i det hele tatt. Bor i en bydel i Krisiansand med så å si ingen fremmedspråklige (bortsett fra noen ytterst få dansker og nederlendere)...

Det jeg kan om muslimer og islam, har jeg lært her på DOL og gjennom bøkene "Drageløperen", "Tusen strålende stjerner", "Der Gud gråter" osv....

Betyr det du sier at de som bruker niquab bare er hjemme, og ikke jobber?

Det er helt pinlig, men jeg har ikke peiling på dette i det hele tatt. Bor i en bydel i Krisiansand med så å si ingen fremmedspråklige (bortsett fra noen ytterst få dansker og nederlendere)...

Det jeg kan om muslimer og islam, har jeg lært her på DOL og gjennom bøkene "Drageløperen", "Tusen strålende stjerner", "Der Gud gråter" osv....

Er ikke mange muslimer i mitt nabolagt heller, og ingen på jobben.

Men det er mitt inttrykk at kvinner i niqab ikke jobber, ja, og det gjelder vel også i høy grad i mange arabiske land.

Nei, chador er noe man har over hodet, som et slags fotsid hodeplagg. Man har det over andre klær.

http://forum.tayyar.org/members/orion-albums-test-picture1990-chador-pole15.jpg

Abaya derimot er en kjole:

http://www.middle-east-online.com/meopictures/big/_16602_abaya-31-5-2006.jpg

Aaah! Så det er der de som laget Ringenes Herre hentet inspirasjon fra:

Annonse

Så hvis jeg gifter meg med en soldat som drar til Afghanistan så kan han ta det med hjem til meg;-) Det er altfor mye bry, jeg vil heller finne en butikk......det blir mye raskere............

''Så hvis jeg gifter meg med en soldat som drar til Afghanistan så kan han ta det med hjem til meg;-) Det er altfor mye bry, jeg vil heller finne en butikk......det blir mye raskere............''

LOL :-)

Jeg har ei venninne som er opprinnelig fra Afghanistan (som kler seg vestlig).

Mang en gang har jeg spøka om at burka er et praktisk plagg; bad hair day, ikke nok tid til å sminke seg, ser rumpa mi feit ut i denne buksa, jeg har ingen rein topp som matcher dette skjørtet osv...

Jaja, forrige lørdag fikk jeg utfordringa: "Her er en burka!"

Vel, de første 10 minuttene var behagelige. Så blei alt grusomt. Og jeg har fortsatt forferdelige blåmerker på legger og albuer - I say no more....

Gjest Nord og ned.

I flge de kommunale vedtektene i Oslo er det forbudt å opptre maskert og/eller i skremmende antrekk på offentlig sted.

Så, med mindre du har til hensikt å provosere omgivelsene, foreslår jeg at du kaster planene om kjøp vekk, alternativt at du finner på andre former for sprell.

I flge de kommunale vedtektene i Oslo er det forbudt å opptre maskert og/eller i skremmende antrekk på offentlig sted.

Så, med mindre du har til hensikt å provosere omgivelsene, foreslår jeg at du kaster planene om kjøp vekk, alternativt at du finner på andre former for sprell.

''I flge de kommunale vedtektene i Oslo er det forbudt å opptre maskert og/eller i skremmende antrekk på offentlig sted. ''

Hvor leser du det? (se link og pdf-fil som ligger der)

Det eneste stedet jeg fant som _kan_ tolkes til å sette begrensninger her, er § 2-2 annet ledd, som lyder:

"Det er videre forbudt å påkalle oppmerksomhet for salgsvirksomhet ved bruk av lys eller lyd eller på annen måte som i særlig grad forstyrrer den alminnelige ro, orden eller ferdsel."

Men selv der måtte det en ekstremt fantasifull tolkning til for å ramme bruk av burka, og dessuten stilles det et krav om at oppmerksomhetspåkallingen må skje i salgsøyemed.

Jeg tar selvsagt behørig forbehold om at det ikke står gjemt bort et maskeringsforbud i bestemmelsene om snørydding og pantelånervirksomhet osv, da jeg ikke har finlest disse.

https://www.politi.no/oslo/om_oss/Tema_436.xml

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...