Gå til innhold

Niqab og burka

Anbefalte innlegg

''Så hvis jeg gifter meg med en soldat som drar til Afghanistan så kan han ta det med hjem til meg;-) Det er altfor mye bry, jeg vil heller finne en butikk......det blir mye raskere............''

LOL :-)

Jeg har ei venninne som er opprinnelig fra Afghanistan (som kler seg vestlig).

Mang en gang har jeg spøka om at burka er et praktisk plagg; bad hair day, ikke nok tid til å sminke seg, ser rumpa mi feit ut i denne buksa, jeg har ingen rein topp som matcher dette skjørtet osv...

Jaja, forrige lørdag fikk jeg utfordringa: "Her er en burka!"

Vel, de første 10 minuttene var behagelige. Så blei alt grusomt. Og jeg har fortsatt forferdelige blåmerker på legger og albuer - I say no more....

Fikk du blåmeerker av selve burkaen (stramme strikk??)? Eller fordi du kræsket inn i ting pga dårlig syn?

Fortsetter under...

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

22

• Sør

5

• mariaflyfly

5

• Holmes

2

Mest aktive i denne tråden

Ja, det var det da, om chador og abaya er ditten eller datten :-) Der har vi vel ikke kommet helt i mål.

Men niqab er et hodeplagg der man bare har åpning foran øynene.

''Men niqab er et hodeplagg der man bare har åpning foran øynene.''

Her i trøndelag, sess flest av denne varianten:

http://www.google.no/images?hl=no&q=finlandshette&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=Y8rwTI_lN8ToOYyhvLcK&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CEYQsAQwAw&biw=1485&bih=586

''Men niqab er et hodeplagg der man bare har åpning foran øynene.''

Her i trøndelag, sess flest av denne varianten:

http://www.google.no/images?hl=no&q=finlandshette&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=Y8rwTI_lN8ToOYyhvLcK&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CEYQsAQwAw&biw=1485&bih=586

Men niqab har ikke høl for karskkoppen ;-)

''Så hvis jeg gifter meg med en soldat som drar til Afghanistan så kan han ta det med hjem til meg;-) Det er altfor mye bry, jeg vil heller finne en butikk......det blir mye raskere............''

LOL :-)

Jeg har ei venninne som er opprinnelig fra Afghanistan (som kler seg vestlig).

Mang en gang har jeg spøka om at burka er et praktisk plagg; bad hair day, ikke nok tid til å sminke seg, ser rumpa mi feit ut i denne buksa, jeg har ingen rein topp som matcher dette skjørtet osv...

Jaja, forrige lørdag fikk jeg utfordringa: "Her er en burka!"

Vel, de første 10 minuttene var behagelige. Så blei alt grusomt. Og jeg har fortsatt forferdelige blåmerker på legger og albuer - I say no more....

Jeg har aldri prøvd en burka, men jeg hadde på meg chador da jeg var i Theran og besøkte graven til Khomeini og i Khoum hvor jeg besøkte graven til søsteren til den åttende imamen.

Jeg skulle gjerne vist om jeg fikk blåmerker som deg;-)

Jeg har aldri skaffet meg abaya selv om jeg har reist mye i Midtøsten, men nå har jeg alltid fremstått der som selvstendig vestlig kvinne som ikke "eies" av en mann så det har aldri vært problem i noen sammenhenger. Jeg har blitt invitert til prominenter og vært i mange sammenhenger hvor det er viktig å opptre korrekt. For meg har det vært viktig å gå i vestlige klær for å opprettholde imagen som selvstendig kvinne og støtte våre medsøstre med å vise at det går an. Jeg går alltid i lange skjorter eller tunikaer med lange ermer og bukser eller lange skjørt, men vestlig.

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

Jeg har aldri prøvd en burka, men jeg hadde på meg chador da jeg var i Theran og besøkte graven til Khomeini og i Khoum hvor jeg besøkte graven til søsteren til den åttende imamen.

Jeg har aldri skaffet meg abaya selv om jeg har reist mye i Midtøsten, men nå har jeg alltid fremstått der som selvstendig vestlig kvinne som ikke "eies" av en mann så det har aldri vært problem i noen sammenhenger. Jeg har blitt invitert til prominenter og vært i mange sammenhenger hvor det er viktig å opptre korrekt. For meg har det vært viktig å gå i vestlige klær for å opprettholde imagen som selvstendig kvinne og støtte våre medsøstre med å vise at det går an. Jeg går alltid i lange skjorter eller tunikaer med lange ermer og bukser eller lange skjørt, men vestlig.

''Jeg har aldri skaffet meg abaya selv om jeg har reist mye i Midtøsten, men nå har jeg alltid fremstått der som selvstendig vestlig kvinne som ikke "eies" av en mann så det har aldri vært problem i noen sammenhenger''

Det har jo ikke noe med at du er selvstendig og ikke eies av en mann. Dette har å gjøre med at det mulig for alle vestlige og ferdes uten verken abaja, niqab, hijab de fleste steder i midtøsten. Mange av landene har flere fremmedarbeidere enn innfødte. Ihvertfall i emiratene så lenge du kler deg noenlunde anstendig. Og som du opplevde i Iran kan du gjøre det der også. Land jeg vet om som vi ihvertfall kunne kle oss som vi ville er Oman, Bahrain, Dubai, Qatar og Abu Dhabi.

Men det hjelper lite å fremstå som selvstendig i Saudia Arabia og hvordan det er i Jemen og andre steder vet jeg. I Saudi arabia må du på Abajen og som kvinne får du ikke lov til å kjøre bil.

Gjest Nord og ned.

''I flge de kommunale vedtektene i Oslo er det forbudt å opptre maskert og/eller i skremmende antrekk på offentlig sted. ''

Hvor leser du det? (se link og pdf-fil som ligger der)

Det eneste stedet jeg fant som _kan_ tolkes til å sette begrensninger her, er § 2-2 annet ledd, som lyder:

"Det er videre forbudt å påkalle oppmerksomhet for salgsvirksomhet ved bruk av lys eller lyd eller på annen måte som i særlig grad forstyrrer den alminnelige ro, orden eller ferdsel."

Men selv der måtte det en ekstremt fantasifull tolkning til for å ramme bruk av burka, og dessuten stilles det et krav om at oppmerksomhetspåkallingen må skje i salgsøyemed.

Jeg tar selvsagt behørig forbehold om at det ikke står gjemt bort et maskeringsforbud i bestemmelsene om snørydding og pantelånervirksomhet osv, da jeg ikke har finlest disse.

https://www.politi.no/oslo/om_oss/Tema_436.xml

Du har rett. Oslo kommue har ikke vedtatt disse reglene, selv om mange andre har gjort det. Fant dette for en kommune i Trøndelag i farten:

http://www.lovdata.no/for/lf/pv/xv-19681007-4373.html#8

§ 8. På eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted må ingen uten politiets tillatelse vise seg maskert eller i drakt som er egnet til å forstyrre den alminnelige orden eller ferdselen.

Det er mao. bare em dose politisk vilje som trengs for at også Oslo implimenterer dette i sine vedtekter.

Gjest Nickløsheletiden

Betyr det du sier at de som bruker niquab bare er hjemme, og ikke jobber?

Det er helt pinlig, men jeg har ikke peiling på dette i det hele tatt. Bor i en bydel i Krisiansand med så å si ingen fremmedspråklige (bortsett fra noen ytterst få dansker og nederlendere)...

Det jeg kan om muslimer og islam, har jeg lært her på DOL og gjennom bøkene "Drageløperen", "Tusen strålende stjerner", "Der Gud gråter" osv....

''"Der Gud gråter" osv..''

Å den boka er veldig bra og fryktelig trist.

Du har rett. Oslo kommue har ikke vedtatt disse reglene, selv om mange andre har gjort det. Fant dette for en kommune i Trøndelag i farten:

§ 8. På eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted må ingen uten politiets tillatelse vise seg maskert eller i drakt som er egnet til å forstyrre den alminnelige orden eller ferdselen.

Det er mao. bare em dose politisk vilje som trengs for at også Oslo implimenterer dette i sine vedtekter.

Jeg mener å ha lest om at flere kommuner har eller har hatt slike vedtekter om maskering, og det er en svak, svak bjelle som ringer og sier at Oslo har hatt det for lenge siden, men dette er jeg veldig usikker på. Det kan ha vært en annen kommune.

Jeg trodde jeg skaffet meg en abaya, men ved nærmere ettertanke har jeg kommet til at den må kunne kalles en jilbab. En perfekt 'huskjole' før man har stått opp og stelt seg for dagen .-)

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

Nei, den er fargerik, med innvevde gullfargede tråder. Veldig løsthengende, og "trompetermer". Og en hette.

Åja, sikkert lignende kjoler jeg fikk av Abullah ;o) Fikk kjoler og platåsko i gave. Det er fælt å si det, men jeg har kastet dem i søpla etter at jeg kom hjem ;-)

Prøvde å prakke dem på mor og svigermor, men ingen ville ha dem.

Jeg kunne jo ha brukt dem som nattkjoler, men det var så mye krimskrams og greier på dem som skranglet og de var ubehagelige i stoffet. Men det var jo godt ment da :-)

Åja, sikkert lignende kjoler jeg fikk av Abullah ;o) Fikk kjoler og platåsko i gave. Det er fælt å si det, men jeg har kastet dem i søpla etter at jeg kom hjem ;-)

Prøvde å prakke dem på mor og svigermor, men ingen ville ha dem.

Jeg kunne jo ha brukt dem som nattkjoler, men det var så mye krimskrams og greier på dem som skranglet og de var ubehagelige i stoffet. Men det var jo godt ment da :-)

Min har ikke krimskrams og dingeldangel på seg, men litt for mye polyester i stoffet til at den kan brukes som nattkjole. Jeg har brukt den som "morgenkjole" (er ikke noen morgenkåpe-bruker).

Ja, og viljen til å arrestere Dronning Sonja og Märtha Louise.

Smart!

http://www.scanpix.no/spWebApp/preview.action?search.offset=25&search.searchId=1754484193&search.previewNumResults=61&search.rbase=ARKIV_01&search.tabId=editorial&search.advanced.setField=Prosjekt+Kong+Olav+V+d%f8d%2c+januar+1991

Gjest diffen doff

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...